Podcasts: Hoe kun jij gebruik maken van podcasts voor jouw webshop?

Podcast worden steeds populairder en dat heeft een goede reden. Maar wat is eigenlijk een podcast, hoe kun je van het enorme aanbod profiteren en hoe kun je naar podcasts luisteren? Je leest het hier.

blogTitle-was_ist_ein_podcast.jpg

Wat is een podcast?

Het woord podcast bestaat uit twee delen. Het eerste deel van het woord "pod" komt van Apple iPod, het tweede deel komt van de Engelse radioterm "broadcast".

Om een podcast te beluisteren heb je echter geen Apple-toestel nodig. Dit kan met elk toestel, dus een iPhone, Android-toestel of zelfs een mp3-speler.

Je moet het medium podcast zien als een digitale radio-uitzending, die on demand beschikbaar is. In de meeste gevallen zijn er een of meerdere sprekers, die over een bepaald onderwerp praten en discussiëren.

De term podcast is echter niet beperkt tot het audioformaat, maar kan ook worden gebruikt voor video-opnames en -discussies.

Omdat podcasts eenvoudig beschikbaar zijn, kan er op elk moment naar worden geluisterd, zoals in de auto, in bad, tijdens het hardlopen, etc.

De enige vereiste om een podcast te beluisteren is een toestel waarop de podcast opgeslagen of streambaar is.

Het eenvoudige en flexibele gebruik van dit medium is een van de belangrijkste redenen waarom podcasts zo populair zijn. Want alhoewel podcasts al langer bestaan, is de populariteit in de afgelopen maanden pas echt gestegen.

In bijna elke branche zijn er talloze podcasts, zodat deze geschikt zijn voor iedereen die interesse heeft in een onderwerp, iets nieuws wil leren, zijn/haar kennis wil verdiepen of zich eenvoudigweg wil laten entertainen.

 

Hoe kun je van podcasts profiteren?

Zoals al aangegeven is er in elke branche een enorm aanbod van podcasts. Natuurlijk ook op het gebied van e-commerce en online marketing. Sommige podcasts zijn zelfs zo specifiek dat ze alleen maar over een subonderwerp gaan, zoals dropshipping.

Daarom zijn podcasts ideaal om kennis over bepaalde onderwerpen te verdiepen of iets nieuws te leren, en dat tijdens autorijden of een andere bezigheid.

Elke ervaren webwinkelier weet dat het extreem belangrijk is om altijd op de hoogte te zijn. Met dit medium kun je de kennis van toonaangevende experts in je branche gebruiken voor jezelf, zodat een voorsprong hebt op je concurrentie.

Wie tot nu toe nog niet naar een podcast heeft geluisterd, moet dat zo snel mogelijk doen. Want podcasts zijn net zoals boeken en audioboeken een uitstekende mogelijkheid om iets nieuws te leren:

Wil je meer weten over SEO?

Of conversion-optimalisatie?

Of social media marketing?

Dan moet je kijken wat er in de wereld van podcasts beschikbaar is (en natuurlijk regelmatig onze blog lezen).

 

Hoe luister je naar podcasts?

Er zijn meerdere mogelijkheden om naar podcasts te luisteren. Sommige aanbieders plaatsen de podcasts op hun eigen website, zodat je het audiobestand direct op de website kunt afspelen of op je computer kunt opslaan, om deze vanaf daar door te geven.

Op de iPhone is er daarvoor de vooraf geïnstalleerde app Podcasts. Zodra je deze app opent, kun je kiezen uit highlights, charts en verschillende categorieën. Rechtsonder in de app staat een pictogram waarmee je kunt zoeken op een bepaalde naam of term.

Dat betekent dat je eenvoudig kunt zoeken naar onderwerpen waarvoor je je interesseert, zonder de naam van een bepaalde podcast-aanbieder te kennen.

Op Android-apparaten kun je verschillende gratis of betaalde apps downloaden om naar podcasts te luisteren. Ga daarvoor naar de Google Play Store en zoek naar podcasts.

t3n-podcast-empfehlung.png

De collega's van t3n adviseren de app Pocket Cast (prijs €2,99) of de gratis app AntennaPod. Nu hoef je alleen nog maar de geselecteerde app te openen en kun je beginnen!

Blijf op de hoogte van alles rondom e-commerce en schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

New call-to-action

0 Comments