Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Verbeter je e‑reputatie met SEO

10.06.2021, 8m

Het creëren en behouden van een merkimago is een van de grootste uitdagingen voor elk bedrijf. En toch is dit zonder twijfel één van de belangrijkste succesfactoren. Als goed scorende content jouw merk in een slecht daglicht zet, kan dit je reputatie (welke je jaren lang hebt opgebouwd) serieus beschadigen. Gelukkig is er SEO om controle te krijgen over je e‑reputatie.

Hoe kun je jouw online reputatie (e‑reputatie) verbeteren?

Je e‑reputatie (of ook wel je digitale of online reputatie) is het beeld dat je bedrijf uitstraalt, de manier waarop het publiek jou waarneemt en wat ze onthouden over je bedrijf zodra ze hun webbrowser afsluiten.

Als je weet dat 96% van de internetgebruikers beïnvloed wordt door de reputatie van je bedrijf, voor het doen van een online aankoop, lijkt het essentieel om al het mogelijke te doen voor een goede reputatie.

Dus, of het is om een reputatie op te bouwen of om je pagina's beter of slechter te laten scoren in de Search Engine Results Pages (SERPs), SEO is er om je te helpen controle te houden hierover.

 

In dit artikel...

  1. On-site SEO
    1. SEO op de pagina
    2. Klantbeoordelingen
  2. Off-page SEO
    1. a. Social media
    2. Backlinks
  3. Kortom 

 

teaserNL-reputation_manager-1v-w400h300Leestip: Je online reputatie managen? Reviews voor Google Mijn Bedrijf, Trusted Shops én Trustpilot in één tool? 

Lees hierover en meer in ons gratis e‑book:

E‑book bekijken

1. On-site SEO - interne optimalisatie

De eerste stap die je neemt om het imago van je bedrijf onder controle te krijgen, is het optimaliseren van je website. Het is belangrijk om zo veel mogelijk positieve content over jou op de eerste pagina's van de zoekresultaten te krijgen, vooral als je weet dat 90% van de internetgebruikers niet verder gaat dan de tweede pagina

Hoe meer jouw content aanwezig is op de eerste pagina van de SERPs, hoe meer je jouw imago beheerst en hoe moeilijker het is om je imago te schaden. Dit vereist wel een rigoureuze voorbereiding.

 

 

a. SEO op de pagina

Werk aan je content en gebruik relevante zoekwoorden. Je kunt zelfs overwegen om een 'Over ons'-pagina te maken, zodat je nog meer zoekwoorden kwijt kunt. Vergeet niet om je bedrijfs- of merknaam op te nemen in je pagina's, titels, tags of URLs.

Werk aan het linknetwerk van je website

Werk aan het linknetwerk van je website en gebruik vele interne links. Een goed intern netwerk zorgt voor een betere gebruikerservaring en vanuit SEO-oogpunt een betere Google-indexering.

Daarnaast maak je het makkelijker om toegang te krijgen tot de inhoud die je in de SERP's naar voren wilt brengen, door links toe te voegen aan je inhoud. Dit helpt je ook om controle over je e‑reputatie te behouden.

Betere interne links voor je webshopLeestip: Hoe op­ti­ma­li­seer je de in­ter­ne links van je shop? Leer in 6 stappen hoe je jouw web­site be­ter vind­baar maakt in zoek­ma­chines en maak je web­site ge­bruiks­vriende­lijk­er.

Naar gratis e‑book

 

Om nog maar te zwijgen over het feit dat het naar voren brengen van content waarvan jij denkt dat je bedrijf er beter uitkomt, ook de beste manier is om anderen omlaag te duwen in de ranking.

Maar je kunt je wel voorstellen, dat dit niet genoeg is. Klassieke SEO-technieken zijn slechts een startpunt om je website meer zichtbaarheid te geven. Dit creëert op zichzelf namelijk geen reputatie. Wat is er dan wel mogelijk?

Begin een blog

Begin je eigen blog! Door jouw advies, expertise en stijl, werk je aan je imago en versterk je jouw reputatie als professional. Hierdoor kun je ook je website voortdurend bijwerken en zorgen de trefwoorden beter bij je ranking. Je verhoogt dus de kans op een monopoly op de eerste plek in de zoekmachines.

Kijk uit, het is geen kwestie van creëren om maar te creëren. Je inhoud moet kwalitatief goed zijn en echte toegevoegde waarde hebben voor je website. Dus plaats geen nutteloze of dubbele content, waar je door zoekmachines hard op afgerekend wordt.

Geef dus de voorkeur aan canonieke tags waarmee je dezelfde inhoud kunt vermenigvuldigen zonder erop afgerekend te worden.

Verbeter het imago van je bedrijfNaast het bezetten van de eerste pagina met Google-resultaten, bouw je de blog ook voor je e‑reputatie!

 

 

b. Klantbeoordelingen

Tegenwoordig vertrouwt niemand echt meer op reclame. Consumenten willen echte beoordelingen, van influencers, of misschien nog beter, van diegene die het item zelf gekocht heeft.

Met een review- of beoordelingssysteem laat je zien dat je transparant wilt zijn en dat zorgt voor vertrouwen. Raak niet in paniek als je een negatieve beoordeling ontvangt, want een goede reactie van jou kan jou juist in een goed daglicht zetten.

Vanuit een SEO-oogpunt zorgen de rich snippets (of nu rich results), die klantbeoordelingen genereren, voor een aanzienlijke verbetering van je zoekmachine-ranking, net als je click-through-rate.

email-teaser-reviews_negative_positive_thumbs-w400h300Leestip: Negatieve beoordeling, goede reactie. Van een negatieve review kun je veel leren én het geeft je de kans te laten zien hoe professioneel je bent. Lees onze tips in dit gratis e‑book!

Naar gratis e‑book

2. Off-page SEO

De off-page SEO is, zoals de naam al doet vermoeden, het SEO-gedeelte dat niet direct gekoppeld is aan de optimalisatie van je website, maar dat toch een aanzienlijke impact zal hebben op je imago en SEO. 

a. Social media

Door je aanwezigheid op social media kun je jouw e‑reputatie direct beheren. Je kiest voor de content, creëert je merkidentiteit, communiceert met je community, je houdt in de gaten wat er over jou gezegd wordt en ga zo maar door.

 

 

 

Een account op deze verschillende platform vereist een regelmatige inspanning om content te maken, waardoor je, naast het onmiskenbare marketingaspect en direct aan je imago werkt, ook een goede score kunt behalen van algoritmen van zoekmachines. Dit wordt Social Ranking genoemd.

De algoritmen analyseren de betrokkenheid van je community en kennen een score toe waarvan jouw SEO ook afhankelijk is. 

Ten slotte, door jouw content op social media kun je internetgebruikers naar jouw website trekken. Je profiteert van backlinks en direct traffic die Google niet onverschillig laten.

Leestip: lees ook onze blog over Crawl Budget: wat is het en hoe kun je het verhogen om je ranking te verbeteren?

Google Mijn BedrijfLeestip: Google Mijn Bedrijf - een handleiding vol met tips. In dit e‑book lees je tips hoe je het profiel het best instelt en onderhoudt.

Download gratis via de onderstaande knop:

Bekijk gratis handleiding

 

b. Backlinks

Gebruik de reputatie van anderen om de jouwe te dienen! Hoe meer je website wordt geassocieerd met het imago van sites met een uitstekende reputatie, hoe meer je zichtbaar zult zijn in de zoekmachines en hoe meer internetgebruikers jou zullen vertrouwen.

Verder stelt de aanwezigheid van jouw links op gerenommeerde sites, waar goed naar wordt doorgelinkt, het algoritme van Google gerust. Dit wordt TrustRank genoemd. 

Google in aanraking met je siteGeef Google de mogelijkheid met jouw website in aanraking te komen.

Met andere woorden: Google interpreteert deze externe links als een garantie voor kwaliteit en vertrouwen in je website. Je ranking wordt geboost, vooral de pagina's waar de backlinks naartoe leiden. 

Doe hetzelfde met invloedrijke blogs (influencers). Je kunt, bijvoorbeeld, een gastblog schrijven voor hun en daarin enkele links naar jouw website verwerken (backlinks voor jou). 

 

 

 

Het helpt als je de tekst al volledig af hebt voor je contact opneemt met de influencer. Een kant-en-klaar-artikel helpt hun aandacht te trekken. Ze weten dan ook direct welke kwaliteit jij levert.

Houd wel rekening ermee dat de kwaliteit van je partners ook een belangrijke rol speelt. Wees selectief bij het kiezen met welke blogs je wilt werken, want het gaat hier niet alleen om optimalisatie. We werken namelijk hier aan je imago, oftewel aan je e‑reputatie.

email-teaser-Google_ads-w400h300Leestip: De perfecte Google-advertentie maken?

Download onze gratis checklist en krijg tips hoe je dit het beste doet!

Bekijk gratis checklist

3. Kortom

Natuurlijk werken al deze tips alleen, als je producten en diensten kwaliteit hebben. Hierdoor verhoog je jouw zichtbaarheid, houd je controle over je imago en wek je vertrouwen. Het kost allemaal wel tijd en moeite, dus als je denkt dat je het niet allemaal zelf kunt, kun je altijd een gespecialiseerd bureau inschakelen om jou te helpen.

 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 13 februari 2020
Geüpdate op: 10 juni 2021