Technische SEO: Antwoorden op de 5 meest gestelde vragen

Hamer

Bij zoekmachineoptimalisatie behoort een pallet van maatregelen. Je zou deze allemaal moeten gebruiken als je wilt realiseren dat jouw webwinkel bij relevant gezochte begrippen, goed bij het organisch zoeken kunnen worden gevonden. Naast de inhoudelijke kwaliteit en relevantie is er bij het beoordelen van websites ook sprake van een technisch aspect, bijvoorbeeld of de pagina's zonder problemen gecrawld en bewerkt, of snel kunnen worden geladen. Wij hebben de antwoorden op 5 vaak gestelde vragen (FAQ's) in het kader van technische SEO voor u.

1. Vraag: URL-structuur

Vaak wordt gesteld dat de URL's van mijn webwinkel 'sprekend' moeten zijn. Wat wil dat zeggen en hoe moet ik in het algemeen URL's opbouwen zodat zij bijdragen aan zoekmachineoptimalisatie?

Antwoord:

'Sprekend' wil zeggen dat de URL niet uit cijfers en willekeurige letters bestaat, maar leesbaar is zodat een koppeling met de daarmee verbonden content bestaat. Dat kan een belangrijk signaal voor de gebruiker zijn die naar relevante websites voor een bepaalde vraag zoekt.

Bij URL's is het van groot belang dat er altijd een exacte beschrijving van de URL voor een inhoudspagina is. Voor zoekmachines zijn bijvoorbeeld https://www.voorbeeldshop.nl en  https://www.voorbeeldshop.nl/ technisch gezien twee verschillende pagina's. Als via beide URL's dezelfde pagina kan worden gevonden, is er sprake van duplicate content. Ook al kunnen zoekmachines daar steeds beter mee omgaan, zou je een dergelijke structuur toch moeten vermijden. Bouw daarom een eenduidige structuur op en gebruik deze ook bij de koppeling met verwijzing naar de pagina's. Alle alternatieve schrijfwijzen zouden via 301 moeten worden gekoppeld of een Canonical tag hebben met betrekking tot de geselecteerde schrijfwijze.

Ook zou je scheidingstekens in plaats van onderstrepingen en speciale tekens, evenals umlauten moeten vermijden.

2. Vraag: internationale oriëntatie

In mijn webwinkel verkoop ik zowel aan Nederland, Duitsland als Oostenrijk en voor elk land is er een eigen website met een voor het betreffende land specifiek domein (.nl, .de, .at) Hoe kan ik het beste voorkomen dat Google de Nederlandstalige inhoud als 'dubbel' interpreteert? Ik zou graag willen realiseren dat alleen de webwinkel voor dat specifieke land bij Google wordt gevonden.

Antwoord:

Voor dit scenario kan de ‘hreflang-tag’ worden gebruikt. Met deze vermelding in de broncode kunnen zoekmachines worden geïnformeerd over de geografische oriëntatie. Dat wil zeggen dat de pagina's met .nl voor Nederland relevant zijn en dat er een identieke of soortgelijke pagina of website voor Duitsland en voor Oostenrijk is.

Deze vermelding is steeds voor een afzonderlijke URL van toepassing. Zo kan bijvoorbeeld een categoriepagina voor winterlaarzen in Nederland met de URL https://www.voorbeeldhop.nl/winterlaarzen/, de volgende vermelding in de <head>-hebben:

<link rel="alternate" href="https://www.voorbeeldhop.nl/winterlaarzen/" hreflang="nl-nl" />

<link rel="alternate" href="https://www.voorbeeldhop.de/winterstiefel/" hreflang="de-de" />

<link rel="alternate" href="https://www.voorbeeldhop.at/winterstiefel/" hreflang="de-at" />

Bij de vermelding dien je te baseren op het formaat ISO 639-1: eerst de taal, dan het land. De correcte toepassing van hreflang kunt u via de Search Console controleren, via Zoekerkeer -> Internationale targeting.

Search Console Internationale tergeting

3. Vraag: paginering

Ik heb categoriepagina's voor mijn webwinkel, waarop talloze artikelen worden benoemd. Daarvoor heb ik meerdere pagina's beschikbaar, dat wil zeggen dat de bezoeker van pagina 1 naar pagina x kan klikken. Met al te veel producten op slechts een enkele pagina zou het kunnen dat de bezoeker zich overbelast voelt. Maar ondanks dat, zijn de genummerde pagina's op zich geen inhoud voor zoekopdrachten. Kan men aan Google duidelijk maken dat de eerste pagina het meest relevant is en dat de zoekmachines de bezoeker daar het eerst zouden moeten laten komen?

Antwoord:

Deze voor webwinkels kenmerkende pagina's kan men ook in de broncode als dusdanig kenbaar maken. In de <head> van de pagina wordt steeds met rel=“prev“ en rel=“next“ aangegeven welke pagina voor de huidige pagina (prev) en welke pagina daarna (next) is geplaatst. Daardoor wordt de hoofdpagina als eerste pagina ingesteld.

Op de eerste pagina wordt de volgende pagina aangegeven, op de tweede pagina worden de vorige en de volgende pagina aangegeven. Op de tweede pagina https://www.voorbeeldhop.nl/winterlaarzen/?page=2 zou het er dan als volgt uit kunnen zien:

<link rel=“prev“ href=“https://www.voorbeeldhop.nl/winterlaarzen“>

<link rel=“next“ href=“https://www.voorbeeldhop.nl/winterlaarzen/?page=2>

4. Vraag: indexering

Een bepaalde pagina van mijn webwinkel kan niet via Google worden gevonden. Waar kan dat aan liggen en hoe los ik dat op?

Antwoord:

Zoekmachines bezoeken en verwerken (crawling) alle bekende en vrijgegeven pagina's. Voor zover deze door de eigenaar van de website niet bewust werden uitgesloten, of als kwalitatieve fouten aanwezig zijn, zal in het algemeen een indexering van de website worden gemaakt. Dat wil zeggen dat zoekmachines deze pagina kent en deze in het algemeen kan tonen als gevolg van een zoekopdracht. Om te controleren of de website gepagineerd is, kan je het beste de volgende zoekopdracht invoeren site:URL-weergave.

Alleen als de zoekmachine dan aangeeft dat er geen informatie kan worden gevonden, is de pagina daadwerkelijk niet geïndexeerd. Anders wordt het na de door jou ingevoerde zoekopdracht niet weergegeven.

Om de pagina's snel te laten indexeren, kan je het beste de functie 'Fetchen als Google' gebruiken. Deze functie kan je in de Search Console vinden bij Crawling 'Fetchen als Google'.

Daar voer je de betreffende URL in en selecteer je 'Ophalen'. Zodra Google dit heeft gedaan, heb je de mogelijkheid om de indexering door middel van een druk op de knop te laten uitvoeren.

Search Console Fetchen als Google

Daarnaast zou je moeten controleren of:

  • In de brontekst een nonindex-tag aanwezig is. Deze moet je voor de indexering van de pagina verwijderen.
  • Een Canonical-tag naar een andere versie van de website wordt verwezen, die betrokken is bij de indexering.
  • Als in het bestand robots.txt het crawlen van de pagina wordt verhinderd. Het crawlen zal niet expliciet de indexering uitsluiten, maar voor het bijwerken van de inhoud zou het regelmatig crawlen gegarandeerd moeten zijn.
  • De pagina in je sitemap is opgenomen en de sitemap overeenkomstig in de Search Cocole wordt weergegeven.

5. Vraag: koppelen

Ik heb vaker gehoord dat bij een relaunch en wijziging van de URL-structuur, de oudere pagina's met de betreffende nieuwe URL's gekoppeld zouden moeten worden. Wat betekent koppelen of doorverbinden en wat moet ik dan invoeren?

Antwoord:

Koppelen of doorverbinden wil technisch gezien zeggen dat de gebruiker bij de invoer van de oude URL automatisch naar de nieuwe website wordt geleid en daardoor bij de nieuwe inhoud komt. Dat is belangrijk voor de User Experience, maar ook de zoekmachines ontvangen informatie dat in de toekomst de nieuwe URL voor de betreffende zoekopdrachten weergegeven zal moeten worden en de relevantie gelijk is aan de oude URL.

Daarvoor moet in de meeste gevallen een doorverbinding met de statuscode 301 worden ingevoerd. Dat wil zeggen dat de wijziging van de URL permanent is en daardoor de oude URL's zou moeten vervangen. Een 302-koppeling zal technisch gezien het koppelen met de nieuwe URL realiseren, maar hiermee wordt aan de zoekmachine slechts doorgegeven dat de oude URL tijdelijk niet beschikbaar is en de nieuwe URL slechts gedurende een korte periode als 'ondersteuning' beschikbaar is. Hiermee worden de relevante signalen vanuit het perspectief van SEO niet doorgegeven.

We hebben een checklist voor je samengesteld waarmee je jouw productpagina helemaal SEO proof maakt. Download nu gratis!

Productpagina SEO Checklist

0 Comments