SEO-geheimen van een Google-medewerker

02.06.2020, 6m

Dat backlinks jouw positie in de resultaten van zoekmachines beïnvloeden is niets nieuws. Maar weet je wel waar je backlinks moet plaatsen voor het meeste resultaat?

Lees dit artikel over wat John Mueller (een medewerker van Google) onlangs heeft onthuld over dit onderwerp.

Let op: deze informatie is geheim, dus houd dit voor jezelf!

sekret-seo-od-pracownika-google

In dit artikel leer je:

  • calculator hoe Google de waarde van de backlink op de pagina bepaalt;
  • workflow op basis waarvan Google deze beslissing neemt;
  • reading_ebook wie John Mueller is en waar je hem kan volgen.

google-ads-newsletterMaar voordat je verder leest, hebben we een aanrader voor je. Als je op zoek bent naar informatie over het maken van de perfecte Google-advertentie, lees onze gratis whitepaper hierover. 

Meer over de gratis whitepaper

John Mueller - wie is hij en waarom is hij belangrijk?

Google is een gigantisch bedrijf en de zoekmachine heeft 75% van de wereldmarkt in deze branche (aldus Impact). Daarom hebben miljoenen bedrijven over de hele wereld de sterke drang om een hoge positie in de zoekresultaten van Google te behalen. Het is niet verrassend dat het beroep van SEO-specialist steeds populairder wordt!

De positie in de zoekmachine wordt bepaald door strikt bewaakte Google-algoritmen en SEO-specialisten vertrouwen op de ervaring die ze opgedaan hebben, maar ook op de informatie die gelekt wordt uit het hart van de onderneming.

Bevestigde informatie van Google komt naar boven via mensen zoals John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst bij Google.

john_mueller

Bron: Wie is John Mueller van Google - YouTube

De zojuist genoemde John Mueller leidt verschillende vergaderingen van Google Webmaster Central, waarbij hij vragen van webmasters en SEO-specialisten beantwoordt.

Je kunt de opnames van deze vergadering terugvinden op het YouTube-kanaal van Google Webmasters. Zie je hoe weinig mensen zich op dit kanaal abonneren? Slechts een paar honderdduizend mensen volgen dit. In vergelijking met hoeveel bedrijven zich proberen te positioneren in de zoekmachine Google, is dat niet veel.

Gelukkig hoef je geen uren aan opnames van die sessies terug te kijken. Dat hebben wij voor je gedaan en hierbij is onze samenvatting: 

Hoe beoordeelt Google backlinks op pagina's?

Volgens een onderzoek van Impact:

91% van de websites krijgt geen zoekmachineverkeer.

Dit komt voor een groot deel door het ontbreken van backlinks die naar deze sites verwijzen:

55,24% van de websites heeft geen enkele backlink.

Backlinks zijn nog steeds erg belangrijk, maar zogenoemde gedragsfactoren hebben een toenemende invloed op jouw positie in Google.

Eén van de factoren die van invloed is op de ranking, welke steeds belangrijker wordt voor het algoritme van Google, is de dwell time (dit schrijf Search Engine Roundtable).

Dwell time - (letterlijk: dwaaltijd) de tijd die verstrijkt tussen het klikken op een link in de zoekresultaten en het terugkeren naar de lijst met zoekresultaten.

Deze dwell time wordt bepaald door de volgende factoren:

  1. Gemiddelde sessieduur- de gemiddelde tijd die gebruikers op een bepaalde website doorbrengen.

  2. Bouncepercentage - het percentage sitebezoekers dat vertrekt nadat ze slechts één pagina hebben gezien.

  3. Doorklikratio (CTR) - in het Engels: click through ratio. Dit is de verhouding tussen het klikken op de link en het aantal weergaven in de lijst met zoekresultaten. Dus hoe hoger de ratio, des te meer mensen op jouw link klikken.

John Mueller verwijst naar het belang van gedragsfactoren, ook in het geval van backlinks zelf, en meer specifiek - de beoordeling van hun waarde.

google zoekt organisch

Het Google-algoritme dat de pagina scant, probeert zich te baseren op menselijk (zoek)gedrag.

Voor Google zijn de volgende punten belangrijk:

1. Locatie van backlinks in de inhoud

Mueller vertelt in zijn vergaderingen dat Google probeert om de websites te bekijken door de ogen van de gebruikers.

Je hebt waarschijnlijk al wel gehoord dat links onderaan de tekst minder goed werken voor SEO dan links bovenin de tekst.

Van Mueller leren we dat de perfecte linklocatie op je website is wat een natuurlijke plek is voor de gebruiker om hem te vinden. Links die hoog in het zichtbare gebied liggen, zullen dus niet meer per definitie extra 'SEO-kracht' te krijgen.

De meeste effectieve links zijn die welke te vinden zijn in het gedeelte met de hoofdinhoud van een bepaalde pagina, bijvoorbeeld in een blogartikel (en niet in de zijbalk of het menu). Zoals Mueller zegt, is deze aanpak het meest zinvol vanuit het perspectief van de gebruiker.

2. Oorsprong van backlinks

Backlinks van websites die door Google vertrouwd worden, hebben meer Link Juice ("SEO power").

Het is logisch, duidelijk, en je hebt er vaak van gehoord. Webmasters en website-eigenaren wilden weten of zo'n backlink zijn Link Juice in de loop van de tijd kan veranderen.

Het antwoord: ja. 

John Mueller bevestigde deze informatie. In tegenstelling tot de vermoedens van webmasters gebeurt dit niet automatisch in dit voorbeeld:

Hoe ouder de backlink, hoe minder de Link Juice.

In de praktijk kan deze parameter voor een geselecteerde backlink in de loop van de tijd veranderen, maar dit heeft alleen te maken met de positie van de linkpagina in de Google-index.

Als de pagina die naar jouw webpagina linkt bijvoorbeeld in het begin niet populair is, heeft jouw backlink een mindere Link Juice. Als deze website sterk groeit en het vertrouwen van Google wint, profiteer jij er ook van doordat de Link Juice vermeerderd wordt. 

teaserNL-sbb-linkmanipulation-google_updateVergeet niet je interne links te optimaliseren. Dit helpt je om een sterker domein op te bouwen. Wij hebben een gratis handleiding voor je geschreven met tips om je verder te helpen. 

Meer over de gratis whitepaper

3. Natuurlijkheid van de backlinks

Als laatste punt: het kopen van backlinks.

Experts zeiden het al en Mueller bevestigt dat het kopen van backlinks grotendeels niet werkt. Deze strategie is al vele jaren bekend en houdt nog steeds stand.

In de praktijk investeren bedrijven alleen in het kopen van backlinks, omdat ze horen dat hun concurrenten dat doen. 

Backlinks die op een natuurlijke manier zijn ingebed in kwalitatieve artikelen, gecreëerd in het kader van de inhoudelijke samenwerkingen tussen partijen, volgen andere regels. Deze hebben de waarde voor de eindgebruiker en Google is daarvan op de hoogte.

Websites die geld verdienen door het plaatsen van backlinks in hun inhoud worden eenvoudigweg gecensureerd door Google. Het algoritme kan detecteren dat er veel onnatuurlijke links uit een bepaald domein komen en dat artikelen die in een bepaalde dienst worden gepubliceerd van weinig waarde zijn voor de gebruiker.

Daarom:

Het is beter om te investeren in het uitwisselen van inhoud met een vriendelijke website in plaats van het kopen van enorme backlinks van SEO-bedrijven.

Overzicht

Links die zijn ingesloten in waardevolle inhoud hebben de grootste waarde. Links moeten natuurlijk, organisch zijn.

Het is de moeite waard om je tijd te investeren in het creëren van contentmarketing die waardevol is voor je doelgroep en het werven van backlinks door samenwerking met andere websites. Op deze manier bouwen we ook onze expertstatus op (als freelancer, bedrijf of online winkel).

teaserNL-sbb-email_perfettaVind jij het ook altijd zo lastig om bij te houden wat het laatste nieuws is in de e-commerce, SEO, wetgeving enzovoort? Abonneer je op onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang onze nieuwsbrief met artikelen over deze onderwerpen!

Inschrijven voor nieuwsbrief >


Origineel in het Pools: 'Sekretne wskazówki SEO – wprost od pracownika Google