SEO: De ultieme checklist voor 2019

#1 worden op Google met SEO? Dat is natuurlijk waar velen naar streven, maar op de eerste pagina van de zoekresultaten is er maar plek voor maximaal 10 links. Daarom moet je echt strijden om op de eerste plek te komen. In dit artikel leer je hoe je die populaire plek kunt veroveren.

SEO blog title image

Wij raden je aan deze pagina op te slaan en de gratis SEO checklist 2019 hieronder te downloaden, het artikel is erg uitgebreid en zo heb je de informatie altijd binnen handbereik. Veel succes!

 

Download SEO Checklist 2019

 

Oké. Laten we beginnen.

Wat is SEO?

Dus hoe zit het met SEO, en waarom is het een effectieve strategie om nieuwe bezoekers en klanten aan te trekken?

WatIsSEO-search

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands.

Het optimaliseren van je website voor zoekmachines betekent dat je met verschillende factoren de kans vergroot dat bezoekers op je website terechtkomen via Google, Bing en andere zoekmachines.

 

Waarom is het zinvol om in SEO te investeren?

1. Omdat het werkt: er zijn mensen die beweren dat de tijd van de zoekmachine voorbij is.

Maar het tegendeel is waar. SEO heeft zich in de afgelopen jaren positief ontwikkeld.

Vroeger was SEO zeer spam-gevoelig.

SPAM_gif

Dat is echter op basis van de voortdurende updates van Google zichtbaar veranderd. Mensen die spamberichten verzenden worden gestraft — mensen die zich bezighouden met een goede gebruikerservaring worden met een betere vindbaarheid beloond.

2. Het zal nog heel lang blijven werken: zoekmachines zijn tech-giganten, die steeds bij de tijd moeten blijven om relevant te zijn en om daadwerkelijk gebruikt te worden.

De trend loopt uiteen van video's tot Voice Search (want ook daar zijn zoekmachines voor nodig), en de uitdaging om hier de juiste resultaten weer te geven. Hier speelt SEO voor de toekomst ook een belangrijke rol.

3. Je concurrent maakt gebruik van SEO: het is geen geheim dat SEO een goede marketingstrategie is om nieuwe klanten te winnen en een winstgevende ROI te genereren.

De kans is groot dat je concurrenten dat ook weten, en dus ook gebruik maken van zoekmachineoptimalisatie om te zorgen voor volle winkelmandjes.

Zelfs als je als webshop een betere ervaring of product biedt, maar op Google je concurrent makkelijker te vinden is, dan zal diegene waarschijnlijk toch bij de concurrent gaan kopen.

Daarom kunnen we het volgende constateren:

 

Wie geen gebruik maakt van SEO,
geeft klanten en omzet cadeau aan de concurrent!

 

Nu je alles weet over het belang van zoekmachineoptimalisatie, is het tijd om te kijken naar hoe SEO werkt:

 

Hoe wordt beslist welke websites bovenaan verschijnen en welke niet?

Nadat een zoekopdracht in de zoekmachine werd ingevoerd, worden websites weergegeven die passen bij de zoekopdracht.

BijGoogleBovenaan

Zoekmachines (Google, Yelp, Bing, etc.) maken gebruik van een algoritme waarmee wordt bepaald welke websites bij een bepaalde zoekopdracht moeten worden weergegeven.

Experts gaan ervan uit dat het Google-algoritme wel meer dan 200 factoren heeft, die beslissen of een website een goede (of slechte) positie krijgt in de zoekresultaten.

Maar om het wat te vereenvoudigen zijn er twee hoofdfactoren die bepalend zijn voor de positionering van een website.

 

OnPage SEO & OffPage SEO

OnPage SEO verwijst naar de optimalisatie die op je eigen website plaatsvindt. Een aantal bepalende OnPage-factoren zijn:

  • hoe snel je shop wordt geladen

  • hoe goed en relevant de teksten zijn

  • de structuur van de website

  • de (mobiele) weergave

Onder OffPage-optimalisatie valt alles wat buiten je website gebeurd. Zoals:

  • de externe opbouw van de link

  • activiteiten op social media (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, enz.)

Om je eigen website bij Google naar boven te halen en voor relevante zoektermen zichtbaar te zijn, moet je dus rekening houden met een aantal factoren.

 

Deel 2: SEO-optimalisatie – Zo verbeter je de ranking van je website

In het tweede deel van dit artikel nemen we je mee door de verschillende punten die je moet afvinken om de vindbaarheid van je website te verhogen.

Je kunt de checklist hier ook gratis downloaden.

#1 Kies de juiste hosting

Je SEO-inspanning is niet de moeite waard als de basis niet klopt. En de basis van elke website is de hosting.

De hosting van je website moet vooral één ding zijn: snel.

Dit bereik je door in een premiumserver te investeren die dicht bij jouw doelgroep staat (bijv. in Nederland bij Nederlandse klanten).

Het alternatief voor premium-hosting, die begint vanaf ca. 30 euro per maand, is shared-hosting. Dat is trager, maar ook duidelijk goedkoper.

Bij shared-hosting staat je website samen met die van anderen op dezelfde server en moet de power worden gedeeld.

Dat kan betekenen dat je website trager wordt als één van de andere websites op de server veel bezoekers krijgt. Niet ideaal, maar in veel gevallen voldoende.

Onze tip: Zorg ervoor dat er budget is voor goede hosting. Zo wordt je website simpelweg sneller, wat vaak ook leidt tot een verbetering van de ranking.

#2 Kies een goede domeinnaam

De domeinnaam is het adres waarop je website te vinden is. Dus bijvoorbeeld trustedshops.nl – de URL van deze website.

Zorg ervoor dat je een logische domeinnaam kiest, die ook binnen een paar jaar nog past bij het merk en het doel van je bedrijf.

In het beste geval is het een domeinnaam met je merk, of met je merk + een zoekterm, maar geen domeinnaam die alleen een zoekterm bevat.

Voorbeelden:

  • Merkdomeinnaam: TrustedShops.nl – zeer goed

  • Merk-zoekterm-domeinnaam: Trustedloodgieter.nl – goed

  • Zoekterm-domeinnaam: Loodgieter-Amsterdam.nl – eventueel problematisch

Waarom is een domeinnaam met alleen een zoekterm erin eventueel problematisch?

fazit-blogpost

Laten we even aannemen dat je een huwelijksadviesbureau hebt en de domeinnaam huwelijksadvies-amsterdam.nl hebt gekocht.

Op het eerste gezicht een leuke domeinnaam: De belangrijkste zoekterm is de domeinnaam en iedereen weet meteen waar het om gaat.

Waar zit dan het probleem?

Er zijn wel een aantal (mogelijke) problemen:

Probleem #1: Je spreekt hiermee al meteen alleen getrouwde koppels aan, waardoor ongehuwde koppels al snel de indruk kunnen krijgen dat je hen niet kunt of wilt helpen. Er staat immers huwelijksadvies in de domeinnaam.

Misschien een beetje vergezocht, maar bij SEO-optimalisatie spelen duizenden kleine factoren een rol...

Probleem #2: Als je beslist om ook nog leadership-coaching aan te bieden, dan sluit de domeinnaam totaal niet meer aan bij de nieuwe doelgroep. Dan zou je eventueel een tweede website moeten maken.

Niet erg efficiënt.

Dit kan je vanaf het begin vermijden door te kiezen voor een merkdomeinnaam.

Probleem #3: Zoekmachines zijn erg gevoelig geworden voor over-optimalisatie. Vooral domeinnamen die bestaan uit een zoekterm zijn daar vatbaar voor.

Als je backlinks opbouwt – later meer daarover – en te vaak je belangrijkste zoekterm als ankertekst gebruikt, dan gaat er bij zoekmachines een waarschuwingslampje branden: over-optimalisatie!

Zodra je website dit alarm heeft geactiveerd, kan het zijn dat het niet meer terug te vinden is in de zoekresultaten.

Dit is een dunne lijn waarbij je een gevoel voor moet opbouwen.

Door deze deze 3 problemen raad ik je aan om een merkdomeinnaam te kiezen!

Daarbij ziet het er ook nog eens professioneler uit.

Denk maar  aan grote, succesvolle en lucratieve bedrijven:

  • Google is een merknaam, de URL is niet zoekmachine.nl

  • Nike is een merknaam, de URL is niet sportkleding-schoenen.nl

  • Starbucks is een merknaam, de URL is niet koffie-to-go.nl

  • Zalando is een merknaam, de URL is niet kleding-accessoires.nl

  • Sistrix is een merknaam, de URL is niet SEO-tool.nl

De goede zoekterm-domeinnamen zijn in veel gevallen ook al vergeven.

 

#3 Activeer HTTPS

In het verleden bestond alleen http, maar tegenwoordig is er https om het internet veiliger te maken. Dat betekent:

een website is gecodeerd (https://www.voorbeeld.nl) of niet (http://www.voorbeeld.nl).

Met name als je website niet alleen maar informatief is, maar ook vertrouwelijke gegevens verwerkt (e-commerce, contactformulier, enz.) moet het gecodeerd zijn.

Google benadrukt al langer hoe belangrijk het is dat websites gecodeerd zijn.

Sinds kort worden websites die niet gecodeerd zijn zelfs gemarkeerd als onveilig.

Dat straalt geen vertrouwen uit naar je bezoekers en het maakt de SEO-optimalisatie duidelijk moeilijker...

Daarom moet je meteen een SSL-certificaat aanvragen bij je hostingbedrijf, zodat je website gecodeerd en veilig wordt geladen.

Als klein extraatje wordt je website ook nog wat sneller en krijg je de voorkeur van zoekmachines.

 

#4 Bepaal de focus van je website

Wees je er vanaf het begin van bewust waarvoor je wilt worden gevonden en wat je met je website wilt bereiken.

Een website heeft in essentie (meestal) maar één doel: klanten aantrekken.

Daarop moet je website dan ook gericht zijn.

Denk er dus goed over na, wat de belangrijkste zoekterm voor jou is:

Staat het contact met de klant centraal of wil je een product verkopen? Wil je je profileren als expert of moet voornamelijk een product worden gepromoot?

Neem een paar minuten, uren of zelfs dagen de tijd om goed te overwegen wat je met je website wilt bereiken.

Dat is niet alleen belangrijk voor het volgende punt, maar ook als je later wil investeren in Google Ads.

 

#5 Een moderne en responsieve website

Meer dan de helft van het internetverkeer komt van mobiele toestellen, en dit aandeel wordt steeds groter. 

Het is dan ook enorm belangrijk om je website vanaf het begin ook te optimaliseren voor smartphones en tablets. Zo worden mobiele gebruikers niet afgeschrikt als ze je website bezoeken.

Met Wordpress wordt het een stuk eenvoudiger om een moderne, responsieve website en inhoud te creëren.

Maar ook bij andere CMS- en shopsystemen is het niet meer zo moeilijk als een paar jaar geleden om een responsieve website te maken. 

Als je zelf niet verantwoordelijk bent voor het webdesign, dan is het belangrijk om duidelijk te maken aan de designer waarop je website gericht is.

Zorg dat hij ervaring heeft met SEO zodat je website er later niet alleen goed uitziet, maar ook wordt gevonden.

Je moet er ook op letten dat de inhoud op de website wordt geoptimaliseerd voor mobiele toestellen.

blogTitle-Test_your_Responsive_Design

#6 Stel de belangrijkste pagina's op je website samen

Zorg dat de belangrijkste subpagina's op je website vanaf het begin aanwezig zijn, om een zinvolle basis te leggen:

  • Homepage – De startpagina

  • Contactpagina – Zodat je bezoekers contact kunnen opnemen

  • ‘Over ons’-pagina – Zodat je bezoekers meer over jou (en je team) te weten kunnen komen

  • Aanbod/diensten – Zodat je bezoekers weten wat je eigenlijk aanbiedt

  • Blog – Hier verschijnen later de artikelen die je publiceert. 

Dit is de standaardstructuur die wordt verwacht door zoekmachines en gebruikers.

Hoe groter een website wordt, hoe belangrijker het is dat er een logische structuur is.

Elke subpagina moet met maximum 2 kliks te bereiken zijn!

 

#7 Voeg de essentiële teksten toe

Nadat je de belangrijkste pagina's hebt aangemaakt, moeten ze worden gevuld met content (teksten, foto's, video's, enz.).

Op je homepage moet je 500-2500 woorden hebben, zodat het voor de zoekmachines duidelijk is wat het thema van de website is.

Op de homepage moeten de volgende vragen worden beantwoord:

  • Wat bied je aan?

  • Wie ben je?

  • Wat vinden klanten van jou? (recensies/klantbeoordelingen)

  • Waar ben je actief, hoe kunnen klanten je vinden/contact met je opnemen? (locatie en contactmogelijkheden)

  • Wat moeten bezoekers verder nog weten?

Op de contactpagina moet een eenvoudige mogelijkheid worden geboden om contact op te nemen. 

Mijn tip: Hier kan je weer klantbeoordelingen weergeven en benadrukken waarom het zinvol is om contact met je op te nemen.

Op de ’Over ons’-pagina moet je jezelf en je team voorstellen:

  • Wie ben je?

  • Wat bied je aan?

  • Waarom bied je dat aan?

  • Wat is je verhaal?

  • Waarom ben jij met jouw aanbod de beste keuze?

Op de ‘Product/aanbod’-pagina stel je je aanbod voor:

  • Welk probleem los je op voor je klanten?

  • Hoe kan jij hun leven gemakkelijker maken?

  • Waarom is jouw aanbod het beste op de markt?

De blog: Maak ook meteen een subpagina voor een blog aan, ook als je voorlopig nog geen artikelen hebt gepubliceerd.

Op deze manier hoef je later niet opnieuw naar het design te kijken  en kun je direct artikelen publiceren over je bedrijf, je aanbod, je producten en je branche.

Maar daarover later meer.

#8 Verzamel de eerste backlinks

blogTitle-backlinks

Backlinks zijn koppelingen van andere websites naar jouw website en zijn erg belangrijk om later ook echt bij Google te worden gevonden.
Sterke backlinks = goede ranking!

Om je website direct vanaf het begin power te geven, moet je meteen de belangrijkste links voorzien van zulke backlinks.

Deze links komen van websites die al heel sterk zijn en het vertrouwen van Google hebben.

In de zoekmachineoptimalisatie wordt dat OffPage-optimalisatie genoemd.

Maak profielen aan bij de volgende websites en voorzie links naar je homepage, de ‘Over ons’-pagina en het aanbod:

  • Facebook Business-pagina

  • Instagram-profiel

  • Twitter-profiel

  • YouTube

  • Pinterest

  • LinkedIn

  • Medium.com

  • Tumblr

     

Dat moet voorlopig genoeg zijn.

Op veel van deze platformen is het mogelijk om niet alleen een link naar je website te plaatsen, maar ook naar de andere platformen.

Dat is handig omdat het de profielen met elkaar verbindt en zo de vertrouwenskring versterkt.

#9 Maak een Google Mijn Bedrijf-profiel aan

whitepaperFB-google_myBusiness_1200x628_v2

Nadat je de belangrijkste profielen hebt aangemaakt en links hebt geplaatst, moet je je aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Ook als je een webshop hebt!

  • Vul het profiel compleet in.

  • Bedrijfsnaam (+ locatie)

  • Openingsuren

  • Contactmogelijkheden

  • Foto's (logo, team, foto's van de gebouwen)

  • Link naar je website

Als je meer dan één vestiging hebt, moet je dit proces voor elke locatie herhalen!

Ook als je geen lokale diensten aanbiedt, moet je een profiel op Google Mijn Bedrijf aanmaken omdat het een belangrijke link is en je project/bedrijf professioneler maakt.

Via Google Mijn Bedrijf kunnen ook efficiënt beoordelingen worden verzameld, een belangrijke vertrouwensfactor op het internet.

Download onze whitepaper over Google Mijn Bedrijf hier:

Whitepaper download Google Mijn Bedrijf

 

#10 Optimaliseer je website voor zoekbewerkingen

blogTitle-stars-google-search-organic-alternative

Gebruik deze kleine checklist voor je homepage en elke subpagina op de website (afgezien van de contact pagina), om perfect voorbereid te zijn.

  1. Gebruik een zinvolle paginatitel met een lengte van max. 50-55 karakters

  2. Zorg voor een zuivere URL-structuur zonder vulwoorden. De URL's moeten zo kort en krachtig mogelijk zijn.

Voorbeeld: voorbeeld.nl/meesterschilder-amsterdam en niet voorbeeld.nl/fantastische-loodgieter-in-amsterdam-en-omgeving

  1. Vermijd hele korte teksten. Elke subpagina moet minstens 500 woorden en 2 foto's bevatten – als het logisch is.

  2. Lever meerwaarde. De teksten/video's/foto's op de website moeten de bezoeker informeren, een probleem oplossen of helpen. Gebruik geen gedupliceerde, gestolen of slechte content.

  3. Maak de meta-title(titel) en de meta-description(korte beschrijving van de inhoud op de pagina) aan. De titel mag max. 60 karakters en de beschrijving max. 300 karakters lang zijn, omdat deze anders in de zoekresultaten wordt ingekort. Er zijn verschillende tools en plug-ins die je daarbij kunnen helpen.

  4. Geef de foto's op je website een zinvolle benaming (niet 814foto.jpeg) en maak beschrijvende alt-tags aan.

  5. Optimaliseer de foto's op je website, zodat ze zo klein mogelijk maar nog steeds scherp zijn. Er zijn verschillende tools en plug-ins die daarbij kunnen helpen. Het beste is om de afbeelding te optimaliseren voordat je ze upload!

Er is ook (bijna) geen reden meer om een foto met een resolutie van meer dan 1900x1080 pixels op de website te plaatsen.

  1. Gebruik titels en subtitels (H2, H3, H4, enz.) om de teksten op je website zinvol te structureren.

  2. Maak je teksten luchtig. Gebruik voldoende paragrafen, foto's en video's, zodat het er niet uitziet als een gigantische blok tekst en makkelijker te lezen is.

  3. Controleer de spelling en grammatica van je teksten. Niets ziet er onprofessioneler uit dan een tekst met te veel fouten (Soms sluipen er fouten in, dat is normaal).

  4. Gebruik koppelingen naar interessante informatie, (het beste) op je eigen website, maar aarzel niet om links naar externe bronnen te voorzien.

  5. Plaats NoFollow-links naar de pagina's privacyverklaringjuridische informatieen contact, om de power te bewaren voor de belangrijke pagina's.

  6. Voeg het adres van de bedrijfsvestiging toe aan de locatiepagina door middel van Schema.org-Mark-Up. Als je maar één vestiging hebt, moet je het adres toevoegen aan de footer.

  7. Gebruik Google Maps en foto's met GEO-tags op locatiepagina's.

  8. Plaats Share-knoppen op je website, zodat je bezoekers de website makkelijk kunnen delen als ze dat willen.

  9. Voeg alleen de belangrijkste pagina's toe aan je menu– Home, Aanbod, Over ons, Blog, Contact – Er is geen reden om het menu van de website te overspoelen.

  10. Stem je website af op het doel dat je ermee wilt bereiken. Als je wil dat bezoekers contact met je opnemen, dan moet je de contactpagina niet verstoppen.

Als je iets wil verkopen, dan geldt dezelfde regel. Maak het je bezoekers zo eenvoudig mogelijk om de gewenste actie uit te voeren.

#11 Ga op zoek naar interessante zoektermen

Als je een lokale dienst aanbiedt, is het duidelijk waarvoor je wilt worden gevonden. Toch is het de moeite waard om op zoek te gaan naar andere interessante zoektermen.

Zo zou het voor een spraaktherapeut interessant zijn dat hij wordt gevonden onder de zoekterm ‘Hoe wordt stotteren behandeld?’.

Om goede zoektermen te vinden, moet je je de volgende vragen stellen:

  • Welke problemen heeft mijn doelgroep?

  • Waarnaar zoekt mijn doelgroep online?

  • Wat vindt mijn doelgroep interessant?

  • Wat houdt mijn perfecte klant bezig?

Kortom:

Verplaats je in het hoofd van je droomklant en schrijf de mogelijke vragen en interesses op van deze klant.

Controleer deze woorden en zoekaanvragen met een keyword-tool.

Als ze een hoog zoekvolume hebben, kan je ze als toppers aanduiden.

#12 Start een blog

blogTitle-SEO_and_e-reputation

Nadat het keyword onderzoek afgerond is en je een lijst van interessante zoektermen hebt samengesteld, wordt het tijd om deze ook te gebruiken.

Het wordt tijd voor het eerste artikel op je blog!

Bij bijna alle providers die een basis voor websites aanbieden zoals WordPress, bestaat de mogelijkheid om een blogpost aan te maken.

#13 Stel teksten op die worden gevonden

Om ervoor te zorgen dat je website of artikelen goed worden gevonden in de zoekresultaten, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden.

Als eerste stap analyseer je de websites die momenteel op de eerste pagina te vinden zijn.

  • Hoe lang zijn de teksten op deze websites?

  • Hoe zijn ze opgebouwd?

  • Waarop ligt de nadruk?

  • Hoe sterk is de website?

Het moet jouw doel zijn om een informatievere, langere en betere tekst te maken. Gebruik de standaardstructuur van een artikel:

Titel: Maak een titel die de zoekterm bevat en mensen ertoe aanzet om te klikken. Maak hem spannend en interessant.

De inleiding: Stel hier kort de inhoud van het artikel voor, gebruik de zoekterm opnieuw, leg de lezer uit wat hij mag verwachten en waarom hij het artikel moet lezen.

Het hoofdgedeelte: Bouw de tekst logisch op

  • Als het zin heeft, moet je het onderwerp/de zoekterm nog een keer in detail uitleggen.

  • Laat de lezer kennismaken met het onderwerp en structureer de tekst met subtitels, zodat een lezer de tekst snel kan scannen. Zo zijn interessante en relevante paragrafen snel te vinden.

  • Om de tekst luchtiger te maken, kun je foto's, bullet-points, video's, citaten en paragrafen gebruiken waar het logisch is.

  • Probeer je zinnen kort te houden. Dat leest makkelijker. Bovendien is het minder saai voor de lezer.

  • Verlies jezelf niet in vakjargon. Gebruik woorden die jouw droomklant begrijpt om verwarring te voorkomen.

Tip: Schrijf je teksten zodanig dat een kind van 10 ze kan begrijpen. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen op het internet. Denk erom dat je klanten vaak geen expert zijn in jouw vakgebied, anders zouden ze je hulp/producten niet nodig hebben.

De conclusie: Vat hier nog eens kort de belangrijkste feiten uit de tekst samen (en geef je mening over het onderwerp).

De aanzet tot actie (Call-To-Action of CTA): Je wil je bezoekers immers niet alleen slimmer maken, maar er ook voor zorgen dat ze je inhuren of je product kopen.

Daarom moet je verwijzen naar je aanbod! Dat doe je bijvoorbeeld zo...

  • Neem nu contact met mij op om een afspraak vast te leggen

  • Download nu mijn boek om die droom van een sixpack eindelijk waar te maken

  • Maak nu een afspraak voor een gratis adviesgesprek

Dat is heel belangrijk om te zorgen dat je bezoekers de website niet gewoon weer verlaten.

Vergeet ook niet je artikelen te optimaliseren:

  • Beperk de titels tot 50-60 karakters

  • Maak de URL kort en krachtig en voeg een keyword toe

  • Optimaliseer de foto's en voeg alt-tags toe

  • Voorzie interne en externe links

Tip: Probeer minstens 1x per week een nieuwe blogpost te publiceren. Zo laat je Google en andere zoekmachines zien dat de website permanent up-to-date wordt gehouden.

#14 Optimaliseer de landingspagina’s

Landingspagina’s zijn de subpagina's op je website die meewerken aan de omzet. Deze pagina's zijn als het ware jouw digitale verkopers.

In het beste geval worden deze pagina's direct gevonden door de zoekende personen. Om dit te bereiken, gelden dezelfde regels als voor een blogpost.

Ze moeten uitgebreid, geoptimaliseerd en interessant zijn.

Ze moeten ook benadrukken waarom jij de beste keuze bent voor de potentiële klant en een aanzet tot actie bevatten.

Zo worden bezoekers die jou vroeger niet kenden betalende klanten.

#15 Bouw backlinks/relaties op

Backlinks zijn in zeer concurrerende branches immens belangrijk om de bovenste posities in de zoekresultaten te bereiken.

Aan het begin hebben we al de eerste essentiële backlinks gecreëerd – Facebook, Instagram, Twitter, gidsen, enz.

Nu wordt het tijd om een stapje verder te gaan:

Wij willen backlinks van andere relevante websites verzamelen!

Het kopen van backlinks is een mogelijkheid.

Dat bevelen we echter niet aan omdat het gevaar bestaat dat Google je website onvindbaar maakt in de zoekresultaten als je wordt betrapt.

Google houdt niet van gekochte backlinks!

De beste mogelijkheid om backlinks te verzamelen, is ze te verdienen. Om automatisch links te verzamelen, moet je content beter zijn dan de teksten van je concurrent.

Als je wilt dat je artikelen en teksten worden ontdekt, moet je ze wel onder de aandacht van de mensen brengen.

Dat bereik je door websitebeheerders in jouw branche per e-mail of social media erop attent te maken.

Daarnaast kun je ook op Facebook, Google enz. adverteren met je content, om zo een lezerspubliek en backlinks op te bouwen.

Een strategie die je moet gebruiken, is het opbouwen van relaties.

Leg daarvoor contact met je doelgroep op social media. Of laat regelmatig nuttige reacties achter op andere blogs in dezelfde branche.

#16 Word actief op social media

blogTitle-socialmedia-adpictures

Social media-platformen zijn nauwelijks nog weg te denken uit het dagelijks leven. Het is dan ook erg zinvol om deze platformen te gebruiken om nieuwe bezoekers en klanten aan te trekken.

Afhankelijk van de branche moet je je op een social media-platform concentreren.

Ga na waar je doelgroep het actiefst is – Facebook, Twitter, Pinterest of YouTube?

Op dit platform moet je dan je aandacht richten.

Toch moet je proberen om je artikelen, foto's en video's zo breed mogelijk te verspreiden. 

Daarom moet je een artikel ook op Facebook, Twitter enz. posten, nadat je het op je blog hebt gepubliceerd.

#17 Testen en volhouden

Wees je ervan bewust dat je geduld nodig hebt voor een goede zoekmachineoptimalisatie, die je op lange termijn succes en nieuwe klanten oplevert.

Laat je dus niet ontmoedigen als je morgen nog niet op de eerste plaats staat voor je gewenste keywords. SEO is een lange-termijn strategie en met geduld kun jij hier ook van profiteren.

Houd je aan de checklist, blijf artikelen publiceren en verdien backlinks.

 

#18 Conclusie? Wat nu?

Nu weet je precies wat je moet doen om bij Google helemaal bovenaan te komen en automatisch nieuwe klanten aan te trekken.

Net zoals bij vele aspecten van een webshop, is het belangrijk dat je altijd probeert een beetje beter te worden en genoeg tijd investeert in onlinemarketing. Vaak zijn een paar minuten per dag al voldoende.

Blijf op de hoogte van de laatste tips & tricks over SEO en schrijf je in voor de Trusted Shops nieuwsbrief!

New call-to-action

0 Comments