Wat is PSD2 en wat betekent het voor jouw webshop?

De AVG is van toepassing sinds mei 2018. Nu is op 19 februari 2019 de Payment Services Directive 2 (PSD2) ook van kracht die nauw samengaat met de wet AVG. Waarom is deze nieuwe richtlijn nodig en wat betekent deze nieuwe ‘Directive’ nu precies voor jouw webshop? Heel begrijpelijk dat er veel vragen bij je naar boven komen, daarom bespreken we hier alles wat je moet weten over PSD2.

blog titel afbeelding PSD2

Rijksoverheid: “Op 19 februari 2019 treedt de nieuwe Europese richtlijn Payment Services Directive 2 (PSD2) in Nederland in werking. Partijen die die nieuwe betaaldiensten aanbieden hebben daarvoor toegang tot de betaalrekening nodig. Omdat het belangrijk is dat de privacy van de rekeninghouder gewaarborgd blijft, ziet de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) toe op de belangrijkste privacy bepalingen in de nieuwe wetgeving.”

Wat de Rijksoverheid hierboven zegt is de reden dat de Tweede Kamer de afgelopen maanden druk in debat zijn geweest over deze ‘herziene richtlijn betaaldiensten’.  Er zijn namelijk bij de introductie van PSD2 veel vragen naar boven gekomen over veiligheid en privacy. Waar waarom precies?

Wat is PSD2

PSD2 is een nieuwe wet voor betalingsverkeer. Waar deze wet voor zorgt, is dat er nieuwe betalingsmethoden beschikbaar komen (online én offline) waarmee consumenten andere bedrijven toegang kunnen geven tot hun betaalrekening mits hier toestemming voor is gegeven. Naast dat er nieuwe betalingsmethoden op de markt komen, zijn er een aantal regels vastgesteld waar bedrijven aan moeten voldoen.

Wat is er precies veranderd met de komst van de PSD2 wetgeving?:

  • Derde partijen kunnen om toestemming gaan vragen om de betaalgegevens van de consument in te zien. Hiermee kan er bijvoorbeeld een saldocheck gedaan worden voorafgaand aan een incasso.

  • Bedrijven kunnen betaalinformatie van consumenten downloaden en analyseren.

  • Er kunnen betaalinitiaties uit naam van de consument gedaan worden om het betaalproces nog soepeler te laten verlopen. (Interessant voor webwinkels!)

  • Winkels, webshops en andere bedrijven mogen geen toeslagen meer berekenen voor betaalpas en creditcardbetalingen (een toeslag van bijv. 2% voor een creditcardbetaling is dus niet meer toegestaan).*

* Een toeslag is nog wel toegestaan voor alle betaalmethoden die geen credit-of debitcard-transactie zijn. Bijvoorbeeld voor, iDEAL, PayPal, AfterPay of een acceptgiro mogen er wel kosten worden doorberekend (de doorberekening mag echter niet hoger zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten).

 

Als je deze punten leest dan wordt snel duidelijk dat bedrijven veel meer inzicht krijgen in de persoonlijke gegevens van de consument. Dit is waarom de Tweede Kamer lang gedaan heeft over het implementeren van de richtlijn in Nederland. In veel andere landen in Europa is PSD2 namelijk al een tijd van kracht.

Database

ING doet halfjaarlijks onderzoek onder consumenten hoe zij tegen PSD2 aankijken. De resultaten van januari 2019 zijn te vinden in deze handige infographic.

Als het gaat om betalingen en het verstrekken van informatie hierover aan derden, dan is het natuurlijk begrijpelijk dat mensen dit liever niet willen. Op dit moment is het overgrote deel van de consumenten nog niet overtuigd.

Er lijkt dus veel tegenstand te zijn voor deze nieuwe richtlijn, toch heeft het Europese Parlement de richtlijnen met een reden ingevoerd.

Waarom is PSD2 geïntroduceerd?

Er wordt veel gevraagd van de consument in deze nieuwe wet, maar voor financiële instellingen en bedrijven wordt het nu juist interessant.

Het doel van de EU met PSD2 is om de concurrentie en innovatie in het Europese betalingsverkeer te vergroten. Zo kunnen nu naast banken ook andere bedrijven en instellingen betalingen uitvoeren en nieuwe betaaldiensten opzetten.

Ook zijn we in Nederland helemaal gewend aan betalen met iDEAL en direct overmaken van de ene rekening naar de andere. In de rest van Europa zijn vooral creditcard betalingen dominant.

Wat betekent PSD2 voor jouw webshop?

Voor webwinkeliers betekent dit dat je nieuwe betaalmethodes kunt gaan aanbieden. Deze nieuwe betaalmethodes zijn er dus om het betalingsproces voor de consument soepeler te maken.

Wat belangrijk is om te weten bij het aanbieden van deze nieuwe betaalmethodes is dat de klant altijd toestemming moet geven voor het verstrekken van de gegevens. Dit is net als bij de AVG, waar je bijvoorbeeld altijd een checkbox en een bevestigingsmail moet toevoegen bij aanmelding voor een nieuwsbrief.

Een PSD2 betaalmethode in de praktijk

Payconiq is een van de eerste providers van zo’n nieuw betaalsysteem in Nederland.

Met Payconiq betaal je direct met je smartphone. De app werkt met een directe koppeling met de bank: je koppelt een bankrekening aan de app, en alle betalingen die je met de app doet worden dan meteen afgeschreven. Er is geen tegoed of creditcard nodig.

Zij hebben dus toestemming gevraagd om toegang te hebben tot jouw bankgegevens en direct boekingen te doen.

Er wordt een QR code weergegeven in de webshop die de consument kan scannen en zo direct kan betalen met de app.

Dit is een goed voorbeeld van hoe zulke betaalmethodes er uit kunnen gaan zien. Dit biedt veel gebruiksvriendelijkheid voor de consument en zorgt ervoor dat je klanten tevreden zijn.

Conclusie

De nieuwe richtlijnen zijn dus vooral een voordeel voor webwinkeliers. Ook ontstaan er meer opties om met banken en andere financiële instellingen te concurreren.

PSD2 is nog niet zo veel op de markt, maar de jongeren zien er de potentie van in en zijn geïnteresseerd. Dit is dus je kans om voor te zijn op de concurrentie en deze betaalmethodes alvast aan te bieden in jouw webshop!

Voordat je je helemaal stort in PSD2, weet je zeker dat jouw webshop helemaal AVG proof is? Wees er zeker van en download onze gratis checklist!

Is jouw bedrijf AVG proog? Download onze gratis checklist!

0 Comments