Gebruik je Google-diensten om jouw producten te promoten? Dan is deze update erg belangrijk! Google gaat de regels namelijk aanscherpen, wat kan leiden tot een schorsing van je Google Merchant-account. Wat betekent dit precies en hoe zorg je ervoor dat jij voldoet aan de voorwaarden? Wij hebben het uitgezocht.
In dit artikel…
🔎 | Waar kijkt Google naar? |
⚖️ | Hoe handhaaft Google de prijzen? |
🏷️ | Wat zijn de (prijs)regels van Google? |
❓ | Waarom gaat Google strenger handhaven? |
Heb je nog geen Google Merchant-account en wil je ook graag op Google Shopping gezien worden?
Download kosteloos onze handleiding waarin we stap voor stap uitleggen hoe het werkt. Ook geven we hierin handige tips!
Google heeft aangekondigt in het artikel Upcoming changes to price enforcement (Engelstalig) om strenger te gaan controleren op verschillen in prijzen tussen de Google-diensten en jouw webshop. Dit betreft alles wat met Google Merchant te maken heeft: van Google Shopping tot Google Ads. Deze gegevens worden al vergeleken met jouw landingspagina, maar vanaf deze update ook met de daadwerkelijke prijs bij het afrekenen aan de (digitale) kassa en eventuele verborgen kosten.
Vanaf 6 april controleert Google niet alleen op de prijzen tussen de productgegevens in de Google Merchant Center en jouw landingspagina’s, maar ook de prijs bij het afrekenen.
Dit betekent dat als Google tijdens een accountcontrole erachter komt dat de prijs voor jouw producten bij de kassa hoger is dan de prijs voor dat product op je landingspagina, dan krijg je een waarschuwing en heb je 28 dagen om dit op te lossen. Doe je dit niet, dan zal je Google-account na deze periode geschorst worden.
Zodra de regels van toepassing zijn, zal Google een officiële aankondiging hierover sturen, als onderdeel van de 2021 product data specification update.
Google heeft veel regels als je de diensten voor jouw webshop wilt gebruiken. De regels betreffen prijzen, valuta en veel meer, ter bescherming van de gebruikers.
Wij zullen de belangrijkste vereisten hierbij benoemen. Lees de volledige lijst met vereisten en praktische tips bij het afrekenen op de supportpagina van Google.
Eén van de vereisten is dat de prijs van je product hetzelfde blijft tijdens het afrekenproces. Dit betekent dat de prijs aan de kassa (dus op het moment dat de klant de betaalgegevens ingeeft) niet hoger mag zijn op de productfeed of landingspagina.
⚠️ Let op: De prijs mag wél lager zijn bij het afrekenen, als er bijvoorbeeld een korting toegepast wordt bij het toevoegen aan het winkelwagentje.
Ook moeten eventuele extra kosten (zoals activeringskosten) al in de prijs inbegrepen zijn. Dit gaat dus niet om extra diensten, maar om kosten die gemaakt moeten worden om het product te kunnen gebruiken.
Goed om te weten: De BTW moet ook al inbegrepen zijn in de prijs in de meeste landen. Meer informatie: Google’s supportpagina betreft belastinginstellingen.
Daarnaast moeten je verzendkosten apart benoemd worden: hiervoor mag je nog steeds geld in rekening brengen. Andere kosten die met verzending te maken hebben, zoals verwerkingskosten en kosten met betrekking tot de leverancier, moeten opgenomen worden in het kenmerk shipping (verzending).
Wil je ondertussen ook je online reputatie een boost geven? Dan is het verstandig dat je je verdiept in hoe je dat doet!
In ons e‑book geven we goede tips hoe je op Trusted Shops, Trustpilot én Google Mijn Bedrijf een goede score krijgt.
Google schrijft hierover letterlijk:
“Tenzij u valutaconversie heeft ingeschakeld in uw feed, moeten uw winkelpagina's de valuta weergeven voor het land dat u target. U moet op alle pagina's, van de productpagina tot de betaalpagina, consistent dezelfde valuta gebruiken. Meer informatie over valutaconversie”.
Het is verder belangrijk dat particuliere kopers de mogelijkheid hebben om jouw producten te kopen. Dit betekent dat een aantal velden niet verplicht mogen zijn, zoals bedrijfsnaam. Vooral als B2B-verkoper is dit belangrijk om te weten dus!
Verder moet de klant geïnformeerd zijn van de minimale bestelwaarde. Dit betekent dus wanneer de klant alleen kan bestellen vanaf een bepaalde waarde. Het betreft dus niet de ‘gratis verzending vanaf x euro’, wanneer een klant vanaf een bepaald bedrag gratis verzending krijgt, maar wel iets voor een lager bedrag kan bestellen tegen betaling van verzendkosten. Als een klant al meer dan het minimumbedrag in het winkelwagentje heeft, hoef je de minimale bestelwaarde niet te tonen. Lees meer over de minimale bestelwaarde toevoegen aan je verzendinstellingen.
Ook moet je ervoor zorgen dat de beschikbare betaalmethoden getoond worden voor het afrekenproces begint. Dit mag dus in de footer (voettekst) van je webshop, of bijvoorbeeld onder de knop ‘Kopen’ op de productpagina.
Je afrekenproces moet daarnaast beveiligd zijn met een geldig SSL-certificaat. Dit is belangrijk, om de transacties en persoonsgegevens van de klant extra te beschermen. Ook de betaalopties moeten beveiligd zijn met HTTPS en zoals in een eerder artikel genoemd: vraag nooit onnodige persoonsgegevens!
De klant moet toegang hebben tot relevante informatie betreft het afrekenproces. Denk hierbij aan je retourbeleid, betaalmethoden, algemene voorwaarden en contactgegevens.
Je moet minstens twee van de volgende contactgegevens op je website tonen:
Deze gegevens moeten makkelijk te vinden zijn.
⚠️ Let op: een contactformulier telt niet mee voor deze vereisten!
Wil je ook jouw conversies laten stijgen, maar weet je niet goed waar je op kan verbeteren? Onze expert Vincent heeft een webinar gehouden waarin hij webshops live checkte.
Kijk de webinar terug en leer hoe je jouw conversie kan verbeteren!
Google staat er bekend om de gebruikers op nummer één te zetten. Dit betekent dus dat Google er alles aan doet om de service te verbeteren voor de mensen die de zoekmachine gebruiken.
De gigant geeft aan dat consistente en nauwkeurige prijzen één van de belangrijkste factoren is voor kopers, wanneer ze in de beslissingsfase van de aankoop zitten. Kopers zien snel af van de aanschaf wanneer de prijs van het product bij afrekenen hoger is dan de prijs die getoond wordt in de advertentie, in de Google Shopping tab of op een landingspagina.
Kortom: de wijzigingen zijn ervoor om je klant te helpen, maar zullen er ook voor zorgen dat jouw conversiepercentage omhoog gaat.
Blijf op de hoogte! 📬
Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.
Click and collect: zo ga je om met de piek in online bestellingen
YouTube Shorts en shoppen op de site al in 2021 mogelijk