Deze 5 marketingcursussen helpen jouw bedrijf!

23.04.2020, 8m

Je wilt je bedrijf verbeteren, dus je realiseert je dat je of in de kennis moet investeren. Of het nou voor je personeel is, of voor jouzelf. Maar welke online cursus moet je volgen om je omzet te vergroten? Wij hebben een lijst 5 met goede cursussen opgesteld!

blogTitle_online_courses_w680h280

Vroeger volgde je misschien gewoon een marketingcursus, maar tegenwoordig zijn er veel verschillende manieren om je doelgroep te bereiken. Met de komst van het internet zijn er nieuwe kanalen bijgekomen waar jouw toekomstige klanten zich bevinden. Vooral nu tijdens de coronacrisis heb jij of heeft jouw personeel misschien wat extra tijd (in de avonduurtjes). Wat beter te doen dan investeren in de toekomst en een marketingcursus te volgen? Maar het is lastig om de juiste cursus te vinden.

Daarom hebben wij een lijst opgesteld met marketingcursussen die jouw bedrijf kunnen helpen op langer termijn! Een investering in de toekomst.


Index


search SEO/SEA

Mocht je helemaal nieuw zijn in de wereld van online zaken doen, is SEO/SEA iets wat je echt wilt leren. Ook als je er al kennis hiervan hebt, is het handig om je te verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen. SEO staat voor Search Engine Optimization (dus zoekmachine optimalisering) en SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). 

Doel van cursus

In deze cursussen leer je hoe jouw website hoger kan komen in de zoekmachineresultaten, zoals Google en Bing. De SEO richt zich op organische zoekresultaten, dus de resultaten die hoger scoren omdat de trefwoorden op jouw website de juiste zijn. In SEA gaat het om het adverteren in de zoekresultaten. Je hebt vast zelf wel eens gezocht via een zoekmachine en zag daarbij een aantal resultaten “adv.” staan. Dit zijn de advertenties en als je deze zo goed mogelijk inzet, krijg je veel bezoeken op je website voor weinig geld.

Voordeel voor jouw bedrijf

Het voordeel van een SEO- of SEA-cursus ligt voor de hand: het verbeteren van de resultaten in zoekmachines, zorgt ervoor dat jij meer klanten naar jouw website trekt en de kans is dus groter dat jij verkoopt. Ook als je een service aanbiedt, is het aantrekkelijk, omdat klanten op zoek zijn naar de juiste service die bij diegene past. 

Tip: sommige bedrijven bieden zowel een SEO-cursus als een cursus Zoekmachinemarketing aan. Deze zijn vaak vrijwel hetzelfde, maar er kan verschil zitten in prijs en niveau. Let hier goed op!

email-teaser-nl_tipps_SEO_umsatz_Ryte_200x150Wil je geen geld uitgeven aan een SEO of SEA cursus, maar toch meer hierover leren? Dan ben je hier aan het juiste adres! Wij hebben namelijk voor jou meerdere handleidingen geschreven. Kijk rond op onze blog, of download onze gratis handleiding.

Meer over de gratis whitepaper

globe Taalcursus

Het is niet direct een marketingcursus, maar hij moet toch benoemd worden: de taalcursus. Als je alleen binnen eigen land verkoopt, is het misschien niet heel erg nodig, maar als je op welke manier dan ook zaken doet met het buitenland, is het een aanrader!

Doel van cursus

Het doel van de cursus ligt voor de hand: het beheersen van een taal. Het ligt aan jou welk niveau je gaat volgen. Denk daarbij aan welk niveau je al spreekt van de taal en waarom je de cursus volgt. Wil je de taal vloeiend spreken, of is basisniveau genoeg?

Let ook op de verschillende cursussen die gegeven worden. Soms worden er taalcursussen gegeven die specifiek ingaan op bedrijfstaal.

Voordeel voor jouw bedrijf

Voor de Vlamingen onder ons is het raadzaam om een Franse taalcursus te volgen (als je dit niet al spreekt) om te kunnen communiceren met je klanten uit Wallonië. 

Ook als je zaken doet met het buitenland, bijvoorbeeld omdat je leverancier uit een ander land komt, kan de beheersing van de taal jou goed helpen. Een klant voelt zich fijner als je diegene in de eigen taal kunt helpen, maar zo vindt een leverancier of distributeur het net zo fijn om in zijn/haar eigen taal aangesproken te worden! Dit kan jouw bedrijf net een voordeel geven in onderhandelingen.

document Contentmarketing

Dit klinkt niet als de meest voor de hand liggende marketingcursus, maar contentmarketing kan jouw bedrijf helpen te groeien! Denk bijvoorbeeld aan je blog, nieuwsbrief of welke tekst je ook op je website gebruikt. 

Doel van cursus

Het doel van de cursus is om te leren hoe je jouw klanten kan interesseren en binden, door middel van jouw content. Je leert welke kanalen er mogelijk zijn en welk kanaal welk voordeel heeft.

Voordeel voor jouw bedrijf

Je bedrijf profiteert van deze cursus als je meer dan alleen een webshop hebt. Dus als je bezig bent met teksten, adviezen etc. en bijvoorbeeld een blog hebt, is deze cursus echt een idee voor jou. Vaak komt hier ook SEO bij kijken, wat er dus voor zorgt dat klanten naar jouw website komen. 

collaboration Social media-marketing

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Denk bij jezelf na hoevaak je gebruik maakt van een sociaal platform. Whatsapp, Facebook, Twitter, Instagram en nu zelfs TikTok! Tegenwoordig is niet alleen de jongere generatie daar te vinden, maar ook alle generaties met meer levenservaring spenderen hun tijd op verschillende platformen.

Ben je ook benieuwd hoe TikTok werkt? Lees dan ook ons artikel over TikTok-marketing

Doel van cursus

Het doel van een cursus social media of social media-marketing is precies wat het zegt: hoe kun je jouw doelgroep bereiken via de verschillende media? En welk medium is geschikt voor welke doelgroep? Wat zet je dan op welk medium en wat werkt er niet?

Voordeel voor jouw bedrijf

Het voordeel voor jouw bedrijf is dat je mensen tijdens hun vrije tijd bereikt. Niet iedereen kijkt meer televisie en misschien heb je ook helemaal niet de middelen om een videospot op te nemen. 

Social media-marketing kun je al vanaf een heel laagdrempelig niveau doen, wat het uiterst geschikt maakt voor zowel de ervaren rotten in het vak, als iedereen die net begonnen is met een bedrijf.

instagramWeet je niet zeker of social media-marketing iets voor jou is? Lees dan eerst onze gratis Instagram-handleiding om een idee te krijgen wat dit inhoudt.

Meer over de gratis whitepaper

positive_dynamic Webanalyse

Wanneer je aan online marketing doet, merk je al gauw hoeveel verschillende data we verzamelen tijdens marketingcampagnes. Ook als je alleen de data van je website bekijkt, zie je dat we informatie verzamelen over waar je klanten vandaan komen, of ze via computer of mobiel op je website zitten en hoeveel tijd zij daar doorbrengen. Maar hoe ga je op met deze informatie en wat kun je daaruit leren?

Doel van cursus

In een webanalyse-cursus leer je vooral hoe je omgaat met de verschillende data en wat je eruit kunt leren. Je leert omgaan met de tools die er zijn, zoals Google Analytics, zowel in de technische zin, als in het verwerken van gegevens. 

Voordeel voor jouw bedrijf

Je kunt heel veel marketingcampagnes inzetten, maar als je ze niet analyseert, leer je er niks van. Een marketingcampagne kan jou veel leren over je doelgroep. Waar is jouw doelgroep in geïnteresseerd? Waarom had je bij de ene campagne heel veel extra aankopen ontvangen en bij de andere juist helemaal niet? 

Door te leren hoe je de beschikbare data gebruikt, kun je leren de perfecte marketingcampagne te ontwikkelen voor jouw bedrijf. Hierdoor kun je het maximale uit je marketingbudget halen.

teaserNL-sbb-Social_media_budget-SWil je specifiek meer leren over het beheren van je marketingbudget? Dan hoef je geen hele cursus te volgen. Wij hebben namelijk een whitepaper voor jou, waarin wij jouw hiermee helpen!

Meer over de gratis checklist

home Waar kan ik deze cursussen volgen?

Nu vraag je je waarschijnlijk af: Waar kan ik die cursus dan volgen? Er zijn verschillende plekken waar je cursussen kunt volgen. Je kunt ergens lessen volgen, maar tegenwoordig zijn er ook veel online opties beschikbaar. Het voordeel van een zelfcursus of zelfstudie is dat je het in jouw tempo doet. Hierbij geven wij een aantal voorbeelden.

Zelfcursus/zelfstudie volgen

Je hebt genoeg online cursussen tegenwoordig. Zo heb je bepaalde bedrijven die specialiseren in zelfcursussen. Het nadeel hiervan is dat je er best veel voor betaalt soms (een paar honderd euro), maar je krijgt er wel veel voor terug. Een ander voordeel is dat online dan weer goedkoper is dan klassikaal. 

Webinars

Een goede manier om snel iets bij te leren, is door een webinar bij te wonen. Waar je met een cursus een langere tijd bezig bent, kun je in een webinar vaak snel de basis leren van wat je moet weten. Ook kan dit jou helpen om uiteindelijk een keuze te maken tussen welke cursussen je wilt volgen en waarover je alleen de basis wilt weten.

De meeste webinars zijn gratis, waarbij je alleen wat contactgegevens hoeft in te vullen. Deze zijn ook vaak terug te kijken naderhand, waardoor je niet vastzit aan een bepaalde tijd. Je volgt deze dan wanneer jij dat wilt. 

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij zelf veel kennis over een bepaald onderwerp hebt en dit wilt delen. Dan kan het zeer interessant zijn om zelf een webinar te organiseren. Wil je weten hoe dat moet? Klik dan hier om ons artikel te lezen over hoe je de perfecte webinar organiseert.

teaserNL-Webinar-Webanalytics-1v-w200h150Wist je dat wij ook webinars organiseren? Houd onze webinar-pagina in de gaten voor toekomstige webinars en bekijk daar ook onze voorgaande webinars. Spreek je Engels of Duits? Bezoek dan ook onze Engelse webinar-pagina of onze Duitse webinar-pagina

Google Digital Garage

Nog een idee is: Google Digital Garage. Dit heet in het Vlaams Google Digitaal Atelier en in het Nederlands Google Digitale Werkplaats. Hier kun je bepaalde vaardigheden opdoen en zowel de Nederlandse als Vlaamse pagina hebben regelmatig webinars.

Spreek je een andere taal goed? Dan kun je ook eens het aanbod bekijken voor andere landen. Google sorteert hier op land en niet op taal. Het aanbod op de Nederlandse website verschilt dus van die van de Vlaamse. Extra veel kans dat je iets vindt dat jou interesseert dus!

Kortom

Er zijn vele cursussen waarin je meer kunt leren over marketing voor je website of webshop. Je kunt veel bijleren over verschillende aspecten, waardoor jij de kosten voor jouw webshop drukt.

email-teaser-competitori-200x150Er is veel te leren en misschien voelt het een beetje overweldigend. Daarom kun je altijd onze blog blijven volgen, om snel meer te leren over bepaalde onderwerpen. Wil je altijd op de hoogte blijven van nieuws betreft e-commerce, juridische onderwerpen, marketing en meer? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via de onderstaande knop. Aanmelden voor nieuwsbrief ️