Google bevestigt: klanten kunnen je SEO boosten

18.06.2020, 5m

De geruchten zijn nu bevestigd (door Google zelf!):

Je kunt je klanttevredenheid gebruiken om je SEO te boosten!

Wil je jouw SEO verbeteren zonder veel moeite? Dit is zeker te doen en je leert hoe in dit artikel.

customers-appreciation

In dit artikel leer je:

  •   Welke belangrijke informatie Google al bevestigd heeft.
  • Hoe je jouw SEO kan verbeteren via klanten.
  •   Hoe je dit gratis kan doen, zonder te veel moeite.

email-teaser-nl_seo-shops_google-lense_200x150Voor we verder gaan, vergeet niet dat we ook een gratis whitepaper aanbieden met een introductie SEO en SEA. 

Meer over de gratis whitepaper

Hoe boost content SEO?

Content is erg belangrijk voor SEO. Des te meer content je op jouw website hebt (op je domein), des te meer informatie Google heeft over jouw website. 

Het werkt zo:

Google heeft een robot dat jouw website scant en deze probeert te raden waar de website over gaat. Daarna geeft de bot de website een score voor specifieke sleutelwoorden, zodat gebruikers dit kunnen vinden.

De belangrijkste taak van Google is op gebruikers tevreden te stellen. Daarom is het belangrijk om content te creëren waar de gebruikers naar zoeken via een zoekterm die ze in Google hebben ingetypt, zodat jij een betere ranking krijgt.

Als het erop lijkt dat Google jouw website interessant genoeg vindt voor de gebruikers, dan zal je ranking verliezen op die zoektermen.

Maar, als je jouw website optimaliseert (en dan vooral je content) voor SEO, zul je meer organische traffic van Google krijgen. Vergeet niet: organische traffic is gratis!

In het kort:

Met veel content zal Google zien waar je website over gaat en zal het weten dat je pagina waardevol en relevant is om aan de gebruikers te laten zien. 

email-teaser-nl_seo-with-arrows_200x150Naast content moet je niet je productpagina's vergeten te verbeteren. Wil je deze ook optimaliseren voor SEO? Lees dan deze whitepaper om je op gang te helpen!

Meer over de gratis whitepaper

Werkt user generated content ook voor SEO?

Je weet al dat je veel content nodig hebt. Het kost natuurlijk tijd om al deze content te creëren. Zou het niet geweldig zijn als iemand anders dit voor je kan doen? Nou, wat dacht je van je gebruikers of klanten? Natuurlijk kan dat!

Toch bleef tot nu toe de vraag of het wel telt voor je SEO-score.

In werkelijkheid gaat dit gerucht zo lang de rondte via zo veel experts dat dit het geval is, maar vanwege Google's geheimhouding betreft de algoritmes was het nog nooit bevestigd. En nu toch:

John Mueller (Senior Webmaster Trends Analyst bij Google) heeft de volgende belangrijke informatie gedeeld in zijn Ask Google Webmasters videoserie op YouTube: 

Over het algemeen maakt Google geen verschil tussen content dat jij hebt geschreven en de content van gebruikers. 

Als jij het op jouw website publiceert, zien we het als content dat jij hebt gepubliceerd. En dat is wat we gebruiken voor de ranking.

In het kort:

User generated content werkt voor SEO.

Dit kan echter zowel goed als slecht zijn. Daarmee bedoel ik:

Als je een grote hoeveelheid aan user generated content hebt, dan moet je zorgen dat het aan jouw standaarden voldoet, anders kan het jouw SEO aantasten. 

Je kan hier de volledige video vinden:

Zorg ervoor dat user generated content voor jou werkt

Er zijn verschillende soorten user generated content:

  • Klantenbeoordelingen (zowel kort als lang)
  • Foto's en video's
    • van enthousiaste klanten die het product gebruiken (ook influencers)
    • van de producten alleen
  • Reacties, vragen en testimonials
  • Creatieve content gemaakt voor een wedstrijd

Dit zijn maar enkele voorbeelden. Je kan erover nadenken welk soort user generated content je kunt gebruiken voor je website. En dan: schrijf er een marketingstrategie voor.

Als de content van hoge kwaliteit is, zul je hiervoor beloond worden met een hogere ranking in Google. Je weet wat dat voor jou betekent: meer gratis traffic!

Er is werk aan de winkel

Je moet wel deze twee dingen in de gaten houden:

  • Het redigeren/modereren van user generated content.
  • Ervoor zorgen dat je website er niet slomer van wordt.

Mueller raadt zelf aan om user generated content te redigeren:

Er is een simpele manier om dit te doen, is door ervoor te zorgen dat die pagina's niet automatisch geïndexeerd worden en alleen toestemming te geven om geïndexeerd te worden als je blij bent met de kwaliteit.

Bijvoorbeeld: je kunt ze blokkeren met een no-index robots meta tag, welke je verwijdert wanneer je blij ermee bent. Erachter komen waarmee je blij bent, ligt helemaal aan jou.

Sommige website verzamelen informatie over hoe blij andere gebruikers zijn met de content, wat hiervoor handig kan zijn.

Zorg er ook voor dat de pagina's op jouw website welke gevuld zijn met user generated content, op dezelfde manier werken als de rest van je website. In andere woorden: de pagina's moeten nog steeds even snel laden gezien snelheid nu ook een ranking-factor is

Het laatste waar je voor moet zorgen is dat gebruikers je website niet gebruiken voor hun eigen SEO-doelen.

stealing-seo-power

Zorg ervoor dat gebruikers jou niet gebruiken!

Ze kunnen willekeurige content creëren alleen maar om wat links naar hun websites te kunnen plaatsen. Hierdoor "stelen" ze als het ware jouw SEO-kracht van jouw website. En als hun websites (de websites waar zijn naar linken) van lage kwaliteit zijn, kan dit invloed hebben op jouw rankings.

Wat Mueller aanraadt is om de rel="ugc"-attribuut te gebruiken:

Ten slotte, één ding dat je in je achterhoofd moet houden betreft user generated content is dat, standaard, je waarschijnlijk niet kan spreken voor de links die geplaatst zijn. 

Hiervoor hebben we een manier om ons te vertellen dat deze links van user generated content komen, door de rel="ugc" -attribuut te gebruiken.

En ten slotte:

nl-teaser-legal-newsletter-sVergeet niet om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, om op de hoogte te worden gehouden van onze laatste artikelen en whitepapers!

Inschrijven voor nieuwsbrief >


Originele artikel in het Pools: "Klienci mogą napędzić Twoje SEO [potwierdzone info]"