Keen: gebruik Google's nieuwe social media voor je webwinkel

21.07.2020, 7m

Google heeft een nieuwe app uitgebracht: Keen. Deze is zowel via een te downloaden app te bekijken, als via de website staykeen.com. Het platform is bedoeld om gebruikers te helpen meer te ontdekken over hun interesses. Lees gauw verder hoe deze app werkt en wat je eraan hebt als webshop.

In dit artikel leer je:

Wat de nieuwe app Keen is
Wat je met de nieuwe app kunt als consument
Wat je met de nieuwe app kunt als webshop
De toekomst van Keen

Wat is Keen?

Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Google-app sprekend op het welbekende Pinterest.

Keen is een nieuwe manier om je interesses te organiseren, te delen en uit te breiden.

Keen

Het idee is dat je via een Keen onderwerpen kunt volgen, gezien het gekoppeld staat aan zoekresultaten van Google. In de paragraaf ‘Hoe werkt Keen?’ leggen we nog uit hoe het precies werkt.

Over zoekresultaten gesproken.

Wij hebben een gratis whitepaper geschreven met informatie over zoekmachineoptimalisatie. Download deze via de knop hieronder!

 

Meer over de gratis whitepaper

 

 

screenshot
 

 

De app Keen is handig als je geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp en daarover op de hoogte gehouden wilt worden. Ons doet het een beetje denken aan een RSS-feed, maar dan exclusief voor de zoekresultaten van Google en een stuk moderner en laagdrempeliger weergegeven.

De app is een experiment van Google’s Area 120 en PAIR. Dit betekent dus dat de app zeker nog kan veranderen en het kan ook betekenen dat de app verdwijnt. Ook betekent dit dat de app momenteel alleen in het Engels te bekijken is.

Hoe werkt Keen?

Zo leggen de ontwikkelaars uit hoe Keen werkt:

We maken gebruik van de Google Search-index, gecombineerd met gebruikersfeedback om gepersonaliseerde aanbevelingen te geven die in de loop van de tijd verbeteren en jou helpen bij het uitbreiden van je interesses.

Keen

Je maakt dus een Keen aan, geeft daarbij zoekwoorden in en je kunt dan zo gerelateerde Google-resultaten vinden. Ondanks dat de app zelf in het Engels is, kun je wel zoektermen in andere talen gebruiken. Je kunt deze keen zo instellen dat hij alleen voor jou zichtbaar is, of ook voor mensen waarmee jij het deelt, of voor de hele wereld zichtbaar. Je kunt dus ook openbare Keens volgen.

Als wij het goed begrijpen heeft Keen een Artificial Intelligence (AI), die dus steeds meer leert van het gedrag van de gebruikers. Zo leert Keen welke links interessant zijn en welke niet.

Keen voor de consument

Keen is een makkelijke manier om meer te ontdekken over je interesses - of juist onderwerpen waar je juist nog niks van weet en meer wilt leren hierover. Tijdens de corona-tijd zijn er veel consumenten aan het bakken en koken gegaan en Keen kan hierbij helpen om nieuwe recepten te ontdekken.

Het werkt zo: Je maakt een bord aan en geeft dan zoekwoorden in waarop je Keen wilt laten zoeken naar links voor jou.

Keen heeft hetzelfde gevoel van ontdekking als Pinterest, maar hierbij zet je alleen een Keen (vergelijkbaar met een bord op Pinterest) op en de inhoud wordt automatisch uit de zoekresultaten van Google gehaald.

Je kunt kiezen hoe vaak hij update en hoeveel suggesties hij moet geven. Dit kan van elke dag tot eens in de 30 dagen zijn en van 1 tot 20 suggesties. De automatische update is ook uit te zetten.

Alle suggesties die voorbij komen die je leuk vindt en wilt bewaren, kun je opslaan. Dit kan via een knop in de vorm van een diamant (hier ‘gem’ genoemd). Dat is dus een verandering van de hartjes en sterretjes die andere apps gebruiken. Zodra je een link opslaat, verandert jouw Keen ook met nieuwe links gebaseerd op wat je net hebt bewaard. Het platform leert namelijk wat jouw interesses zijn.

Bij gems is het ook mogelijk om een reactie achter te laten op de link. Hier kun je dus vragen stellen aan andere gebruikers, bijvoorbeeld.

Naast het bewaren van links, kun je ook juist suggesties verwijderen.

Brexit lijkt ver weg, maar er is nog een hoop te doen als je met het VK handelt.

Wil je alvast voorbereid zijn en alles regelen, maar je weet niet waar te beginnen? Download via de onderstaande knop onze gratis checklist om je een handje te helpen!

Meer over de gratis checklist

 

 

screenshot
 

Keen voor webshops

Keen heeft mogelijk potentieel voor bedrijven en dus ook voor webshops. Gebruikers kunnen namelijk jouw webpagina’s vinden via een keen. Het is dus belangrijk dat jouw SEO optimaal is, zodat ze goed scoren in Google’s zoekresultaten en dus ook in Keen verschijnen. Keen’s algoritme is echter niet alleen op de zoekresultaten gebaseerd, maar ook op het gedrag van de gebruiker en welke links diegene bewaart.

Verder kun je als bedrijf natuurlijk een openbare (of gedeelde) keen aanmaken, om deze met je klanten te delen. Het enige probleem hiermee is, dat een keen ook zoekresultaten van jouw concurrent kan vertonen.

Andere gebruikers kunnen zien welke links je als houder van een keen bewaard hebt in de gems van de betreffende keen. Dit kan dus een andere manier zijn om jouw links te delen.

Het platform is nog heel nieuw en zit nog in de experimentele fase. Dit betekent dat advertenties en dergelijke nog niet mogelijk zijn. Dit is ook niet iets waar je zo vroeg al in wilt investeren, tot de app een groter aantal gebruikers heeft.

Misschien ben je geïnteresseerd in adverteren via Instagram?

Download via de onderstaande knop onze gratis whitepaper met tips hoe je dit het beste kan doen!

 

Meer over de gratis whitepaper

 

 

screenshot
 

De toekomst van Keen

Als we een glazen bol hadden, wisten we hoe de toekomst van Keen eruit zou zien. Deze kan namelijk twee kanten op gaan: óf het is een blijvend medium óf de stekker wordt er al snel uitgetrokken.

Keen is gecreëerd op de covid-trend dat mensen veel meer doe-het-zelf-klusjes op zich namen en daarvoor inspiratie zochten. Zo heb je vast vele bananenbroden en andere klusprojecten voorbij zien komen op de verschillende sociale media. Maar blijft deze trend zich voortzetten, of zullen we tijdens ‘het nieuwe normaal’ toch weer minder interesse hebben in inspiratie omdat we simpelweg meer te doen hebben?

 

Over COVID-19 gesproken.

Download ook onze gratis whitepaper met tips om financieel moeilijke tijden te doorstaan. Gebaseerd op wat echte bedrijven hebben gedaan.

Klik op de onderstaande knop!

 

Meer over de gratis whitepaper

 

 

screenshot
 

 

Een andere factor is hoe Google met het medium omgaat. Zoals je weet is Google Plus nooit een succes geworden, al heeft Google er veel moeite ingestoken. Toch is het medium gestopt voor consumenten. Mocht je even niet meer weten wat het was: Google Plus was een concurrent van Facebook, maar is nooit van de grond gekomen.

Het verschil tussen Google Plus en Keen is dat Keen niet volledig concurreert met een ander medium. Pinterest en Keen hebben namelijk op het uiterlijk na toch vele verschillen, doordat je eigenlijk geen eigen bijdragen maakt, maar alleen het bord. Het voordeel is dus dat het medium heel anders werkt, maar het nadeel is dat je weinig directe invloed hebt op het platform. Je kunt eigenlijk niks zelf toevoegen, waardoor je minder makkelijk interactie kunt creëren. Interactie met anderen is juist het hele idee achter vele social media. Dit zorgt er ook voor dat gebruikers minder lang op het medium zullen doorbrengen.

Een kans van Google zou zijn om in te spelen om het zoeken naar bepaalde producten, waar social media ook vaak voor gebruikt worden en wat samen kan werken met Google’s eigen Google Shopping.

 

Wil je trouwens ook beginnen aan Google Mijn Bedrijf?

Klik op de knop hieronder om onze gratis whitepaper te downloaden hierover. Wij helpen je een handje!

 

Meer over de gratis handleiding

 

 

screenshot
 

Kortom

Het platform Keen heeft zeker potentieel om een succes te worden, maar is duidelijk nog in de experimentele fase. Voor SEO kan het ook zeker een interessant medium worden, wat voor webwinkelieren positief is. Ook heeft het medium vele kansen om door de consument gebruikt te worden voor een nieuwe manier van zoeken op het internet.

Wat Keen gaat doen in de toekomst, is nog een grote vraag, maar voor nu is het interessant om alvast eens te kijken wat er gebeurt en natuurlijk je feedback achter te laten bij de ontwikkelaars.


Wil je op de hoogte blijven van onze content, zoals dit artikel of whitepapers en checklists?

Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang tweewekelijks (en op speciale momenten) een e-mail van ons!

Inschrijven voor nieuwsbrief >

 

 

 

 

screenshot