Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

ITP: hoe Apple jouw analytics in de war schopt (+ tips!)

20.02.2020, 5m

Apple heeft onlangs Safari een nieuwe update gegeven, die jouw web analytics in de war schopt. Met de ITP (Intelligent Tracking Prevention) zorgt Apple er namelijk voor dat door ITP update 2.3 jouw tracking cookies niet meer (goed) werken. Wat gebeurt hier precies?

blogTitle-analytics-1v0001-w680h280

Wat zijn tracking cookies?

Eerst is het belangrijk om te weten hoe cookies werken. Het korte antwoord is: deze zorgen ervoor dat jij als website-eigenaar informatie kan verzamelen over de bezoekers van jouw website en hun internetgedrag. Dit heeft meerdere functies die voor website-eigenaren heel nuttig kunnen zijn. Hierdoor weet je bijvoorbeeld naar welke pagina’s je bezoekers doorklikken en waar ze afhaken. Ook weet je hoe ze op jouw website zijn gekomen en waar je nog aan moet werken om je website nog succesvoller te maken.

Het is belangrijk om te weten dat tracking cookies niemand persoonlijk indexeert, maar anoniem informatie herinnert. Zo kunnen adverteerders er bijvoorbeeld voor zorgen dat je relevante advertenties ontvangt in de banners. 

Even voor de duidelijkheid: third-party-cookies zijn dus de cookies die van een andere website komt dan waar je nu op zit. Stel, we hebben hier een YouTube-video geplaatst en YouTube stelt een cookie in, dan is dat een third-party-cookie. Deze wordt vooral bij adverteren gebruikt.

Tot zo ver de snelcursus tracking cookies.

Leestip: Klik hier om ons artikel te lezen dat dieper ingaat op cookies.

Wat is ITP?

Al in 2017 kwam Apple met een Safari-update met daarin ITP; Intelligent Tracking Prevention. Zoals de naam al zegt, is de bedoeling om daarmee tracking (door middel van cookies) tegen te gaan van de ene website naar de ander, bijvoorbeeld via social media. Toen was de formule: binnen 24 uur kunnen alle cookies, dus ook third-party-cookies, gebruikt worden. Na 24 uur kunnen cookies geen informatie van/voor derde partijen verzamelen en na 30 dagen is de cookie volledig buiten werking. De bedoeling hiervan was om alleen de houdbaarheid van third-party-cookies te beperken, niet die van de analytische en functionele cookies.

We zijn nu een paar jaar verder en in die jaren is er een constante battle geweest tussen Apple en adverteerders. Deze laatsten probeerden de blokkade van Apple te omzeilen en dit probeert Apple dus tegen te gaan.

Tip: Hoe optimaliseer je de interne links van je shop? Klik hier voor de 6 stappen!

Waarom doet Apple dit?

Third-party-cookies heeft invloed op de privacy van gebruikers. Ze zijn in principe anoniem, maar het betekent wel dat er gegevens over verschillende websites, apparaten en apps verspreid zijn. 

De gebruiker weet meestal niet wat er met hun gegevens gebeurt en dat is bij third-party-cookies het meest, al is het goed om te weten dat alle cookies een grijs gebied zijn. Dit is natuurlijk niet transparant, terwijl er juist steeds meer wetgeving komt om de internetgebruikers te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe AVG-wetgeving van 2018, ook wel internationaal GDPR genoemd. Deze is in Europa in werking getreden om de privacy van internetgebruikers te beschermen.

Apple schrijft zelf in een whitepaper dat het bedrijf zich inzet om consumenten te beschermen met toonaangevende privacy- en beveiligingsmaatregelen. Dit om te zorgen dat alles transparanter is voor de eindgebruiker. 

Is jouw bedrijf AVG proog? Download onze gratis checklist!

Wat is er veranderd er tussen 1.0 en 2.3?

Onlangs heeft Apple een nieuwe update voor Safari gelanceerd waarbij het blokkeren van tracking nog agressiever aangepakt wordt. ITP 2.3 zorgt er namelijk voor dat work arounds niet meer een optie is. Zo heb je dat klikdata via een url meegestuurd wordt (zoals https://www.website.nl/?clickID=123), waardoor sommige partijen de informatie niet meer als een cookie wordt opgeslagen, maar via een first-party-methode, denk hierbij aan de LocalStorage van de webbrowser. In 2.3 identificeert Apple een website waarbij de klikdata wordt meegestuurd via de url en markeert deze. Als er 7 dagen geen activiteit heeft plaatsgevonden op de website, worden alle gegevens die niet in een cookie staan verwijderd. Dit maakt tracking wederom lastig.

Kortom: ook je first-party-data wordt binnen 7 dagen verwijderd.

Als je bezoeker via een third-party-platform (bijv. Social media) je website bezoekt waarvan de url een hash-fragment of query parameter bevat (wat in de meeste vallen zo is), dan wordt diegene na 1 dag al als een unieke bezoeker gezien. 

Emerce.nl heeft een test gedaan en ziet inderdaad het verschil van voor en na ITP 2.1. Het aantal terugkerende bezoekers is opeens gestegen voor Safari, terwijl dat bij de andere webbrowsers niet het geval is. Dit is dus een duidelijk signaal dat ITP invloed heeft.

Tip: Klik hier en download de gratis whitepaper 'Het ultieme handboek voor  Instagram'!

Wat betekent dit concreet voor je website?

Door het verwijderen van cookies en data, heb jij geen of minder inzicht in het herkennen van je (unieke) bezoekers. Ook zullen de bezoekers geen of minder relevante advertenties ontvangen, waardoor de click-rate van advertenties omlaag gaat.

Je bezoeker wordt namelijk, bij terugkomst na meer dan 7 dagen of soms zo snel als binnen 24 uur, gezien als een nieuwe bezoeker. Dit gooit de analytics dus in de war: je weet niet precies hoeveel unieke bezoekers je hebt. 

Ook betekent dit dat als je een A/B-test doet die langer dan 7 dagen duurt (wat vrij gebruikelijk is), zijn de statistieken ook niet meer helemaal betrouwbaar. Het kan namelijk zijn dat je een persoon als twee of meerdere unieke bezoekers rekent, doordat diegene niet meer te volgen is voor langer dan 7 dagen. 

Wat nu?

Het is goed om te weten wat het marktaandeel van Safari is. In 2019 gebruikten 24,48% van de Nederlanders Safari, tegenover een 53,37% Google Chrome-gebruikers. Alle andere webbrowsers hebben een marktaandeel van rond of onder de 5%. 

Als de nummer 2 gebruikte webbrowser (en daarmee 1 op de 4 websitegebruikers), is Safari in Nederland dus best belangrijk. Wat kun je hiertegen doen?

Gratis checklist - Bepaal je marketing budget

Kijk niet meer naar unieke bezoekers

Het klinkt simpel, maar kijk niet meer naar unieke bezoekers, maar naar het aantal bezoeken (sessions). Kijk in plaats daarvan dus naar de click-through-rate per sessie, de bounce rate, exit rate, conversion rate etc. Vergeet dus niet je KPI’s aan te passen.

Leestip: Klik hier om ook ons artikel over KPI’s te lezen!

A/B-test veranderen

Omdat je A/B-testen niet meer betrouwbaar zijn na 7 dagen, is het een mogelijkheid om de test een kortere duur te geven. Verkort het tot maximaal 7 dagen, om te voorkomen dat je data vervuild wordt met personen die meerdere keren als een unieke bezoeker gerekend worden en dus meerdere malen in de A/B-test terecht komen.

Conclusie

Het zal altijd een kat-en-muis-spel blijven tussen marketeers en Apple, als het gaat om ITP. We kunnen nu dus twee dingen doen: of we blijven mazen in de wet zoeken, of we veranderen de manier waarop we data interpreteren.

ITP heeft z’n nadelen, maar zorgt er natuurlijk wel voor dat de online privacy beter gewaarborgd wordt. 

Safari heeft een groot marktaandeel in Nederland, dus als dat voor jouw website ook geldt, is het aan te raden om niet meer naar unieke bezoekers, maar naar sessies te kijken en daar je KPI's op aan te passen. Zo kun je alsnog je data gebruiken, zonder dat je onduidelijke gegevens hebt.

De FAQ's over de AVG, download onze whitepaper