Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Instagram Reels: TikTok-marketing maar dan anders

27.08.2020, 23m

Instagram heeft onlangs een nieuwe functie gelanceerd: Reels. Deze tool is het nieuwe alternatief voor TikTok, waarmee je korte, leuke video's kunt maken en ontdekken op Instagram. lees verder om erachter te komen hoe Reels werkt en hoe jouw webshop hiervan kan profiteren!

Als je dit artikel leest, ben je waarschijnlijk geïnteresseerd om te weten hoe je Instagram kunt gebruiken om je online winkel te promoten.

handboek_instagram-200x150Om je hierbij te helpen hebben we een gids opgesteld waarin we je alles presenteren wat je nodig hebt om te slagen op dit platform. De download is gratis.

Naar het handboek

Instagram heeft al meer dan 1 miljard actieve gebruikers per maand en als klap op de vuurpijl geeft 83% van de gebruikers toe dit platform te gebruiken om nieuwe producten of diensten te ontdekken (Bron: Facebook).

In een poging om deze aantallen te verhogen en gezien de populariteit van TikTok, rust Instagram niet op zijn lauweren en blijft het nieuwe functies toevoegen.

In dit artikel leer je...

We hebben het artikel in drie delen verdeeld, zodat je naar het deel kunt springen dat je het meest interesseert.

 

 

❔ Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is de nieuwe Instagram-functie waarmee je korte video's kunt opnemen en bewerken met audio, effecten en diverse creatieve tools. Dit alles vanuit de applicatie zelf.

Dit is een hulpmiddel dat sterk lijkt op TikTok. Het belangrijkste verschil is dat Reels beperkt zijn tot 15 seconden, terwijl TikTok video's tot 60 seconden kunnen duren.

Bron: Blog van Instagram

Als je een privé-account hebt, kun je je reels delen op je Instagram-feed, zodat alleen je volgers ze op elk moment kunnen zien. Je kunt ze ook in je verhalen publiceren, maar ze verdwijnen na 24 uur.

Als je echter een publieke account hebt, heb je naast het bovenstaande ook de mogelijkheid om je reels te delen met de bredere Instagram-gemeenschap via de "Explore"-sectie.

Als webwinkelier kan je met dit laatste het bereik van jouw producten vergroten en zo een nieuw publiek bereiken.

Instagram Reels werd voor het eerst getest in Brazilië in november 2019 en is sinds 5 augustus 2020 beschikbaar in Nederland, België en vele andere landen.

📽️ Hoe maak je een Reel

Selecteer onderaan de Instagram-camera "Reels" naast de verhalen.

Zodra je de optie hebt geselecteerd, kun je aan de linkerkant van het scherm verschillende creatieve tools visualiseren waarmee je je reel kunt bewerken.

Dit ziet er zo uit:

Bron: Blog van Instagram

Enkele hulpmiddelen die tot je beschikking staan zijn bijvoorbeeld:

  • Audio: Je kunt een Reel maken met je eigen audio of gewoon een liedje kiezen uit de muziekbibliotheek van Instagram. Als je een publiek account hebt en je eigen audio aanmaakt, kunnen gebruikers je audio gebruiken om hun Reel op te nemen.

  • AR Effecten: Instagram biedt een grote verscheidenheid aan effecten in zijn galerij om verschillende clips met verschillende effecten op te nemen.

  • Uitlijning: Met deze optie heb je de mogelijkheid om meer vloeiende transformaties te creëren, zoals bij TikTok-challenges gebruikt wordt.

  • Snelheid: Je kunt de spoelen en zelfs het geluid van je video's versnellen of vertragen.

  • Timer en aftellen: Met behulp van de timer kun je je reels handsfree opnemen. Zodra je op de opname drukt, wordt het aftellen geactiveerd, zodat je je klaar kunt maken.

De reels kunnen worden opgenomen in een serie clips (één voor één), allemaal samen of met video's uit jouw galerie.

Wanneer je reels maakt die bepaalde nummers, hashtags of effecten bevatten, kan je reel ook op specifieke pagina's verschijnen, elke keer als iemand op dat nummer, hashtag of effect klikt.

 

 

🏪 Hoe gebruik je Instagram Reels in je webwinkel?

Met Instagram Reels kan je een volledig nieuw publiek bereiken, waardoor het bereik van je producten of diensten op het platform zelf toeneemt.

Dit is een andere methode om de bekendheid van je merk te vergroten en tegelijkertijd gebruikers te vermaken met korte, creatieve video's.

Hier zijn 4 eenvoudige en effectieve manieren om rollen te implementeren in jouw marketingstrategie.

 

 

1. Laat je meest menselijke kant zien

De reels, net als in de TikTok-verhalen of -video's, stellen bedrijven in staat om hun meest menselijke kant te laten zien, waardoor een nauwere relatie met hun volgers ontstaat en de gemeenschap wordt versterkt.

Elke consument moet weten, wanneer hij online koopt, dat er een groep professionals achter zit om het vertrouwen van de shopper in de winkel te vergroten.

En wat is een betere manier om dit te bereiken dan door het maken van onderhoudende video's waarin je je personeel voorstelt, een beetje laat zien over het dagelijkse leven in het bedrijf of zelfs uitlegt hoe je bestellingen voorbereidt met behulp van bijvoorbeeld recyclebaar materiaal.

Dit zijn slechts een paar ideeën die je kunnen inspireren om je eigen reels te creëren en die je klanten zullen helpen om je in de toekomst in een ander licht te zien.

2. Presenteer je producten in actie

Instagram Reels is het perfecte hulpmiddel om je productcatalogus op de meest creatieve, innovatieve en leuke manier te presenteren.

Het stelt je in staat om het product in actie te laten zien, zodat je de kopers een idee kunt geven van hoe het voelt om het product te hebben.

In de volgende video gebruikt Jonak Paris, een Frans schoenenbedrijf, reels om hun nieuwe zomercollectie op een creatieve en onderhoudende manier te laten zien.

Bron: Instagram-profiel Jonak Paris

3. Interactie met je gemeenschap

Als het gaat om het tonen van je producten, kun je ook een stap verder gaan en gebruikers de mogelijkheid geven om met je merk te communiceren in de commentaren - bekijk de volgende Reel!

Bron: Instagram-profiel Sephora France

Sephora France presenteert zijn Dior lippenstiften en maakt van de gelegenheid gebruik om het engagement van zijn gemeenschap te vergroten door de volgers te vragen:

Wat is je favoriete lippenstift?

Sephora France

Dit moedigt gebruikers aan om commentaar achter te laten en, idealiter, een aankoop te doen.

Andere manieren om met je gemeenschap te communiceren zijn bijvoorbeeld door middel van de beroemde uitdagingen of door drie vrienden te noemen in de commentaarsectie om deel te nemen aan een winactie.

4. Creëer educatieve inhoud

Het publiceren van educatieve inhoud zou een goede plek kunnen zijn om te beginnen. Geef je volgers je top 5 reistips, leer ze gezond te eten of combineer een rok op 5 verschillende manieren.

In de volgende video legt de webwinkel Foodspring in zijn reel uit hoe je de hitte op de best mogelijke manier kunt doorstaan.

Bron: Instagram-profiel Foodspring

Tutorials of educatieve inhoud geven je de mogelijkheid om je aanbod te belichten.

Via dit soort content kan je bijvoorbeeld laten zien hoe een bepaald artikel in je winkel wordt gebruikt en praten over de voordelen en aspecten waar je rekening mee moet houden.

Op deze manier kan je eventuele twijfels van de consument wegnemen en zo diens aankoopbeslissing vergemakkelijken.

🔮 De toekomst van Instagram Reels

Toen Instagram in 2016 zijn Stories-functie lanceerde, had het 100 miljoen gebruikers. Nu maken meer dan 500 miljoen gebruikers gebruik van deze functionaliteit en een vergelijkbare groei wordt verwacht van Instagram Reels.

In feite beginnen influencers al reels te gebruiken als een manier om merkproducten te promoten.

Om deze reden, en gezien het aanbevelingspotentieel van influencers in sociale netwerken, is het zeer waarschijnlijk dat in de toekomst meer en meer merken zullen samenwerken met influencers om reels te creëren en zo nieuwe specifieke doelgroepen te bereiken.

Kijk eens naar de Spaanse influencer Alexandra Pereira in de rol van modeontwerpster Silvia Tcherassi.

Bron: Instagram-profiel Alexandra Pereira

Deze reel is al meer dan 400.000 keer bekeken, heeft meer dan 30.000 keer likes en meer dan 200 berichten.

Naarmate meer Instagram-gebruikers reels aanmaken en feedback achterlaten, wordt ook verwacht dat functies die vergelijkbaar zijn met Instagram-verhalen worden vrijgegeven, zoals oproepen tot actie (CTA's) om het product aan te schaffen en swip-up links.

Het maakt niet uit in welke branche je je bevindt, Instagram Reels zal niet alleen een ruimte zijn voor het delen van leuke content, maar ook een extra manier om je producten te promoten.

nl-teaser-legal-newsletter-sOp de hoogte blijven van onze laatste artikelen? Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang nieuws rondom e-commerce, events enzovoort gratis in je inbox!

Aanmelden voor nieuwsbrief ️