Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Promoot jouw producten met een Instagram Gids

16.02.2021, 6m

Sindskort kunnen alle Instagram-gebruikers de nieuwe Gids-indeling van het netwerk gebruiken. Waar gaat het over? Wat heeft Instagram, na de Reels, met zijn nieuwe tool voor ons in petto? Spoiler - Dit is een gloednieuwe manier om jouw producten en publicaties te promoten. Dus hoe maak je gebruik van Instagram Gids en breng je echte toegevoegde waarde voor je volgers? Lees in dit artikel je eenvoudig en concreet hiermee aan de slag kunt!

teaserNL-sbb-instagram_ads-LAls je dit artikel geopend hebt, ben je vast ook geïnteresseerd in onze eigen Instagram-handboek. Dit kan je zeker helpen bij je Instagram-marketing!

Naar het handboek

Na Instagram Reel, is het de beurt aan Instagram Gids. Deze nieuwe functie maakt het makkelijker voor netwerkgebruikers om aanbevelingen en tips te delen en te consumeren zoals een blog.

💡 Als je nog nieuw bent op dit netwerk, raad ik je aan ons artikel te lezen over hoe Instagram werkt en hoe je een professioneel account aanmaakt. Zie de leestip hieronder.

 

 

 

Klaar om alles te leren wat je moet weten over Instagram Gids? Let's go!

Wat is een Gids, de nieuwe functie van Instagram?

Instagram zei dat het zijn gebruikers een manier wil bieden om "gemakkelijker aanbevelingen, tips en andere inhoud" te ontdekken van hun favoriete makers, persoonlijkheden, organisaties en uitgevers.

De gidsen zijn een geheel nieuwe manier om inhoud op Instagram te delen en te consumeren.

Aanvankelijk was de nieuwe Gids-functie gericht op wellness-gerelateerde onderwerpen om gebruikers te helpen tijdens COVID-19.

Een van de eerste gidsen die werden gepromoot was bijvoorbeeld die van de American Foundation for Suicide Prevention, getiteld 'Mental Health and COVID-19'. Een andere was een Mindful Movements-gids gevuld met oefeningen en stretches door Sarah Campbell, een yoga- en meditatie-expert.

email-teaser-survive_financial_crisis-w400h300Mogelijk wil je ook weten hoe je jouw webshop staande kan houden nu het coronavirus de economie aan het wankelen heeft gemaakt.

Download onze gratis gids met tips via de onderstaande knop.

Meer over de gratis whitepaper

Wat voor soort inhoud kan worden gepubliceerd met de 'gidsen' van Instagram?

Sinds 17 november 2020 heeft Instagram de Gids uitgebreid met andere soorten content.

Je kunt nu praten over specifieke producten, d.w.z. items die deel uitmaken van de Facebook-productcatalogus van bedrijven, plaatsen of je eigen publicaties.

Dit formaat maakt het nu mogelijk om reisgidsen, gidsen met productaanbevelingen of andere algemene gidsen te maken. De mogelijkheden zijn groot.

Een Instagram Gids lijkt een beetje op een blog. Het kan tekst, foto's en video's bevatten om het onderwerp te illustreren.

Hoe maak ik een Gids voor Instagram?

1. Begin alsof je gewoon een verhaal wilt publiceren

Ga naar je profiel en druk op de + in de rechterbovenhoek van het scherm en selecteer dan 'Gids' uit de onderstaande lijst:

Instagram GidsKlik op de afbeelding om deze te downloaden. Screenshot van de Instagram-app.

2. Kies nu waar je het over wilt hebben

Je hebt de keuze om plaatsen, producten of je eigen publicaties aan te bevelen of erover te praten.
In ons voorbeeld hebben we 'Producten' geselecteerd.

Instagram GidsKlik op de afbeelding om deze te downloaden. Screenshot van de Instagram-app.

3. Kies de producten

Je hebt dan de mogelijkheid om via een zoekbalk een bepaalde winkel te selecteren en vervolgens een keuze te maken uit de producten in de catalogus.

💡 Weet dat je ook kunt kiezen uit je 'Verlanglijstje'. Dit zijn de Instagram-publicaties die je hebt opgeslagen.

 

 

4. Schrijf over de geselecteerde producten

In het voorbeeld hieronder heb ik een gids aangemaakt met kleding gemaakt, zodat je kunt zien hoe het eruit zou kunnen zien.

Zeeman op Instagram GidsKlik op de afbeelding om deze te downloaden. Screenshot van de Instagram-app.

Door het product toe te voegen, kan je kiezen tussen verschillende afbeeldingen: de afbeelding van de productcatalogus of een publicatie van de feed van het merk waarin het product is getagd. De eerste twee afbeeldingen komen van de Instagram-feed van de merken en de laatste is de afbeelding van de productcatalogus. Vaak kan je kiezen tussen de twee.

Het is ook mogelijk om een tekst toe te voegen op de manier van een blog en dat de vetgedrukte titel standaard de naam van het product is dat door het merk zelf wordt gegeven.

Voordelen van Instagram Gids

🔹 Er zijn genoeg mogelijkheden om creatief te zijn. Voel je vrij om dit formaat vandaag te gebruiken! Wees innovatief, modern en creatief. Als dit formaat zo succesvol blijkt te zijn als Reels, wil je er zeker bij horen.

 

 

 

🔹 Tussen het winkeltabblad en deze nieuwe gidsindeling is het nu vrij eenvoudig om te winkelen op Instagram, dat zich steeds meer in deze richting lijkt te ontwikkelen. Het is een geweldige manier om de mogelijkheden te vergroten om je producten onder de aandacht te brengen en je verkoop te verhogen.

🔹 Over het tonen van je producten gesproken, je kunt veel aanbevelingen geven over je producten via dit formaat. Als je zo je klanten kunt helpen om een aankoop te doen, helpt dat ook om je retourzendingen te verminderen.

teaserNL-retouren_verringern-LOm verder je retourzendingen te verminderen, raden we je aan om ons gratis e‑book te lezen met tips om meer te verkopen en minder retouren te ontvangen. Klik op de knop hieronder.

Naar gratis e-book

🔹 Denk ook in je strategieën met influencers. Waarom praat je niet over je producten via een gids?

Nadelen van Instagram Gids

🔹 Op het moment lijkt het niet mogelijk producten, persoonlijke publicaties en plaatsen in een en dezelfde gids te combineren. Dus dit verkleint de mogelijkheden een beetje. Laten we een concreet voorbeeld nemen - Als een influencer over haar zwangerschap wil praten, kan het interessant zijn om wat persoonlijke publicaties te mengen met productaanbevelingen om de gids persoonlijker en aanpasbaarder te maken.

🔹 Indien de producten door de merken uit hun productcatalogus worden verwijderd, worden de auteurs van de gidsen daarvan niet op de hoogte gebracht. Indien alle of een deel van de aangeboden producten niet meer beschikbaar zijn, kan dit frustrerend en teleurstellend zijn voor de gebruikers van het platform, die de gewenste producten dan niet meer zullen kunnen verkrijgen. De gidsen zouden dan snel verouderd kunnen raken.

 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte! 📬

Ontvang gratis tweewekelijkse e-commerce- en online marketing-trends rechtstreeks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief ️