#5 redenen waarom Instagram en e-commerce perfect samen gaan

Instagram wordt steeds meer ontwikkeld voor het gebruik voor e-commerce en online marketing. Als je de foto-app goed gebruikt biedt het de mogelijkheid om veel nieuwe klanten te winnen en meer omzet te genereren. In dit artikel lichten we 5 redenen toe waarom je meer tijd aan Instagram moet besteden.

winkel wagen in geel

#1 Instagram Shopping

In november 2016 introduceerde het Facebook dochterbedrijf de misschien wel meest interessante feature voor webwinkeliers.

De shopping optie laat je een tag plaatsen op je foto’s wat ervoor zorgt dat je Instagram-volgers direct je product kunnen kopen in je webshop.

Voor webwinkeliers, in het bijzonder op het gebied van Mode en Lifestyle, kan deze optie uitstekend werken. Denk er maar eens over na: Instagram wordt door de meeste mensen gebruikt om inspiratie op te doen of mooie foto’s te bekijken van bekende mensen.

Als de potentiële klant een goed gepresenteerd product langs ziet komen op hun tijdlijn, dan is een verkoop zo gemaakt met deze optie.

instagram-shop-now

Het bijzondere aan de nieuwe functie is dat het zelfs mogelijk is om tot 10 afbeeldingen met een carrousel post ook de shopping optie toe te voegen

 

#2 Instagram Stories!

Als ervaren online retailer weet je vast dat veel klanten niet direct bij het eerste bezoek aan je winkel een aankoop doen. De meesten hebben daarvoor een aantal bezoeken nodig.

In de tussentijd zullen de meeste kopers onderzoek doen of goed bedenken of ze het product wel echt willen hebben. Dit is het moment waarop je jouw merk moet laten zien aan die bezoeker. Zorg dat jouw merk onder de aandacht blijft en laat ze niet vergeten dat ze bij jouw webshop waren.

Het mooie aan Instagram is, is dat je met je afbeeldingen al veel kunt zeggen over je product. Je geeft de klant een blik in jouw webshop, zonder dat ze daadwerkelijk naar de webshop hoeven te gaan.

Een  goede relatie opbouwen met je klanten, zodat zij zonder zorgen bij je zullen kopen was met Instagram eigenlijk alleen mogelijk via YouTube of Snapchat.

Instagram heeft dit echter veranderd met de komst van de Stories. Nu kun je, net als bij Snapchat, een echte relatie opbouwen met je klanten en fans.

Dat kun je bereiken als je bijzondere, maar ook minder bijzondere posts deelt met je volgers. Denk aan een ‘blik achter de schermen’ of vragen van klanten beantwoorden of misschien een speciale Instagram Story korting.

Het fijne Instagram stories is dat ze niet perfect hoeven te zijn. Als het zelfs iets minder perfect is, dan komt dat juist erg goed aan bij de jongere doelgroep en straalt authenticiteit uit.

De afbeeldingen in dit artikel zijn afkomstig uit de Infografik van 99firms met statistieken over het gebruik van Instagram.

industries_stats

Het is geen verrassing dat in e de Fitness en Fashion branches de Instagram ranglijsten domineren, aangezien deze topics de ruggengraat van de app zijn. Maar ook andere branches is het gelukt om op te vallen bij volgers.

Alleen de Food-industrie lijkt nog problemen te hebben met het creëren van echt interessante content.

how brands use instagram

Hoe zetten grote spelers Instagram in?

Drive Now

Om inspiratie op te doen en voorbeelden te bekijken, kijk dan naar merken die dit al op een goede manier inzetten op Instagram.

Als je een optisch aantrekkelijke advertentie maakt, in combinatie met een goede actie een een aansprekende tekst, maak je veel kans om directe verkopen te realiseren via Instagram.

Met Story Ads werkt het net zoals bij de advertentie tools van Facebook en Google: als een consument positief reageert op je advertentie, worden de kosten-per-klik minder.

 

landing_pages_instagram

Maar niet alle merken spelen direct in op het doen van verkopen. Wat ze wel doen is het aanbieden van waardevolle content, ze sturen ze bijvoorbeeld naar andere sociale platforms, blog artikelen of zelfs hun eigen app.

Met andere woorden:

Veel merken begrijpen dat het op de lange termijn beter is om een relatie op te bouwen met de consument, in plaats van hen direct iets aan te bieden.

Asos

Zo gebruikt Asos bijvoorbeeld Stories om merkbekendheid op te bouwen. Met genoeg aanwezigheid bij het publiek kan Asos de gestelde doelen op deze manier bereiken.

#3 Links in de Story

Naast dat je bij Instagram Stories andere gebruikers kunt taggen, kun je ook links toevoegen.

Ookal lijkt niet direct op een gigantisch voordeel, maar weet wel dat je tot nu toe alleen een link kon delen op je eigen profiel.

Hiermee krijg je dus de optie om je story direct te linken aan een product op je webshop.

Dit is een duidelijke verbetering als je bedenkt dat de meeste webwinkeliers uit gewoonte alleen naar hun webshop hebben gelinkt en niet direct naar het product zelf.

Dit geeft je de mogelijkheid om nieuwe producten te introduceren. Productlinks die de bezoeker direct naar de goede pagina brengen zorgen ervoor dat je conversies zullen verhogen.

blogTitle-title_instagram_influencer

#4 Influencer Marketing

Als je regelmatig op ons blog komt heb je waarschijnlijk al een aantal keer gelezen over Influencer Marketing.

Zo niet, dan ga je hier niet het artikel:

Alles wat je moet weten over Influencer Marketing!

 

Dat Influencer Marketing zo succesvol is, ligt er vooral aan dat de ROI (Return On Investment) heel hoog kan zijn. In een keer duizenden potentiële klanten bereiken is het beste aan deze strategie.

Als je een Influencer gevonden hebt, die goed bij jouw merk en je webshop past, is de kans groot dat ook zijn of haar volgers bij jouw doelgroep passen.

monicageuze_insta

Daarbij weet je ook ongeveer hoeveel mensen je daadwerkelijk hebt bereikt. Dit kun je namelijk weten aan de hand van het aantal volgers van de influencer en het aantal likes op de afbeelding.

Helemaal interessant is de meetbaarheid van deze marketingstrategie. Geef de Influencer een persoonlijk link (zoals bij affiliate marketing) die tijdens de promotie gebruikt wordt, zo kun je direct zien hoeveel mensen op die link hebben geklikt.

Als je een influencer gevonden hebt die je een goede ROI brengt, kun je die persoon ook een brand ambassadeur laten worden door jouw webshop regelmatig te laten promoten.

 

#5 Visueel minimalistisch

Instagram is gemaakt voor Smartphone gebruik en is qua design daar helemaal op ingesteld. In de tijdlijn is de focus helemaal op het visuele ingesteld e de tekst wordt na 87 tekens al afgebroken.

Door dit minimalistische design wordt de gebruiker veel minder snel afgeleid als bijvoorbeeld op een PC, waar vaak meerdere tabbladen open staan.

Dit is zowel een uitdaging als een kans. In plaats van eenvoudige afbeelding te laten zien van je product en hopen op conversies, moet je het product in actie laten zien. Hoe gebruiken consumenten het product? Hoe verbetert jouw product het leven van de kijker?

Als je Instagram als geheel  bekijkt, wordt al snel duidelijk dat het een van de beste marketingtools is van dit moment. Met slechts één afbeelding en de juiste hashtag kun je al nieuwe klanten naar je winkel krijgen.

 

Conclusie - Instagram is een must!

Met storytelling en goede foto’s kun je nieuwe, loyale klanten winnen en meer omzet generen.

Bedenk je goed dat je posts door mensen worden bekeken die je volgen voor je merk of je producten.

Respecteer die volgers en let erop dat je ze niet lastigvalt met saaie posts waar ze zich niet voor interesseren. Alleen dan kan je Instagram account uitgroeien naar een klanten magneet.

Leer meer over Instagram en hoe je advertenties inzet op dit platform, download onze gratis whitepaper!

Instagram Whitepaper - Gratis Download

0 Comments