Influencer marketing: de vraag is niet óf je er aan moet beginnen, maar hoe..

In dit artikel leg ik uit waarom je invloedrijke marketing niet moet onderschatten en waar je op moet letten om met deze strategie te slagen!

Influencer marketing: "Alles is gewoon een trend en het werkt niet"?

Nou ja .... Het feit dat het tot nu toe nog niet voor jou heeft gewerkt, betekent niet daadwerkelijk dat het niet werkt.

De neiging voor bedrijven om meer samenwerkingen aan te gaan met influencers en te fuseren met e-commerce, is bij Yimify al duidelijk te zien.

Om te beginnen, hebben de top 20 adverteerders in Duitsland dit jaar, van januari tot maart, al maar liefst 1,2 miljard euro geïnvesteerd in het adverteren met influencers.

1

Het minimalistische horlogemerk Cluse heeft op dit moment bijna 1 miljoen volgers op Instagram, voornamelijk door de samenwerking met influencers, met name Negin Mirsalehi, die maar liefst 4,9 miljoen volgers heeft op Instagram.

Influencer marketing bureau MediaKix, verwacht in 2020 dat bedrijven tussen de 5 en 10 mijard euro gaan investeren aan influencer marketing wereldwijd.

De verschuiving naar digitale reclame heeft zich dit jaar onverhinderd doorgezet en dat zal in 2020 zeker niet minder zijn. Influencer marketing speelt daarom ook een steeds belangrijkere rol in e-commerce.

De doelgroep die je met name via influencer marketing kan bereiken, zijn ongeveer tussen de 16 en 35 jaar.

Na de millennials komt generatie Z als volgende generatie die ook meerderjarig zal zijn.

2

Generatie Z is al beter dan zijn voorgangers, aangezien zij de grootste kopers zijn ter wereld. Deze groep is hard op weg om wereldwijd de meest invloedrijke kopers te worden en gebruikt tools via social media zoals tweets en status updates om zich te uiten.

Leestip: het ultieme handboek voor Instagram

Generatie Z deelt informatie over hun dagelijkse leven op verschillende social media kanalen. Voor hen is het dus vanzelfsprekend dat ze communiceren met hun favorieten merken via smartphones en allerlei social media kanalen.

Het is verbijsterend wat voor omzet je vandaag de dag kan genereren, simpelweg omdat je "alleen" bereid bent om op alle kanalen naar je fans te luisteren en de dialoog met hen aan te gaan.

3

Open dialoog is de manier om deze doelgroep met succes aan te spreken. In theorie heeft elke klant de macht om invloed uit te oefenen.

Vertrouwen op volledige toewijding van loyale volgers kan een waardevolle strategie zijn, als sommige van deze volgers sterk aanwezig zijn op Instagram.

Onze mobiele telefoon is de afstandsbediening van de huidige maatschappij en werkt ook als een media- en distributietool tegelijkertijd. Vooral het distributiegedeelte is groots, gezien het 20 jaar geleden veel meer inspanning en kosten nodig had om dezelfde aantal mensen in dezelfde tijd te bereiken.

Het feit dat mensen een apparaat kunnen aanzetten om zo hun boodschap, zonder kosten, via Facebook, Snapchat, Instagram of TikTok te verspreiden, is fascinerend.

4

Iedereen die een fysiek product verkoopt, dat leeftijdsvriendelijk is voor het Instagram publiek, hoort ook een influencer marketing strategie aan te houden. En dat begint bij het contacteren van influencers.

Dit kan zowel via DM, e-mail of andere invloedrijke marketingplatformen. Hoe dan ook, maak er gebruik van, anders blijft er veel potentie onbenut.

De beste samenwerkingsverbanden bestaan uit goed doordachte marketingmaatregelen op het gebied van e-commerce. De gepromote producten die influencers verspreiden worden niet alleen geaccepteerd door hun volgers, maar er wordt ook geëist dat zij precies diezelfde producten kunnen kopen.

De juiste influencers gaan natuurlijk alleen samenwerkingen aan waarbij ze hun geloofwaardigheid niet verliezen. Op deze manier verspreiden ze geloofwaardige content, uit eigenbelang.

Bovendien is de kwaliteit van hun inhoud (meestal) consistent. Hun leven als influencer is voor de meeste een baan die ze zo professioneel mogelijk willen uitvoeren, omdat ze op deze manier het meeste rendabele eruit kunnen halen.

Daarom investeren ze veel tijd, kennis en moeite in hun bijdragen, die vaak gemeten worden aan de hand van journalistieke standaarden. Influencers moeten niet allemaal over één kam geschoren worden, er moet juist wat meer over dit onderwerp gesproken worden.

5

Leestip: 3 tips om meer Instagram volgers te krijgen, zonder te betalen!

 

Het Amerikaanse bedrijf Nielsen Catalina Solutions heeft onderzoek gedaan naar de effecten van influencer marketing. De resultaten toonden duidelijk aan dat influencer marketing content tot een veel grotere aankoopbeslissing leidt dan bijvoorbeeld de klassieke display advertising.

Na de campagne kon een stijging van 10% gemeten worden met betrekking tot de uitgaven per huishouden.

Het resultaat in omzet per 1000 mensen klinkt zelfs nog indrukwekkender. Terwijl de omzet voor een display Ad slechts 16 dollar bedraagt, komt de influencer marketing op een totaal van 285 dollar.

Influencer marketing kan vaak aanzienlijk effectiever zijn dan andere maatregelen – zelfs bij e-commerce. Je kunt ook meerdere doelen tegelijk halen zoals bijvoorbeeld met een Youtube video, die verder gaat dan het uitlokken van meningen, maar die ook miljoenen clicks kan verzamelen en terecht kan komen in de trending list.

Insta stories, het video format van Instagram, is ook zeer interessant voor micro-influencers.

Veel channel operators beoordelen bijvoorbeeld make-up of modeproducten die makkelijker in videoformaat te adverteren zijn dan een eenvoudige foto. Dit zijn de zogenaamde Hauls.

Maar pas op: Het risico dat de recensent het product slecht beoordeelt, is onvermijdelijk met dit soort marketing. Hij wil immers echt goede producten aanbevelen aan zijn volgers.

Zelfs als je het budget hebt om met een succesvolle influencer in het 7-cijferige Follower assortiment te werken, moet je je afvragen wat voor jou de beste strategie is.

Zelfs influencers met 150.000 volgers kunnen jouw product zeer effectief  promoten. Zeker als ze op een leeftijd zijn die binnen de doelgroep ligt en als ze jouw product in een natuurlijke omgeving kunnen plaatsen. De influencers waarmee je in zee gaat, moeten uiteindelijk ook overtuigd zijn van jou als adverteerder, anders komt dat straks niet over in de promotie die zij doen.

Als handelaar is het ook slim om verder te gaan dan alleen een goede indruk achter te laten bij de samenwerkingspartner, maar ook om verder te gaan dan alleen een eenmalige deal.

6

Je kan bijvoorbeeld enthousiast worden over een productrelease door geschenken te sturen naar influencers en trouwe klanten of de producten te versturen voordat ze wereldwijk beschikbaar zijn.

Dit zorgt voor organische reviews, blogs en Instagram berichten, die allemaal bijdragen aan de hype en opwinding rondom het merk. Het praktische hiervan is dat deze meestal onafhankelijk van de doelgroepen functioneren.

Handelaren kunnen bijvoorbeeld ook gimmicks laten maken en ze bijvoegen voor de influencers, zelfs als dit soort extra cadeaus niet in een post verschijnen, dragen deze ‘’beroemdheden’’ ze in het beste geval een paar dagen later met zich mee of gebruiken ze het in ieder geval ergens waar genoeg geïnteresseerde volgers zich ervan bewust worden.

Om ondersteuning te krijgen bij de selectie van de ‘’juiste’’ influencers, is het handig om met de juiste marketingplatformen samen te werken. Met de hulp van een dergelijke platform kan je tussen duizenden influencers zoeken, hun doelgroepen analyseren en zo de meest geschikte eruit kiezen.

7

Een professionele aanpak die ongetwijfeld zijn vruchten kan afwerpen.

Zelfs de grote invloedrijke campagnes, waarvoor middelgrote en grote e-commerce retailers investeringen van 50.000 euro of meer willen verhogen, kunnen met dergelijke instrumenten transparant en efficiënt worden afgehandeld, mits de interne middelen kunnen worden verhoogd.

Zo niet, dan is het natuurlijk een goed idee om samen te werken met een bureau dat ook met zo’n tool werkt of al een groot netwerk heeft opgebouwd.

Hier komt dan wel de tegemoetkoming van het bureau als doorslaggevende kostenfactor bovenop. Ik denk overigens dat deze vorm van communicatie in de toekomst zal toenemen.

Daarom is het belangrijk om technisch gestructureerde mogelijkheden te hebben om snel geschikte influencers te vinden. Bij yimify zien we dat influencer marketing nog lang niet zijn hoogtepunt heeft bereikt.

8

Soms lijkt het alsof marketeers influencer marketing verwarren met manipulatie of omkoping. Invloed is iets wat je moet verdienen door relevant te zijn voor anderen.

De steun van een invloedrijke partij moet je als marketeer ook verdienen, voornamelijk door relevant te zijn. Om het geheel schaalbaar te maken, moet je er ook tijd in investeren. Er is geen algoritme voor of iets dergelijks.

De aanbevelingen voor merken in de VS, bijvoorbeeld, met een product dat gericht is op de doelgroep op Instagram en Co., zijn momenteel dat tussen de 30 en 50 procent van het totale marketingbudget moet worden geïnvesteerd in influencer marketing.

De aanbevelingen voor merken in de VS, bijvoorbeeld met een product dat gericht is op de doelgroep van Instagram, zijn momenteel tussen de 30%-50% van het totale marketingbudget dat geïnvesteerd moet worden in influencer marketing.

Ongeacht dat Instagram in de eerste plaats vooral een brandingplatform is, kan hier ook de verkoop bevorderd en vooral gemeten worden.

Dit kan in de vorm van codes of individuele UTM (Urchin Tracking Module) links in de stories, zodat je een idee krijgt van jouw ROI (Return On Investment).

De influencer marketing strategie nummer één: het hebben van een strategie!

Het ontwikkelen van een influencer marketing strategie is van cruciaal belang om de vraag naar, en denken aan, jouw  product te stimuleren.

9

Verkoop is niet langer lineair. Het is dynamisch en de consument vraagt vandaag de dag om validatie van een derde partij, om over te gaan tot aankoop.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van de consumenten geïnteresseerd is in het kopen van een product op basis van een betrouwbare aanbeveling.  De mogelijkheden om nieuwe klanten te winnen zijn eindeloos door zinvolle samenwerking.

De noodzakelijke sleutel tot succes is om influencers deel uit te laten maken van het marketingteam en dan gaat het over tot storytelling. De beste campagnes komen wanneer een merk samenwerkt met een influencer om unieke inhoud te creëren die het publiek enthousiast maakt.

10

Samengevat:

Bij het werken met influencers MOET de focus liggen op het opbouwen van relaties en de drijfveer hierachter MOET veel verder gaan dan alleen ‘’bereik’’. Ook hier geldt dat duurzaamheid de sleutel tot succes is.

Uiteindelijk gaat het om gesprekken die de populariteit van merken in de online wereld zullen vergroten.

Waarom? Omdat marketeers weten dat de consumenten naar hen toe zullen komen als ze het populairst zijn. Brand building en influencer marketing kunnen hier de juiste tool voor zijn.

 

0 Comments