Google-Update: beoordelingssterren (Review Rich Results) verdwijnen uit organische zoekresultaten

Google heeft een nieuwe update doorgevoerd en de organische zoekresultaten aangepast. Deze keer gaat het om de beoordelingssterren, die officieel “review rich results” genoemd worden. In dit artikel leggen we uit waarom deze update volgens Google nodig was en wat er nu verandert.

Gwiazdki w Google


De Google "Review Rich Results" -update

Rich Results zijn uitgebreide resultaten, die naast de titel, url en samenvatting van een pagina in de organische zoekresultaten verschijnen. Ze zijn heel handig voor de user, omdat hij of zij al voor het klikken op een zoekresultaat, bepaalde aanvullende informatie kan zien. De beoordelingssterren waren hier een onderdeel van, die onder bepaalde omstandigheden aangetoond werden - zoals de oranje sterretjes in dit voorbeeld:

Google sterren 1

Met deze nieuwste update wil Google de kwaliteit van uitgebreide resultaten verder verbeteren. De beoordelingssterren vallen voorlopig weg uit de rich snippets. 

De reden hiervoor is dat deze zogenoemde review rich snippets gemanipuleerd kunnen worden. Iedereen kan theoretisch de code van zijn eigen site aanpassen, zodat de beoordelingen er beter uitzien dan ze daadwerkelijk zijn. Als Google ergens niet van houdt, is het verkeerde of misleidende informatie weergeven. Om dit te voorkomen, schrapt Google dus consequent alle beoordelingssterren bij organische resultaten - ook de reviews van eerlijke shop-owners. Het voordeel hiervan is dat dit voor alle shops en sites hetzelfde is, er ontstaat dus geen concurrentienadeel. 

Een voorbeeld:

Via verschillende aanbieders kunnen de reviews verzameld worden en zo ook geïntegreerd worden op de webshop. De gemiddelde score en laatste shop reviews zijn bijvoorbeeld als badge op de voorpagina te zien.

Bij review aanbieder A heeft de webwinkel bijvoorbeeld gemiddeld 4,8 van de 5 sterren verzamelt en bij aanbieder B gemiddeld 3,2 van de 5. 

Het is begrijpelijk dat de shop owner de hogere gemiddelde score aan zijn website toevoegt, alhoewel dit natuurlijk maar de halve waarheid is. Omdat de shop dus zelf kan beslissen welk review-profiel hij integreert, beoordeelt Google dit als “self-serving”.

 

Google sterren 2

Vallen alle sterren beoordelingen nu weg uit de zoekresultaten?

Nee! Het gaat alleen om de beoordelingen uit algemene shopreviews, en dit alleen bij organische zoekresultaten.

Sterren beoordelingen uit product-reviews, dus voor concrete producten, blijven in de zoekresultaten. Bovendien blijft ook bij de betaalde advertenties via Google Ads en Google Shopping alles gewoon zoals het was.

Google sterren 3

Mag mijn shop-review-profiel wel op mijn website geïntegreerd blijven?

Jazeker! Deze sterren zijn nog steeds heel waardevol voor de potentiële klant - misschien zelfs nog belangrijker, omdat de user nu eerst op een zoekresultaat moet klikken om deze informatie op de site te vinden. 

Ook heeft een positief beoordelingsprofiel nog steeds een positieve invloed op de ranking van de shop.

Google sterren 4

Wat je nu als Shop Owner moet doen:

Wat betreft jouw bestaande shop reviews hoef je verder geen actie te ondernemen. Allereerst valt nog te bezien of deze verandering zo blijft. Google houdt van testen. Hoewel Google de innovatie zelfs heeft aangekondigd in zijn Webmaster Central-blog, kan het altijd zijn dat de zoekmachine-reus nog naar andere manieren kijkt om tegen manipulatie in te gaan en binnenkort weer iets verandert. 

Het is wel een goed idee om je specifieke productbeoordelingen nog eens goed onder de loep te nemen, omdat de rol van deze veel belangrijker wordt. Mocht je nog geen productbeoordelingen verzamelen, is het zeker de moeite waard om hier nu mee te beginnen. 

Ook voor onze klanten blijft alles hetzelfde met de Trusted Shops Google Integratie, omdat de beoordelingssterren gewoon verder in de betaalde Google advertenties weergegeven worden. Het loont nu dus zelfs nog meer om hier te schitteren met goede reviews.

Bij verdere wijzigingen houden we je natuurlijk op de hoogte en zullen we het artikel bijwerken!

Leestip: voor meer informatie over SEO & SEA, kun je onze whitepaper hieronder downloaden.

Whitepaper introductie van SEO en SEA

0 Comments