Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Google introduceert gratis shopping via organische SERP's

18.02.2020, 7m

Google laat nu producten zien in de organische zoekresultaten. Dit kan een goede kans zijn voor jouw winkel. In dit artikel gaan we dieper in op deze nieuwe functie en leggen we uit welk voordeel je kunt halen uit deze nieuwe update!

Dus, wat betekent dit precies voor je webshop? Simpel gezegd is het zoals Google Shopping, maar dan organisch (oftewel: het is gratis). Gezien dit alles, moet je gewoon meedoen!

nowa-sekcja-zakupowa-featured

In dit artikel leer je:

Leestip: klik op de banner hieronder om over SEO en SEA te leren:
Whitepaper introductie van SEO en SEA

Welke veranderingen heeft Google gemaakt?

Voordat we verder gaan, moet je één ding weten. Volgens eMarketer:

34,6% van de online aankopen beginnen bij Google

De zoekmachine gigant herkent trends perfect en past daarop de producten aan. In dit geval is het niet anders.

Ook al verdient Google eigenlijk alleen via adverteren, zorgt het bedrijf dat ze blijven focussen op het belangrijkste product: de zoekresultaten. Google heeft immers zijn positie behaald door de werelds grootste organische zoekresultaten te presenteren.

Daarom blijft het bedrijf de organische resultaten-pagina continu ontwikkelen. De laatste jaren is het verrijkt met:

  • rating Star-ratings

  • picture Afbeeldingen

  • line_chart Prijsvergelijking

  • faq Voorgestelde vragen en antwoorden

Zoekmachine-advertenties zijn niet meer beperkt tot Google Ads (ook wel AdWords). Er zijn meer mogelijkheden om traffic te "kopen" via de zoekmachine erbij gekomen sinds de komst van de Google Shopping-module.

Tip: Download ook de gratis "De perfecte Google Ad-checklist":

Gratis download Google advertentie checklist

Zoals je waarschijnlijk al weet, is Google Shopping een groot succes voor Google. Samen met het feit dat Google altijd probeert om de organische resultaten te verbeteren, zal het je niet verrassen dat ze zo'n productvergelijkingsmachine toegevoegd hebben aan de organische resultaten. Het is immers wat de gebruikers willen!

Ook de verkopers zijn nog steeds gelukkig, want ze kunnen nog steeds hun producten adverteren en de traffic naar hun website omhoog halen via Google Shopping.

Voor Google betekent dit ook geen groot verlies in omzet op langer termijn, want met deze verandering zijn gebruikers nog meer geneigd om als eerste stap naar Google (Shopping) te gaan als ze iets willen kopen, in plaats van direct naar een grote webshop te gaan (zoals Amazon of Bol.com), nu de resultaten verbeterd zijn.

Leestip: Lees ook ons artikel "Verkopen via websites zoals Bol.com en Amazon of richten op je eigen website?".

Als gebruikers meer producten zoeken op Google, zullen de Google Shopping Ads ook meer kliks krijgen, zelfs als er ook organische resultaten zijn. Dit zorgt ervoor dat zowel gebruikers als verkopers blij zijn.

Tip: Klik hier om de gratis whitepaper te downloaden over wat je moet weten over een eigen webshop vs. een marktplaats.

Google's nieuwe organische productresultaten - hoe zie dit eruit?

De nieuwe zoekresultaten laten niet alleen de producten zien, maar ook de productbeoordelingen en namen van winkels.

nowa-sekcja-zakupowa-google

Dit benadrukt de noodzaak om klantbeoordelingen te verzamelen voor je website. Productbeoordelingen vestigen aandacht op je producten, maar als je concurreert met andere winkels die hetzelfde verkopen, dan is het belangrijk om ook shopbeoordelingen te verzamelen.

Opmerking: Trusted Shops is een partner van Google, dus je sterbeoordelingen worden automatisch doorgezet naar Google. Dit kan een goede manier zijn om de click-through-rate van je Google Ads te verbeteren!

De nieuwe functie integreert goed met de huidige interface. Het werkt snel en efficiënt:

nowa-sekcja-zakupowa-google-2

Dat ziet er goed uit, toch? Ontdek of deze feature voor jou beschikbaar is:

Beschikbaarheid in Nederland en België

Gezien de manier waarop Google gegevens samenvoegt, kan de magie snel gebeuren:

Zoekresultaten worden automatisch gevuld met producten.

Met de juiste instellingen kost het je als webshopeigenaar weinig moeite, maar kun je er wel veel voordeel uithalen. De nieuwe functie kan je de volgende voordelen geven:

  1. Je kunt je Google Shopping- en andere digital marketing-budgetten verlagen
  2. Je zult de traffic naar je website verhogen, terwijl je niet meer hoeft uit te geven

Je kunt hier dus veel mee winnen. Het slechte nieuws is echter:

Helaas is deze functie voor nu alleen in de Verenigde Staten beschikbaar.

Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de functie op de Nederlandse en Belgische markt zal verschijnen. Maar het is natuurlijk altijd goed om voorbereid te zijn op meer gratis verkeer.

Je weet maar nooit wanneer de nieuwe functie wordt geïntroduceerd. Google kennende, zal de nieuwe functie zonder aankondiging op de markt verschijnen (zoals dit bij de Verenigde Staten gebeurde). Als je nu je winkel al juist inricht, heb je een voordeel op je concurrent. 

Lees gauw verder als je een pioneer wilt zijn! Het is heel eenvoudig.

Whitepaper download | 7 tips om je conversieratio te verbeteren

Hoe voor te bereiden

Google heeft nu al honderden miljarden websites geïndexeerd. Dat staat gelijk aan ongeveer 100 miljoen gigabytes (100.000.000 GB) aan informatie. Dat zijn ongeveer 20 miljoen DVD's aan data!

Google houdt van data. Op dit moment moet het bedrijf de gegevens nog presenteren op een betere, eenvoudigere manier. Weet je waarom? Volgens Statista

60% van de zoekopdrachten worden uitgevoerd via mobiele apparaten.

Dit is bijna het dubbele in slechts 5 jaar: toen werden "slechts" 34% van de zoekresultaten via mobiele apparaten uitgevoerd.

Zoals je begrijpt, moet Google zich aanpassen aan de beperkte en vereenvoudigde interface van smartphones en tablets.

Hoewel Google algoritmen heeft die verantwoordelijk zijn voor het kiezen van de beste pagina's voor bepaalde zoekopdrachten, kun je dit een steuntje in de rug geven door betere resultaten in de zoekmachine te behalen. In dit geval is dat niet alleen SEO.

Zoals Google officieel verklaart:

Gegevens voor het nieuwe shopping-onderdeel  worden verzameld via:

upload De documenten (feeds) gedeeld via Google Merchant Center (een gratis tool)
data_sheet De gestructureerde data van een shoppagina

Op de website van Google kun je meer informatie vinden over Google Merchant (Google Shopping):

Voor de duidelijkheid: je hoeft de Google Shopping-ads niet te weergeven om jouw producten in de organische resultaten te weergeven. 

Wat je wél moet doen, is je product feed in de Merchant Center uploaden.

De gratis opties om je producten te laten zien, is technisch onderdeel van een (Merchant Center) programma genaamd Surfaces Across Google.

Als je al een product feed in de Google Merchant Center hebt, ben je waarschijnlijk al ingeschreven in de Surfaces Across Google. Je kunt hier dit bevestigen en meer leren over de best practices om je producten te weergeven op Surfaces Across Google.

Tot de nieuwe functie geïntegreerd is, kun je advertenties gebruiken op Google Shopping.

Tip: Klik hier en download de gratis whitepaper 'Het ultieme handboek voor  Instagram'!

Google Shopping - wat kun je nu doen?

Google Shopping is een goede manier van e-store-promotie. Met deze Google-zoekfunctie kun je traffic creëren via het model cost-per-click.

Leestip: Klik hier om meer te lezen over Google Shopping.

Wat vind jij van deze nieuwe functie? Zie je er potentieel in voor webshops? En voor het winkelend publiek? Laat het ons weten in de comments hieronder!