Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Google Analytics 4: de nieuwe, slimmere versie

08.12.2020, 5m

Om de interesses van je klanten te begrijpen, is het essentieel om analysetools te gebruiken. Meer dan 29 miljoen websites wereldwijd maken al gebruik van Google Analytics om hun verkeer bij te houden en te analyseren. Om tegemoet te komen aan de nieuwe behoeften van de consument en om de tool te ontwikkelen, presenteerde Google in oktober de nieuwe versie van Google Analytics.

Ontdek in dit artikel:

⚙️ Wat de belangrijkste nieuwe functies zijn;
📈 Waarom deze nieuwe versie van Google Analytics nuttig zal zijn voor de marketing van jouw bedrijf.

 

Op de officiële blog heeft Google de nieuwe versie van Google Analytics aangekondigd - de grootste revisie van de analytische tool in een decennium.

Volgens de resultaten van een onderzoek van Google en Forrester Consulting is het verbeteren van het gebruik van hun analysetool een topprioriteit voor marketeers. Eerder bestaande diensten boden geen overzicht van de customer journey.

Met de nieuwe, slimmere versie van Google Analytics wil de internetgigant niet alleen reageren op deze enquête, maar ook op veranderingen in het aankoopgedrag en nieuwe richtlijnen en privacystandaarden voor cookies.

 

 
📚 Lees meer over het onderwerp: Analytics.

⚙️ Wat zijn de belangrijkste veranderingen in Google Analytics?

Laten we beginnen met de belangrijkste verandering in de analysetool:

De nieuwe versie van Google Analytics verenigt nu gegevens uit bedrijfsapplicaties en websites.

Om bedrijven te helpen de return on investment (ROI) van hun langlopende marketingcampagnes te verbeteren, is Google Analytics 4 gebaseerd op machine learning en bouwt voort op de basis van de Application + Web-eigenschap die het bedrijf al in 2019 in bèta heeft getest.

De nieuwe generatie van de tool brengt alle essentiële informatie naar boven, zodat gebruikers hun klanten beter kunnen begrijpen en daarnaar kunnen handelen.

Google Analytics wordt daardoor slimmer en verenigt gegevens van verschillende apparaten en platforms voor een completer overzicht.

 

email-teaser-google_shopping-w400h300Elk jaar wordt er steeds meer online geshopt.

Wil je dat al die shoppers jouw webshop ook kunnen vinden? Gebruik Google Shopping om je zichtbaarheid te vergroten. We hebben een e‑book opgesteld met stap-voor-stap hoe je dat doet.

Bekijk gratis e-book ️

 

De diepere correlatie met Google Ads is een van de belangrijkste en meest interessante verbeteringen voor jou als webwinkelier. Op deze manier krijgen je klanten meer relevante winkelervaringen, ongeacht of ze jouw webshop of je app bezoeken.

Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om de customer journey van je klanten diepgaand te begrijpen. Ontdekken je klanten je bedrijf eerst door middel van een advertentie en openen ze vervolgens je applicatie om aankopen te doen?

En dat is nog niet alles: Google Analytics kan nu ook conversies van YouTube-video's integreren.

Om je marketing te verbeteren, zal de nieuwe versie je toelaten om gegevens te verzamelen en te analyseren van Google Search, sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram en YouTube, e‑mails, maar ook betaalde campagnes en organische resultaten van Google.

Google benadrukt belangrijke trends in jouw gegevens

Betere grafieken Google Analytics 4Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Officiële blog van Google

Google's analysetool zal nu automatisch de gebruikers informeren over belangrijke veranderingen en trends in hun gegevens en deze markeren.

Dit zal bedrijven in staat stellen om direct relevante gegevens te bekijken en te analyseren, zoals producten die op dit moment een toenemende vraag hebben als gevolg van nieuwe consumentenbehoeften.

Meer inzicht in je klanten met Google Analytics 4Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Officiële blog van Google

 

 
📚 Lees meer over het onderwerp: Google.

Nieuwe voorspellende data

Google Analytics zal ook nieuwe voorspellende gegevens toevoegen, zoals de potentiële inkomsten die je kunt genereren voor een specifieke groep klanten.

Met deze nieuwe informatie kan je de behoeften en het koopgedrag van je klanten analyseren en beter begrijpen, zodat je actie kan ondernemen om de prestaties van je webshop te verbeteren.

Met of zonder cookies

De nieuwe versie is ontworpen om zich aan te passen aan een toekomst met of zonder ingeschakelde cookies. Over een onderwerp dat zo veranderlijk is als cookies en trackers, wil Google ervoor zorgen dat zijn gebruikers altijd de mogelijkheid hebben om hun prestaties te meten.

 

 

📈 Hoe kan je profiteren van de nieuwste innovaties van Google Analytics 4?

Om te kunnen profiteren van alle nieuwe functies van Google Analytics, raadt Google aan om een nieuwe Google Analytics 4-eigenschap te creëren (voorheen "Application + Web properties"). Je kunt het parallel aan je bestaande eigenschappen maken!

Waarom? Google legt uit dat dit je in staat stelt om te beginnen met het verzamelen van gegevens en te profiteren van de nieuwste innovaties zodra ze worden gelanceerd, zonder dat je je huidige configuratie hoeft te wijzigen.

 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte! 📬

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief ️