Je beoordelingssterren in Google Ads weergeven

Search Engine Marketing (SEM) is een methode voor het plaatsen van online advertenties op de pagina met zoekresultaten van de zoekmachines. Bijvoorbeeld bij Google wordt deze methode van betaalde resultaten Ads genoemd: als op het resultaat wordt geklikt, wordt de adverteerder een bepaald bedrag in rekening gebracht. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van een aantal factoren. Dit systeem zorgt voor een snelle verhoging van het aantal bezoeken aan een website, zonder enige technische complicaties. Hier lees je een aantal tips die je kunnen helpen om je sterren bij de zoekresultaten voor jouw webwinkel weer te laten geven.

Gele sterren

Verkopersbeoordelingen

Naast de additionele informatie in de organische zoekresultaten, maakt Ads het ook mogelijk om meer informatie te laten weergeven.

Lucardi organisch zoekresultaat

In deze afbeelding zijn de sterren een onderdeel van de advertentie-extensies van Google Ads. Met advertentie-extensies kan informatie zoals extra pagina's (links naar een site), locatie of telefoonnummers ook aan een advertentie worden toegevoegd.

De sterren worden toegevoegd door de advertentie-extensie 'recensies/reviews'. In tegenstelling tot handmatige extensies, kunnen automatische advertentie-extensies niet direct in een Ads-account worden ingesteld. Hier werkt de link op basis van domeinspecificatie. De door een domein verzamelde beoordelingen worden naar Google verzonden. Als het domein in een Ads-advertentie overeenkomt met een domein met beoordelingen, kunnen de sterren worden weergegeven.

Geef je sterrenbeoordeling weer in de Google zoekresultaten. Gratis whitepaper

De voorwaarden zijn:

  • de campagne moet afgestemd zijn op het zoeknetwerk van Google

  • de gebruiker moet zoeken via google.com / nl /

  • er moeten minimaal 100 beoordelingen van verschillende gebruikers zijn per land. Dus als je 110 beoordelingen hebt voor je Nederlandse website, en 50 voor je Franse, dan worden je sterren alleen weergegeven in Nederland. (Dit gaat in vanaf oktober 2018) De beoordelingen moeten in de afgelopen 12 maanden gepubliceerd zijn.

  • de gemiddelde beoordeling moet minimaal 3,5 sterren zijn (met een maximum van 5)

  • minimaal 10 beoordelingen moeten in de taal van de doelgroep van de gebruiker geschreven zijn

Alle bestaande beoordelingen (mogelijk afkomstig van diverse providers van beoordelingen) worden samengevoegd. Hoeveel beoordelingen mogelijk zijn en welke soorten beoordelingen bestaan, kun je hier lezen:

https://www.google.co.uk/shopping/seller?q=jouwdomeinzonderhttp://www

(bijv. https://www.google.co.uk/shopping/seller?q=yourshop.nl)

Verkopersbeoordelingen worden ook weergegeven in Google Shopping. Google Shopping is een prijsvergelijkingsplatform; sinds 2013 maakt het geen deel meer uit van de onbetaalde resultaten, maar wordt het bestuurd via Ads en PPC (pay-per-click/kosten per klik).

Deze vorm van adverteren, waarbij de producten met hun naam, afbeeldingen, prijs en beschikbaarheid worden weergegeven, is een opsomming van de productadvertentie. Als eerste dienen adverteerders een Google Merchant Center-account te openen en hun productlijst te uploaden om Google van de juiste informatie te voorzien. Het Merchant Center moet vervolgens aan het bestaande Ads-account worden gekoppeld. Het selecteren van het type 'shopping-campagne' maakt het mogelijk dat productadvertenties worden weergegeven.

AdWords stars for iphone

Productbeoordelingen

Binnen de shopping-advertenties als bovengenoemd, zijn de productbeoordelingen (hier in oranje) nog prominenter aanwezig. De beoordelingen moeten wederom aan Google worden doorgegeven, waarna de sterren van Google bij de producten met beoordelingen kunnen worden weergegeven. Alle bestaande beoordelingen worden meegenomen om de gemiddelde beoordelingssterren te berekenen.

De voorwaarden voor het weergeven hiervan zijn echter minder streng en strikt:

  • keuze van de campagne is Google Shopping

  • minimaal drie beoordelingen

  • beschikbaar in de VS, Engeland, Duitsland en Frankrijk

Alle productbeoordelingen worden op de gedetailleerde productpagina weergegeven (bijv. als iemand op de sterren klikt). Productadvertenties kunnen ook bij het universeel zoeken worden weergeven.

Example Phone Google Stars

Vergeet niet om onze onderstaande, gratis poster te downloaden. Deze geeft een beschrijving over hoe je beoordelingssterren bij Google Ads kunt weergeven.

New call-to-action

2 Comments