5 tips voor beginners voor adverteren op Facebook

Als je nog maar net begint kennis te maken met de wereld van het online adverteren, heb je waarschijnlijk al advertenties op Facebook of Google overwogen. Uitstekende keuze! Dat zijn de krachtpatsers voor online marketing en ze hebben het allergrootste bereik als het op specifieke doelgerichtheid aankomt. Vandaag bespreken we vijf tips voor beginners voor advertenties op Facebook.

5 mensen die doelen vasthouden#1 Specifiek richten op geografische locatie

Laten we bij het begin beginnen! Als je een fysieke winkel hebt, dan wil je vast en zeker meer wandelend publiek naar je winkel krijgen. De beste manier om meer potentiële klanten te vinden, is het doelbewust op geografische locatie richten. Je kunt een brede doelgroep aanspreken door het gehele land te selecteren, maar je kunt ook heel nauwkeurig te werk gaan en op een specifieke locatie richten. Dat is een uitstekende keuze voor kleinere bedrijven.

Facebook ads doelgroep Amsterdam

#2 Specifiek richten op hobby

Nu kunnen we een begin maken om te bepalen wie je klanten daadwerkelijk zijn. Als je aan hobby's gerelateerde producten verkoopt, zal het glashelder zijn dat je specifiek richt op hobby's. Maar als je dergelijke producten niet verkoopt, kan deze optie je toch nog relevant verkeer opleveren.

Vergeet niet dat als je eenmaal weet wie jouw doelgroep is, je een klantprofiel zou moeten aanmaken. Deze 'persona' zal veel informatie over deze generieke klant bevatten, inclusief gegevens over hun hobby's. Deze beschrijving van je 'marketing persona' zal de schrijvers van je content helpen om specifiek voor jouw doelgroep te schrijven. Maar dat niet alleen, het zal je ook helpen om beter op je klanten te richten.

Facebook doelgroep Reptielen interesse

Je verkoopt terraria? Richt je dan op liefhebbers van reptielen!

Als je een Facebookpagina hebt met een aantal volgers, kan Facebook Analytics je op basis van hun acties op sociale netwerken (Vind ik leuk, reposten) een geweldig inzicht geven in wie je volgers zijn en wat hun kenmerken en hobby's zijn.

Deze informatie kan voor online marketing van doorslaggevend belang zijn. Als je bijvoorbeeld richt op de doelgroep mannen in de leeftijd van 35-55 jaar met een hoog inkomen, kan het heel goed mogelijk zijn dat deze mensen ook golfen.

#3 Specifiek richten op ouders   

Herinner je nog de tijd dat je een tiener was? Ik ook. Maar ik kan mij ook nog goed voor de geest halen dat ik na school in een broodjeswinkel werkte en toch altijd platzak was. In principe betaalde mijn ouders alles voor mij. Als je een winkel hebt waar kinderen (of jonge volwassenen) je belangrijkste klanten zijn, kan je de fantastische optie om op de ouders te richten bijna niet voorbij laten gaan.

Met deze optie kan je een keuze maken uit de leeftijdscategorie van de kinderen. Dat is uiterst behulpzaam. De leeftijdscategorieën omvatten 0-12 maanden, 1-2 jaar, 3-5 jaar, 6-8 jaar, 8-12 jaar, 13-18 jaar, en zelfs 18-26 jaar. Dus of je nu babykleding verkoopt, speelgoed of meubels, het richten op diverse soorten ouders kan veel verkeer voor je opleveren.

#4 Specifiek richten op betrokken klanten

Met de AVG die kwam en ging zullen vele succesvolle marketingtactieken (zoals remarketing) anders ingevuld moeten worden. Een slim alternatief is echter om te richten op gebruikers van Facebook die actie nemen met de knop 'Nu kopen'. Dat zijn gebruikers die deze knop al bij andere winkels en bedrijven hebben gebruikt, maar het simpele feit dat ze open staan voor deze knop en deze knop ook daadwerkelijk gebruiken, geeft aan dat ze meer geneigd zijn om op je advertentie te reageren en dus ook op de knop van je shop zullen klikken.

Facebook ads koopgedrag doelgroep

#5 Specifiek richten op basis van diverse opties

Natuurlijk kan je ook veel van deze doelgerichte opties combineren om de perfecte klant te vinden. Je zou echter niet moeten vergeten dat het gebruiken van meerdere opties kan leiden tot het bereiken van een kleiner aantal mensen. Maar deze kleinere groep zal hoogstwaarschijnlijk relevanter zijn voor de producten die je verkoopt. Dit concept is ook bekend onder de naam microtargeting.

Facebook ads gedetailleerde doelgoep ouders voetbal

Misschien is jouw product bij uitstek geschikt voor aanstaande of nieuwe ouders die een fan zijn van American Football. Het specifiek op hen richten zou erg eenvoudig zijn.

Conclusie

Facebook kan een geweldige manier zijn om je doelgroep te bereiken. Met inzichten die verder gaan dan puur en alleen demografische gegevens, kan Facebook je helpen om de perfecte klanten te vinden. Het is wel een eerste vereiste dat je weet wat de interesses van je doelgroep zijn. Maar zelfs daarbij kan Facebook Analytics je helpen!

Leer nog meer over adverteren op Facebook en download onze gratis handleiding! Klik hier:

Gratis Whitepaper download | Facebook advertentie handleiding

2 Comments