Met deze 7 tips optimaliseer je advertenties op Facebook

Facebook Ads zijn een geweldige mogelijkheid om door nieuwe klanten opgemerkt te worden. Veel eigenaren van online shops maken hier al succesvol gebruik van, anderen ervaren het als moeilijk om hiermee omzet te genereren. In deze blogpost lees je over 7 tips waarmee je je advertenties op Facebook kunt optimaliseren.

Tip 1: Gebruik een tekst die aanspreekt

De meeste succesvolle advertenties hebben één ding met elkaar gemeen: ze vertellen aan de betreffende persoon precies dat wat van het product (of de dienst) verwacht mag worden en wat het doet.

  • Bekijk nu alle producten van onze aanbieding!

  • Is je garderobe al klaar voor de lente? Haal je inspiratie uit ons assortiment!

  • Heb je al onze nieuwe recepten ontdekt? Nu nieuwe recepten ontdekken en zelf bereiden!

Bedenk dat je potentiële klanten momenteel hele andere dingen aan hun hoofd hebben dan jouw advertentie. Je zou hen moeten aanspreken, zodat hun gedachten over andere zaken verdwijnen en ze weten waar je advertentie over gaat.

Tip 2: Maak gebruik van de juiste Call-to-Action

Er zijn diverse Call-to-Actions die door Facebook worden aangeboden. In plaats van slechts de passende link in je advertentie te plaatsen, zou je er beslist op moeten letten dat je de juiste Call-to-Action gebruikt.

Elke kleine verwarring bij de potentiële klant kan ervoor zorgen dat gewoonweg verder wordt gebladerd en je shop niet wordt bezocht.

Maak je een advertentie voor een Sale, dan zou je 'Nu kopen' moeten gebruiken. Gebruik bij het adverteren voor een nieuwsbrief of wedstrijd, de knop 'Nu aanmelden' en als je wilt dat potentiële klanten iets downloaden dan gebruik je 'Downloaden'.

stipjes

Tip 3: Targeting niet al te specifiek selecteren

Een zeer specifieke doelgroep selecteren, lijkt in eerste instantie de juiste keuze. Maar ook al is een specifieke doelgroep vaak van toepassing, kan een te nauwe targeting ook achteruitgang betekenen.

Een voorbeeld:

Je hebt als doelgroep enthousiastelingen voor yoga geselecteerd en je wilt een dvd voor beginners verkopen. Je advertentie zal weliswaar door vele fans van yoga worden gezien, maar het genereert geen verkopen...

Waar ligt dat aan? Velen die enthousiast zijn over yoga, zijn geen beginners meer en kopen daarom ook geen dvd voor beginners. Hier zou targeting een betere optie zijn voor het winnen van klanten. Zo kun je bijvoorbeeld algemene onderwerpen selecteren, zoals omgaan met stress, gezondheid en fitness.

Tip 4: Mobile User alleen bij targeting opnemen als je landingspagina ook geschikt is voor mobiel gebruik

Elke eigenaar van een smartphone kent het. Er springt iets in het oog en wordt direct aangeklikt (misschien jouw geweldige advertentie). Dan gebeurt iets dat frustrerend is:

De lettergrootte is te klein, de afbeelding zijn niet herkenbaar en tot overmaat van ramp gaat het laden van de opgevraagde pagina ook nog eens tergend langzaam. Er zijn slechts weinig gebruikers die het geduld of de wilskracht hebben om te wachten op een online shop die niet geoptimaliseerd is voor mobiele toestellen. De potentiële koop wordt afgebroken en je moet betalen voor de klik die niets oplevert.

Je hebt nu twee mogelijkheden:

  1. Je zorgt ervoor dat je online shop er ook op mobiele toestellen geweldig uitziet (duurt lang en kost eventueel aanzienlijk)

  2. Je kunt je advertenties gewoonweg niet tonen aan gebruikers van mobiele toestellen en de betreffende toestellen uitsluiten (gaat snel en bespaart kosten)

De eerste optie is uiteraard alleen voor de lange termijn zinvol. Maar als je je online shop niet wilt voortzetten totdat je online shop geheel is vernieuwd, zou de tweede optie vooralsnog moeten volstaan.

Tip 5: Kies het juiste doel voor je campagne

Het is ook in het voordeel van Facebook dat je advertenties succesvol zijn. Want alleen als je geld kunt verdienen met de hulpmiddelen van Facebook, zul je meer in reclame gaan investeren. Logisch.

Dat is ook de reden waarom Facebook je vraagt wat je met je advertentie wilt bereiken. Een conversie realiseren, garanderen dat je zichtbaar bent of interactie bewerkstelligen?

Als gevolg van de keuze van je doelstelling, weet het algoritme van Facebook wat voor jou belangrijk is en probeert op basis daarvan de advertenties te optimaliseren. Maak het voor jezelf niet moeilijker en duurder dan nodig is, kies het juiste doel voor je campagne.

 


Leer in detail over hoe je het beste Facebook advertentie opzet. Download onze gratis Facebook Advertentie handleiding en vergroot je omzet! Download hier:

Gratis Whitepaper download | Facebook advertentie handleiding



Tip 6: Best Practices

Om een optimale weergave van je advertenties voor alle positioneringen te garanderen, zouden de volgende richtlijnen voor de vormgeving gevolgd moeten worden:

  • De tekst dient uit ca. 90 tekens te bestaan.

  • De naam van de link dient uit ca. 25 tekens te bestaan.

  • Je moet een beeldverhouding van 1,91:1 aanhouden.

  • Gebruik afbeeldingen in het formaat van 1200 x 627 pixels.

  • Het beste is om lifestyle-foto's of aantrekkelijke afbeeldingen van het product te gebruiken.

  • Let op dat de foto's de tekst niet overlappen. Dat wil zeggen: maximaal 20% van de ruimte voor de afbeelding gebruiken.

Je zorgt ervoor dat de Facebook Ads er op elk toestel - zowel op een desktop als op een smartphone - goed uitzien en met voldoende beeldkwaliteit wordt weergegeven.

Facebook voorbeeld post

Tip 7: Wees beter dan Amazon

Als je advertenties maakt voor producten uit je online shop, zou je het voordeel van de flexibiliteit van een kleine online shop volledig moeten benutten. In plaats van de potentiële klant te leiden naar een standaard productpagina à la Amazon, zou je een landingspagina voor het betreffende product moeten laten weergeven.

Een voorbeeld:

Oivo, een mini-lader voor iPhone, presenteert het eigen product niet meer op een eenvoudige productpagina, maar presenteert het met succesvolle storytelling, een productvideo en lifestyle-afbeeldingen.

OIVO webshop

26-09-2018

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen