De pandemie heeft een aantal veranderingen teweeggebracht, waaronder onze perceptie van de realiteit en de manier waarop wij leven. Een van de meest recente opmerkelijke gebeurtenissen is het wereldwijde verschijnsel van “de grote vertrekgolf", of zoals het internationaal wordt genoemd, "The great resignation". Maar wat is dat nou eigenlijk en hoe kun je niet alleen je klanten, maar ook je personeel aan je binden? En waarom is het belangrijk dat retentie ook op jouw team gericht is, en niet alleen extern? We leggen het je uit in dit artikel.
In dit artikel lees je meer over...
Op het web is het nieuws tegenwoordig niet te missen. Het fenomeen dat in de zomer van 2021 in de VS is ontstaan, is een reactie van de werknemers op de stijgende kosten van het levensonderhoud en op het feit dat de regering heeft nagelaten de bescherming van het werkende volk te verzekeren in reactie op de COVID-19-pandemie.
Een soortgelijke dynamiek heeft zich, zij het in mindere mate, voorgedaan in Europa. Maar de reden waarom mensen massaal hun baan opzeggen, heeft niet alleen met economische redenen te maken.
Het virus en de daaruit voortvloeiende lockdowns hebben onze manier van leven ingrijpend veranderd, en veel mensen hebben hun prioriteitenpakket gereorganiseerd.
We hebben gezien hoe grote steden leeglopen dankzij de versnelde digitalisering, die de ontwikkeling van het bedrijfsbeleid inzake “smart working’ en ‘home office’ mogelijk heeft gemaakt.
Alles wat je nodig hebt is een goede internetverbinding voor beide, maar wat is het verschil nou eigenlijk tussen de twee termen?
Smart working: wordt gekenmerkt door de afwezigheid van beperkingen in termen van tijd en ruimte. Slim kan in dit geval worden vertaald als "efficiënt".
Home office: het is net als 'gewoon' werk, maar je kunt het vanuit huis doen. De uren en de verrichte taken blijven grotendeels hetzelfde.
Niet alleen vanwege de kosten van levensonderhoud, maar ook om stress te verminderen, zorg te dragen voor de geestelijke gezondheid en een meer ontspannen bestaan te leiden.
En als laatste, maar daarom niet minder belangrijke reden: werknemers willen ook als mensen worden behandeld, niet als transacties of vervangbare onderdelen van apparatuur.
Hoewel het fenomeen niet zo heftig is als in de Verenigde Staten, is ook in Europa het aantal vrijwillige ontslagnemingen snel toegenomen, maar dan op kleinere schaal. In Frankrijk bereikte het aantal ontslagnemingen in het derde kwartaal van 2021 een recordpiek, de hoogste sinds 2007. In het Verenigd Koninkrijk bereikte het aantal mensen dat van baan naar baan veranderde tussen oktober en december 2021 een recordpiek en in Italië gaat het om een totaal van tweeënhalf miljoen beëindigde contracten door vrijwillig ontslag, wat een stijging van 37% ten opzichte van het vorige kwartaal en 85% ten opzichte van 2020 betekent.
De wereld is veranderd, de verwachtingen van de klanten zijn veranderd, en die van je personeel ook.
Smart working, en de flexibiliteit die ermee gepaard gaat, is voorbestemd om een vaste aanwezigheid te blijven in de toekomst van bedrijven.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Microsoft 2021 Work Trend Index
Men kan spreken van omnichannel werken, parallel aan de winkelervaring van de kopers, d.w.z. een hybride manier van werken.
Bovendien heeft een nieuwe term dat representatief is voor deze nieuwe trend zich onder Millennials verspreid: YOLO economie.
YOLO: You Only Live Once. Dat wil zeggen, steeds meer mensen van deze generatie besluiten de financiële zekerheid van een baan in loondienst op te geven om alles op het spel te zetten en voor zichzelf te beginnen. Kortom, om hun eigen baas te worden.
We hebben het vaak over klantenbinding, maar die formule moet ook worden overwogen met betrekking tot het personeel.
Terwijl bedrijven vroeger de voorwaarden meedeelden, moeten nu inspanningen worden geleverd om werknemers aan te trekken.
Uit een enquête van Microsoft in meer dan 100 landen onder 180.000 werknemers is met name gebleken dat:
Omdat de kosten van voortdurende nieuwe aanwervingen hoog zijn.
De teams die je bedrijf vormen, vertegenwoordigen het hart van je bedrijf. Bedenk dat je ook meer moet dragen dan alleen de salariskosten die degenen die voor je werken terecht zouden moeten ontvangen.
Iemand aanwerven brengt uitgaven met zich mee voor software voor het zoeken en selecteren van personeel, tijd en arbeid van de personeelsdienst, uitgaven in verband met het publiceren van advertenties en, tenslotte, de tijd en kosten voor het inwerken en opleiden van nieuw personeel.
Bedenk bovendien dat je, als het contract beëindigd is, een verbrekingsbijdrage moet betalen, d.w.z. een ontslagvergoeding.
Om te voorkomen dat je alle hierboven genoemde uitgaven moet doen, zijn er een paar trucs die je kunt toepassen, zodat degenen die voor je werken zich deel van een team kunnen voelen, en niet een vervangbaar stuk. We hebben 8 tips verzameld:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Microsoft 2021 Work Trend Index
Zo biedt Trusted Shops Trustees verschillende voordelen:
De arbeidsmarkt verandert, en zo ook de behoeften van klanten en werknemers.
Zorg ervoor dat je bedrijf talent kan aantrekken door met de tijd mee te gaan, en onthoud dat het niet alleen belangrijk is om klanten te behouden, maar ook degenen die voor je werken.
Halloween-marketing: tips en inspiratie voor je shop
Wat is outstream-videoadvertising en hoe begin je?