Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Coronavirus - 8 SEO-tips om door de crisis te komen

21.04.2020, 4m

Je komt er niet onderuit. Het virus verspreidt zich snel over de wereld en heeft een groot impact op online sales. In dit artikel helpen we je om jouw bedrijf toch door deze periode heen te slepen, voornamelijk op het gebied van Search Engine Optimization (SEO).

blogTitle-Produktseite_SEO

Terwijl Amazon waarschijnlijk uit de crisis komt met een hogere omzet, is dat voor de meeste bedrijven helaas niet het geval.

Jij hebt een eigen webshop en je vraagt je af hoe je effectief kunt handelen tijdens deze crisis? We leggen hier uit hoe je het beste je inkomsten hoog kunt houden in tegenstelling tot je concurrenten.

teaserNL-stayathome_delivery-1v-w200h150Wil je ook andere praktische tips on te blijven verkopen tijdens de coronacrisis? Download dan onze gratis checklist met tips over voorraad, leveranciers en meer.

Meer over de gratis checklist

Wat je nu moet doen voor SEO

Hier zijn 8 SEO tips die je vandaag kunt toepassen om de impact van het Coronavirus binnen de perken te houden:

#1 Analyseer je Web Traffic Data met Google Analytics en Search Console

Waarschijnlijk heb je wel van deze tools gehoord of gebruik je ze zelf al. Ze geven je inzicht in waardevolle informatie over KPI’s zoals:

  • Paginaweergaven

  • Gebruikers

  • Unieke paginaweergaven

  • Tijd per pagina

  • Bouncepercentage

  • Realtime verkeer

  • Kanaal Acquisitie

  • Etc.

Als je software zoals Hubspot gebruikt, dan heb je misschien al toegang tot (een aantal van) deze KPI’s.

KPIWeet je toch niet goed wat KPI's zijn? Of wil je weten wat de belangrijkste KPI's zijn en hoe je deze informatie kan gebruiken in je marketing?

Klik hier om naar het artikel te gaan met meer informatie over KPI's.

#2 Analyseer markttrends met Google Trends

Google Trends geeft je inzicht in trends die zich veranderen. In onderstaande afbeelding is bijvoorbeeld te zien dat de zoekterm ‘reizen’ duidelijk minder gezocht wordt sinds midden maart, toen het virus in Nederland uitbrak.

20200407-corona-seo-image1

Screenshot van Google Trends laat het aantal zoekopdrachten voor de term 'reizen'.

#3 Update je Google Mijn Bedrijf informatie

Google stuurt al emails naar bedrijven met de vraag of ze hun Google Mijn Bedrijf informatie willen updaten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Aangepaste openingstijden

  • Aanpassen van je beschrijving

  • Maak een Google Post om je klanten gerust te stellen over de situatie van je bedrijf

  • Update telefoonnummers als je van afstand werkt

  • Etc.

blogTeaser_wp_google_my_business_frBen je nog niet aan Google Mijn Bedrijf begonnen, maar wil je wel weten hoe dit jou een omzet-boost kan geven? Lees onze gratis handleiding!

Bekijk gratis handleiding

#4 Verminder onnodige SEA-campagnes, helemaal als je bedrijf niet actief is

Monitor in ieder geval de zoektermen die op dit moment voor je werken, het kan zijn dat er minder naar woorden gezocht wordt dan normaal en het zou zonde zijn als je hier nog voor betaald.

Bekijk of nieuwe zoektermen als ‘gratis verzending’ interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Als je hebt besloten om je SEA-campagnes helemaal stop te leggen voor nu, investeer dan je tijd in Search Engine Optimization (SEO) door je pagina’s te updaten bijvoorbeeld.

SEABen je nog niet zo thuis in SEO en/of SEA? Lees onze gratis whitepaper met daarin tips die je helpen hieraan te beginnen!

Meer over de gratis whitepaper

#5 Blijf in contact met je externe service providers

Bezorg tijden veranderen regelmatig. Het is belangrijk om in de gaten te houden wat nog mogelijk is voor jouw leveringen en als er bepaalde diensten niet meer beschikbaar zijn dat je snel een nieuwe oplossing hiervoor kunt vinden. Als je geen nieuwe oplossing kunt vinden, zorg dan in ieder geval dat je deze informatie duidelijk op je website vermeld.

#6 Pas je aanbod aan (Webinar, coaching)

Het is essentieel om in contact te blijven met je klanten, ook al is het op een andere manier dan je gewend bent.

Bied bijvoorbeeld webinars aan als het past binnen je bedrijfsmodel of geef online coaching.

Dit is het moment om je aan te passen aan je klanten en ze zo tevreden te houden, zo laat je zien dat je ze graag bij je houdt en dat je nog steeds actief bent als bedrijf.

teaser-NL-Remote_Meeting-200x150Het kan zo zijn dat je graag aan een webinar wilt beginnen, maar dat je niet goed weet hoe. Wij hebben daarom een artikel geschreven hoe je in 14 stappen de perfecte webinar kan geven!

Klik hier om het artikel over webinars te lezen. 

#7 Creëer, update en optimaliseer je content

Zoals we al eerder hebben gezegd is het goed om aan je huidige pagina’s en content te werken. Vanuit een SEO oogpunt is dit het beste wat je kunt doen op het moment.

Google zal je aanpassingen waarderen en je hoger in de zoekresultaten weergeven. Zorg dus dat je content altijd up-to-date is en pas titels, meta-descriptions, alt-texts en afbeeldingen aan waar nodig.

#8 Deel nieuwe informatie

Communiceer en informeer! Zorg dat je altijd up-to-date bent!

Over het algemeen neemt het online verkeer in deze tijd toe, en helemaal de vraag naar nieuwe informatie. Je klanten willen weten wat de laatste stand van zaken is en wat ze aan jouw bedrijf hebben in de coronacrisis.

Conclusie

Het is belangrijk om actie te ondernemen en klaar te zijn voor wanneer je bedrijf weer ‘normaal’ kan functioneren. Vermijd slechte SEO en houd je website up-to-date en online.

email-teaser-competitori-200x150Wil jij ook up-to-date blijven over alle e-commerce nieuwtjes? Elke twee weken sturen wij een gratis nieuwsbrief met onderwerpen zoals e-commerce, recht, SEO en meer!

Aanmelden voor nieuwsbrief ️


Origineel in het Frans: "Coronavirus - 8 actions SEO pour gérer la crise".