Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Check en verbeter eenvoudig je conversie!

19.08.2021, 5m

Als webshopeigenaar zoek je waarschijnlijk manieren om je conversie te verbeteren. Vaak kun je met kleine aanpassingen je webshop een enorme boost geven! In dit artikel kijken we waar je naar kunt kijken.

In dit artikel...

  1. Startpagina
  2. Productpagina
  3. Afrekenen
  4. Vertrouwenselementen
  5. Bonus: laadsnelheid
  6. Kortom

 

webinar conversiecheckKijktip: Op 8 september houden wij een webinar waarin we kijken naar echte webshops (misschien wel de jouwe) wat deze al goed doen en geven we tips om nog meer conversie te realiseren. Meld je nu aan!

Opname bekijken

1. Startpagina

De eerste indruk is altijd heel erg belangrijk. Zal jij in een winkel blijven als je je er niet fijn voelt? Je klant ook niet.

Daarom is je startpagina een heel belangrijke webpagina. Wat zien je klanten bij binnenkomst? Het is verstandig dat je er professioneel uitziet, dat ten eerste. Een hele grote tip: gebruik geen Comic Sans MS!

Let ook op hoe je dingen schrijft. Een enkele schrijffout is niet erg (in tegendeel: de klant kan dan het menselijke erin zien) maar vele schrijffouten zorgen ervoor dat niemand jouw webshop meer vertrouwt.

Verder moet de klant direct snappen hoe de webshop werkt. Hoe kun je de producten vinden die je zoekt etc.? Denk ook na over een logische navigatie. En vergeet niet: je klant moet direct snappen wat jij verkoopt. Zo hebben wij een site gezien waarbij het leek alsof er voor 15 euro telefoons werd verkocht, terwijl het om hoesjes ging!

 

 

2. Productpagina

Daarmee hebben we een mooi bruggetje naar het volgende onderwerp: de productpagina. Hier kunnen we veel over vertellen, dus vergeet ook niet ons artikel ‘Hoe schrijf je een winstgevende productomschrijving?’ te lezen.

Zoals je begrijpt moet een productpagina informatie geven over het product, inclusief productafbeelding, de prijs en het liefst ook de levertijd.

Tip: is verzending vanaf een bepaald bedrag gratis? Meld dit overal op je site! Mensen gaan er anders vanuit dat ze altijd voor je verzending moeten betalen en haken misschien onterecht af.

Het is ook een goed idee om je product in de echte wereld te laten zien, dus niet alleen standaard productfoto’s van de leverancier. Hoe gebruik je het product? Het geeft ook een idee hoe groot het product is. Soms heel belangrijk! Het geeft daarnaast ook het gevoel dat je extra moeite in jouw webshop steekt. Dit wekt veel vertrouwen op!

productpagina conversie Leestip: Je productpagina is ook een goede plek om je SEO een boost te geven. Daarom hebben wij deze SEO-checklist opgesteld, zodat jij boven je concurrent eindigt in de zoekresultaten.

Klik op de onderstaande knop.

Bekijk gratis checklist ️

3. Afrekenen

Zoals de hele klantenreis moet het afrekenen een natuurlijk proces zijn. Zorg dat je niet te veel (onnodige) stappen hebt vanaf het winkelwagentje tot aan de betaalpagina. Daarnaast is het goed om te laten zien hoe ver de klant is tot de bestelling is geplaatst.

Zodra de klant doorklikt naar afrekenen vanaf de winkelwagen, moeten er geen afleidingen meer zijn. Geen pop-ups, geen navigatie enzovoort.

Ook is het voor sommige klanten belangrijk dat ze als gast kunnen afrekenen. Niet iedereen wil namelijk direct een account aanmaken. Tip: geef de klant de mogelijkheid om na het bestellen een account te maken.

Zodra de klant de bestelling heeft geplaatst, is het verstandig dat de klant ziet “Je bestelling is gelukt” of iets dergelijks, om de klant vertrouwen te geven dat alles goed is gegaan.

 

4. Vertrouwenselementen

Als Trusted Shops hebben wij veel ervaring met vertrouwenselementen natuurlijk. We zien een trend dat dit steeds ook belangrijker wordt voor de consument. Het kan echt een groot verschil maken!

Zo is het verstandig om een goede ‘over ons-pagina’ te hebben. Het lijkt een overbodige pagina, maar sommige klanten hechten heel veel waarde eraan! Als je een fysieke winkel bezoekt, zie je personeel die jou te woord staat, maar dat stukje persoonlijk contact ontbreekt in een webshop. Op deze ‘over ons-pagina’ kun je jouw webshop een gezicht geven. Wie is de eigenaar, wie is het team? Zo heeft de klant meer vertrouwen dat jij een echte webshop hebt.

Ook is het verstandig dat contactinformatie goed te vinden is. Dit is niet alleen juridisch nodig, maar ook voor je klant.

We zeggen het vaak, maar reviews zijn erg belangrijk! Vooral als het reviews zijn van geverifieerde klanten, via een site van een ander bedrijf (dus niet alleen op je eigen website te zien), bevestigt dit dat je een echte webshop bent. Het geeft ook de klant extra vertrouwen omdat ze dan zien wat de voorgaande klanten van jouw service vinden.

Als laatste vertrouwenselement komen we met een hele belangrijker: keurmerk. Een keurmerk van een onafhankelijk bedrijf schreeuwt ‘deze webshop is veilig’.

 

 

5. Bonus: laadsnelheid

Als bonus-tip geven we: zorg dat de laadsnelheid van je webshop goed is. Als je pagina’s te langzaam laden, lijkt het of de website niet werkt en dan haakt de klant al snel af. Door je hele webshop heen moet je dit controleren! Je productpagina kan bijvoorbeeld door de afbeeldingen te groot zijn, waardoor het laden langzaam gaat.

betere conversie laadsnelheidLeestip: Wil je zelf je laadsnelheid verbeteren, maar weet je niet goed hoe? Wij hebben speciaal voor jou een gids opgesteld om je hierbij te helpen!

Bekijk gratis e‑book

6. Kortom

Iedere webshopeigenaar wil wel de conversie verbeteren, maar niet iedereen weet hoe. Met de bovenstaande tips kun je met kleine aanpassingen jouw webshop een echte boost geven. Vooral als de feestdagen er weer aan komen, wil je ervoor zorgen dat de klant bij jouw webshop koopt en niet bij de concurrent. Kun je toch meer persoonlijke hulp gebruiken? Neem contact op met onze expert; wij helpen je graag (en vrijblijvend)!

Contact opnemen

 

Nieuwsbrief conversieBlijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief