Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Brexit: wat je moet weten als webwinkelier

01.12.2020, 12m

Gepubliceerd op: 31-01-2020
Update op: 01-12-2020

De scheiding is sinds 31 januari 2020 begonnen. Per 1 januari 2021 gaat er een hoop veranderen dankzij Brexit. Maar wat betekent dit voor jouw webshop als je ook aan het Verenigd Koninkrijk verkoopt of juist daaruit importeert?

Het Verenigd Koninkrijk is op Duitsland na het belangrijkste exportland voor Nederland. Daarom hebben we nu allemaal vragen over Brexit.

Laten we vooropstellen dat het nog koffiedik kijken is wat de gevolgen echt zullen zijn voor webshops uit Nederland. Het Verenigd Koninkrijk heeft namelijk nog steeds (zelfs nu het bijna 2021 is) geen deal met de Europese Unie en er komen nog vele gesprekken over de toekomst tussen het Koninkrijk en de Unie. Toch kunnen we al een paar dingen inschatten wat er gebeurt als er geen deal komt. Het is ook goed om te weten dat pas vanaf 1 januari 2021 de Brexit volledig in werking treedt.

nlTeaser-BrExit-Checklist-200x150Je wilt als webshopeigenaar waarschijnlijk overzicht houden over wat je allemaal nog moet regelen. Download daarom onze gratis checklist!

Meer over de gratis checklist

 


 

Inhoud


Marktanalyse VK

Brexit updates

Het coronavirus heeft veel invloed gehad op de plannen van Brexit. Opeens zijn de overheden gefocust op het bestrijden van een pandemie, in plaats van het onderhandelen over een Brexit-deal. 

De onderhandelingen voor de handelsovereenkomst na Brexit worden nu per video gehouden. 

Als op 31 december 2020 de EU en het VK nog steeds geen deal hebben, zal handel met het land een stuk duurder en ingewikkelder zijn. Dit is voor zowel de EU als het VK geen gunstige positie, dus doen beide partijen hun best om tot een oplossing te komen. Lees dit artikel verder om te leren wat er in het ergste geval gebeurt.

Wil je weten wat Brexit voor webwinkelieren aan de andere kant van de Noordzee betekent? Lees ons Engelstalige artikel 'Business After Brexit: What Changes for UK Businesses?'. 

Waarover wordt onderhandelt in het handelsverdrag na Brexit?

De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk spreken niet over een handelsverdrag, maar over een toekomstig partnerschap na Brexit; een duidelijk signaal dat er meer verbroedering achter zit dan alleen zaken met elkaar doen.

Op de agenda van 29 september tot 2 oktober stonden verschillende punten. Niet verrassend is dat de onderhandelingen gaan over handelen in goederen en diensten. Ook staat transport op de agenda, want exporteren naar Engeland zal na Brexit anders zijn. Daarnaast staat open en eerlijke concurrentie op het programma.

Minder interessant voor jou als webshopeigenaar zijn onderwerpen als de visserijen, energie en defensie.

Wat overigens voor iedereen interessant is, is in hoeverre het Verenigd Koninkrijk zich aan de Europese Unie aan zal passen betreft wetgeving, bijvoorbeeld. Zoals je weet heeft de Europese Unie verschillende voorschriften die invloed hebben op verkopers, zoals de veiligheid van producten bijvoorbeeld, maar ook bescherming van persoonsgegevens.

Wat is zeker betreft handel na Brexit?

Ondanks alles heeft het Verenigd Koninkrijk toch de beslissing genomen om de deadline niet te verlengen. Dit is nu ook niet meer mogelijk en dat betekent dat de datum van 1 januari 2021 niet meer gaat veranderen. Dit betekent dat het Verenigd Koninkrijk dan officieel niet meer onder het handelsverdrag van de Europese Unie valt.

We kunnen er vanuit gaan dat er in de deal goede handelsafspraken komen, om het interessant te houden voor alle partijen om te blijven handelen. Mochten ze geen deal hebben voor die datum, dan zullen de standaard internationale afspraken in werking treden (zoals verder in dit artikel uitgelegd). Die deadline is overigens niet keihard: mochten ze een paar maanden later toch tot een deal komen, kan het nieuwe handelsverdrag gewoon leidend worden vanaf dat moment.

Wat is nog onduidelijk voor een deal voor Brexit?

Na de 9e ronde van onderhandelingen (29 september - 2 oktober) liet Michel Barnier (hoofdonderhandelaar namens de Europse Commissie) weten dat alle partijen het redelijk eens zijn over de handel.

De onderwerpen waar ze het nog niet over eens zijn, zijn veelal milieuonderwerpen, maar ook bescherming van persoonsgegevens. Dit laatste is een belangrijk onderwerp voor webshopeigenaren natuurlijk.

Barnier geeft aan dat het belangrijk is om het eens te worden over alle onderwerpen, voor er een deal gesloten kan worden. Voor iedereen zou het natuurlijk optimaal zijn als er voor 1 januari een deal is.

Wat gebeurt er tot 1 januari 2021?

Brexit begon op 31 januari 2020, maar de effecten zullen pas 11 maanden later in werking treden. Tot 1 januari 2021 blijven de Europese wet- en regelgeving, de interne markt en de Douane-Unie van kracht.

In die 11 maanden onderhandelen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk over onder andere hoe de handel verder gaat vanaf 1 januari. Mocht er op 1 januari nog geen deal zijn, dan moeten we bijvoorbeeld voor export gaan betalen. De teksten hieronder gaat over een Brexit zonder handelsverdrag.

Leestip: Lees ook onze blog met 8 tips waar je aan moet denken als je internationaal wilt verkopen! 

Geschiedenis

Even een korte geschiedenisles: Sinds het Verdrag van Maastricht in 1992 kennen wij het Vrij Verkeer van Goederen en dit geldt voor de interne markt van de Europese Unie. Dat betekent:

  1. Er zijn geen invoer- en uitvoerbeperkingen voor alle lidstaten;
  2. Er geen douanekosten zijn voor import en export tussen de lidstaten;
  3. Er is een gemeenschappelijk douanetarief voor handelsbetrekkingen met derden landen.

Vooral punt 1 en 2 zijn dus belangrijk voor ons, gezien het Verenigd Koninkrijk met Brexit opeens afscheid neemt van de Europese Unie. Hoeveel worden de invoerkosten en wat zullen de invoer- en uitvoerbeperkingen zijn als er geen deal komt?

Whitepaper download | 7 tips om je conversieratio te verbeteren

Export na Brexit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 januari 2021 gaat er veel veranderen voor je als je naar het Verenigd Koninkrijk exporteert, mits er geen speciale afspraken gemaakt worden. 

Wat betekent een no-deal Brexit voor jou als verkoper

Ten eerste heb je een EORI-nummer nodig. Lees hieronder meer over dit nummer. Let op: het duurt een aantal dagen om dit nummer aan te vragen. Dit nummer heeft te maken met de Douane. Als je aan bedrijven verkoopt, moet je zakelijke klant uit het Verenigd Koninkrijk ook een EORI-nummer aanvragen.

Als je naar het Verenigd Koninkrijk exporteert, breng je 0% btw in rekening. Bij een zakelijke klant gebruik je dan het 0%-tarief en bij particulieren is het gewoon btw-vrij. Je moet in je administratie dan echter wel kunnen aantonen dat de producten de EU verlaten.

Goed om te weten: liefdadige, opvoedkundige en menslievende instellingen die naar niet-EU-landen exporteren, kunnen de btw terugvragen die in Nederland is betaald.

Leestip: Lees ook onze blog over de Duitse Abmahnung - de juridische waarschuwing waar je niet op zit te wachten.

Verder moet je een aangifte ten uitvoer doen bij de Douane. Je kunt deze aangifte zelf doen, of dit voor je laten doen. Als je dit zelf doet, dien je een Registratie Elektronisch Berichtenverkeer aan te vragen. Dit is een manier om veilig digitaal berichten te sturen en ontvangen tussen jou en de Douane. 

Let er ook op dat je mogelijk (nieuwe) vergunningen nodig hebt. Als je al een grensoverschrijdende douanevergunning hebt moet je toch een nieuwe aanvragen, gezien deze vanaf 1 januari 2021 niet geldig is voor het Verenigd Koninkrijk.

Lever je diensten aan niet-EU-landen? Je levert misschien telecommunicatiediensten voor het Verenigd Koninkrijk. Kijk dan hier of je diensten belast zijn. 

Leestip: Lees in onze blog meer over het herroepingsrecht bij digitale inhoud.

Marktanalyse Duitsland gratis download

Wat betekent een no-deal Brexit voor je klant

Zakelijke klant

Zakelijke klanten moeten opeens invoerrechten en belasting betalen. Ook moeten zij opeens een Import Declaration invullen. Dit is niet eenvoudig om te doen en als de klant dit toch zelf wilt doen, moet diegene speciale software hiervoor installeren. Dit kan ook uitbesteed worden, maar hoe het ook wendt of keert; dit kost tijd en geld.

Particuliere klant

Ook consumenten moeten invoerrechten en belasting betalen aan de Douane van het Verenigd Koninkrijk. 

Als de klant uit een niet-EU-land als particulier bij jou besteld heeft en in Nederland heeft laten leveren, betaalt de klant aanvankelijk de btw aan jou, maar vraagt deze daarna terug. Lees hier hoe de klant de btw kan terugvragen.

De voorwaarden hiervoor zijn dat de klant zijn aankopen meeneemt in zijn persoonlijke bagage binnen 3 maanden na afloop van de maand van de aankoop en de totale waarde op de factuur is minimaal 50 euro.

Hierbij in het kort hoe dit in z'n werking gaat:

  1. Je vraagt aan de klant legitimatie waaruit blijkt dat diegene buiten de EU woont.
  2. Vermeld het nummer van het legitimatiebewijs op de factuur of op de cheque van een organisatie voor taxfreeshopping.
  3. Geef de klant de (kopie)factuur mee. 
  4. De klant gaat naar de Douane en laat de (kopie)factuur voor uitvoer aftekenen.
  5. Laat de klant dit getekende (kopie)factuur naar jou opsturen. Hiermee kun jij aantonen dat de goederen zijn uitgevoerd naar een niet-EU-land. 
  6. Jij betaalt de btw terug aan de klant.
  7. Bewaar de documentatie goed!

Tip: Als je de btw van Nederland al betaald hebt, kun je deze terugvragen bij de Nederlandse belastingdienst. Lees hier meer over het invullen van het formulier Suppletie Omzetbelasting.

Tip: Klik hier om het ebook over minder retouren, meer verkopen te downloaden.

Import na Brexit naar Nederland en België

Voor import vanuit de Europese Unie betaal je alleen btw (omzetbelasting) aan de ondernemer waarvan je goederen ontvangt, dus niks aan de Nederlandse of Belgische douane. Alleen voor alcoholhoudende producten betaal je accijns, maar dat is iets anders. Met Brexit wordt dit voor importeren vanuit het Verenigd Koninkrijk dus anders.

Voor invoeren vanuit een niet-EU-land ligt alles wat ingewikkelder. Dit is misschien het meest duidelijk in een tabel:

Waarde van verzending Belastingen bij invoer
Tot en met € 22 Geen invoerrechten
Geen btw (omzetbelasting)
Meer dan € 22, tot en met € 150 Geen invoerrechten
Wel btw (omzetbelasting)
Meer dan € 150 Wel invoerrechten
Wel btw (omzetbelasting)

Bron: Belastingdienst.nl

Met invoerrechten wordt hierbij ook bedoelt: andere heffingen bij invoer, zoals landbouwheffing, antidumpheffing, enzovoorts.

Door Brexit ga je dus ook kosten betalen aan de Nederlandse Douane (of de Belgische natuurlijk), afhankelijk van de totale waarde van je zending. Hoeveel je betaalt aan invoerrechten en btw, kun je op de website van de Belastingdienst vinden als je hier klikt.

Verder moet je invoeraangifte doen. Voor bepaalde producten heb je speciale vergunningen nodig. Zoek dit goed uit voor je iets invoert! Je kunt zelf aangifte doen, of het laten doen door een vertegenwoordiger. Als je dit zelf doet, moet je eerst een Registratie Elektronisch Berichtenverkeer aanvragen. Dit is een beveiligde manier om digitaal berichten te kunnen uitwisselen met de Douane. Hiervoor heb je ook het aangiftesoftwaresysteem AGS nodig.

Wat ook goed is te weten: stel je hebt btw betaald in een ander EU-land, maar de goederen komen eigenlijk uit een niet-EU-land (zoals het Verenigd Koninkrijk), dan kun je deze btw uit het EU-land terugvragen bij de Nederlandse belastingdienst. Klik hier om meer te lezen over deze belasting terugvragen.

Let op: Heb je in 2018 btw betaald in het Verenigd Koninkrijk? Als je verzoek binnen is gekomen na Brexit, krijg je een e-mail van de Nederlandse belastingdienst. Deze dien je namelijk vanaf dan bij de belastingdienst uit het Verenigd Koninkrijk terug te vragen.

Als je diensten afneemt van bedrijven buiten de EU, kijk dan hier of deze diensten belast zijn.

Vergunning artikel 23

Als je regelmatig vanuit een niet-EU-land importeert, kan het interessant zijn om een vergunning artikel 23 aan te vragen. Hierdoor hoef je geen btw te betalen, wat anders wel het geval zou zijn.

De voorwaarden zijn:

  1. Je woont in Nederland / bent gevestigd in Nederland
  2. Je importeert regelmatig goederen uit een niet-EU-land
  3. Je voert een aparte administratie waaruit blijkt hoeveel btw je bij import betaalt.

Let op: Je mag geen jaaraangifte doen als je een vergunning artikel 23 krijgt. Als je nu jaaraangifte doet, krijg je een brief van de Nederlandse belastingdienst om je aangifte in het vervolg elk kwartaal te doen. 

Tip: Klik hier om de gratis whitepaper te downloaden over wat je moet weten over een eigen webshop vs. een marktplaats.

Wat is een EORI-nummer?

Na Brexit gelden er dus andere douaneregels dan voorheen. Dit betekent dat je een EORI-nummer nodig hebt om douaneaangifte te doen, of bij het aanvragen van een vergunning bij de belastingdienst. 

EORI staat voor Economic Operators Registration and Identification. Je gebruikt dit nummer als je in het buitenland zaken doet en aangifte moet doen, maar ook als je een accijnsvergunning nodig hebt. 

Ook als je meerdere filialen hebt, hoef je maar één EORI-nummer te hebben. Als Nederlands bedrijf kun je dit via de website van de Belastingdienst nummer aanvragen. Als je uit België komt kun je dit via de website van de Federale Overheidsdienst Financiën regelen.

De FAQ's over de AVG, download onze whitepaper

Daling van het pond

De waarde van het pond sterling is sinds flink gedaald sinds het Brexit-referendum. Op 23 juni 2016, de dag van het referendum, was 1 pond sterling nog 1,30 euro waard. Een dag later was dat al gedaald naar 1,22 euro en die trend heeft zich alleen maar voortgezet. Deze maand schommelde het pond tussen de 1,17 en bijna 1,19 euro. Dus als een klant iets van 100 euro wilde kopen, betaalde de klant op 23 juni 2016 nog 76,92 pond en vandaag zou diezelfde klant 85,47 pond moeten betalen. Dat is opeens bijna 10 pond meer, wat dus een groot verschil kan uitmaken.

De export van goederen van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk was in 2018 volgens het CBS (er zijn nog geen getallen uit 2019 beschikbaar) 59.5 miljard euro. Dit betekent dat de ontvangers met de koers van 2016 een bedrag van 45,77 pond zou betalen, waar dat nu 50,85 miljard zou zijn. Dat is een verschil van meer dan 5 miljard pond (omgerekend bijna 6 miljard euro)! Dit betekent dus dat de koopkracht afneemt vanuit het Verenigd Koninkrijk, omdat ze meer geld moeten betalen voor hetzelfde product. 

Volgens het CBS zijn sinds 2016 de verdiensten nog steeds gegroeid. Zo was dit in 2016 een mooie 24.2 miljard euro en in 2018 was dit gegroeid naar 25.5 miljard euro. De groei is echter wel minder dan voorheen, waar we tussen 2015 en 2016 een groei van 1 miljard doormaakten. Dit betekent dus makkelijk gezegd dat de procentuele groei daalt, waarschijnlijk (in)direct door Brexit.

Markt Analyse Nederland - Gratis download

Conclusie

Het Verenigd Koninkrijk is nog steeds een belangrijke handelspartner voor ons, waardoor Brexit ook bij ons te voelen is. De munteenheid het pond sterling is minder waard geworden, waardoor de Britse klanten minder bij ons kunnen kopen. Dit is nu al zichtbaar. De groei van onze verdiensten aan export is aan het terugnemen. 

Dit wordt waarschijnlijk alleen maar lastiger wanneer Brexit op 1 januari 2021 echt ingaat, omdat er dan opeens extra papierwerk bij komt kijken en er invoerrechten en btw betaald dient te worden. Daarom is een deal erg belangrijk.

De komende weken zullen we de onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie in de gaten moeten houden om zeker te weten wat er gaat gebeuren.

Marktanalyse Europa gratis download