Slechts de helft van de Nederlanders wil nog dat hun online bestelling overdag thuis wordt geleverd, volgens Statista. De andere helft is vooral geïnteresseerd in het pakket 's avonds thuis laten leveren, of zelf ophalen bijvoorbeeld. Daarom gaan wij hierbij in op de afhaalpunten: wel of niet aanbieden?
Waarschijnlijk heb je bij grote webshops al gezien dat ze hun klanten aanbieden het pakket niet thuis, maar bij een afhaalpunt te leveren. Dit is echter niet alleen voor grote webshops een optie! Ook kleinere kunnen tegenwoordig hieraan meedoen. Lees gauw verder voor de voordelen en de nadelen hiervan.
Een afhaalpunt is ten eerste natuurlijk een stuk handiger voor de klant. Vooral de klant met een fulltimebaan, gezien diegene dan niet vrij hoeft te vragen, om thuis op het pakket te wachten. Je bereikt op die manier dus meer klanten, gezien meer dan de helft van de Nederlandse bevolking fulltime werkt.
Nog een voordeel is dat je meer zekerheid hebt of het pakket de klant heeft bereikt. Met thuislevering kan het zijn dat het pakket bij buren wordt afgegeven, of dat het pakket ergens neergezet wordt waar de klant het pakket niet kan vinden. Bij een afhaalpunt dient de klant zich te legitimeren en wordt er altijd een scan gedaan dat het pakket opgehaald is. Dit kan altijd misgaan natuurlijk, maar doorgaans zorgt dit voor meer zekerheid!
Verder kan een afhaalpunt aanbieden ook een duurzame overweging zijn. Het blijkt dat ongeveer 60% van de consumenten de eerste afleverpoging mist. Dit betekent dus dat het busje nogmaals moet rijden en dat is niet zo milieubewust natuurlijk. Wanneer de klant te voet, te fiets of met het openbaar vervoer (of terwijl diegene toch onderweg is) het pakket ophaalt, is dat natuurlijk ook groener. De bus hoefde maar naar één adres te rijden, waardoor er minder CO² uitstoot plaatsvindt. Maar hoeveel duurzamer het is, ligt dus vooral aan hoe de klant het pakket ophaalt...
Ten slotte kan het financieel ook goed uitpakken voor jou. Wij hebben grote maatschappijen gezien waarbij het goedkoper is om het pakket naar een afhaalpunt te sturen, dan naar het adres van de klant. Vooral als je veel verzend, kan dat toch veel schelen!
Eén daarvan is dat het mogelijk leidt tot meer retouren. Zo kan het dus zijn dat het pakket niet opgehaald en automatisch teruggestuurd wordt. Eerder had de klant twee weken de tijd om het pakket op te halen, maar dat is bij veel verzendbedrijven al naar één week gezakt. Het pakket gaat dan automatisch retour naar jou. Ook kan het zijn dat de klant bij de balie al direct het pakket laat terugsturen, of vlug in de winkel kijkt en het pakket terugstuurt. Het kost de klant dus geen extra moeite om terug te sturen. Kan ook een plus voor de klant zijn, natuurlijk!
Let op: bij sommige verzendmaatschappijen is het goedkoper om het naar een afhaalpunt te sturen, maar bij andere maatschappijen is het juist duurder. Let hierop wanneer je een maatschappij kiest!
Verder zijn de pakketten nog meer aan grootte en gewicht gebonden. Zo is de maximumafmeting een stuk kleiner dan wat je met thuisbezorging kan kiezen en gaat het gewicht van de pakketten meestal maar tot maximaal 20 kilogram. Als jouw producten per definitie vrij zwaar zijn, is een afhaalpunt dus misschien niet een juiste keuze voor jouw webshop.
Ten slotte is het integreren van de verzendmethode in je webshop extra moeite. De meeste verzendmaatschappijen bieden echter een makkelijke plug-in, zodat het jou niet veel extra moeite kost. Toch kan dit voor jou misschien een afknapper zijn.
Ten eerste: overweeg voor jezelf of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Om een goede keuze te kunnen maken, kun je het beste contact opnemen met de verschillende verzendmaatschappijen en daarbij een offerte aanvragen. Zij kunnen je precies uitleggen wat zij voor jou kunnen betekenen. Voordeel is: je hoeft geen extra lidmaatschap te kopen om hiervan gebruik te kunnen maken!
Heb je ervoor gekozen om toch de optie aan te bieden in je webshop? Dan is de volgende stap: welke maatschappij kies je? Zoals eerder gezegd: vraag offertes aan bij verzendmaatschappijen, om te kijken wat voor jou financieel het aantrekkelijkst is. Of hecht je meer waarde aan een maatschappij met meer afhaalpunten in Nederland? Als je social media hebt, of e-mails naar je klant stuurt, kun je het natuurlijk ook eerst polsen bij je klanten.
Gepubliceerd op: 28 januari 2020
Geüpdate op: 1 februari 2022
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
Je wilt meer reviews, maar het stroomt niet binnen. Is nepbeoordelingen kopen de oplossing? Wij vinden van niet. Lees waarom