Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Google geeft $ 800 miljoen aan bedrijven - kom jij in aanmerking?

01.04.2020, 6m

Sundar Pichai (CEO van Google) kondigde een paar dagen geleden aan:

Het zoekmachinemonopolie zal 800 miljoen dollar uitgeven om tijdens de strijd tegen het coronavirus te ondersteunen. Bijna de helft van deze middelen wordt toegewezen aan kleine en middelgrote ondernemingen. 

Controleer of jouw bedrijf in aanmerking komt en hoe je dit kunt ontvangen.

dolary


In dit artikel leer je:

  • safe waarvoor Google maar liefst 800 miljoen dollar toewijst;

  • schenken wie financiering krijgt en in welke vorm;

  • inspectie woe je ondersteuning van Google aanvraagt.


teaserNL-stayathome_delivery-1v-w200h150

Hoe kun je blijven verkopen in deze onzekere tijden, nu het coronavirus iedereen binnen houdt? We geven je hierbij een gratis checklist met tips om omzet te blijven maken ondanks COVID-19!

Meer over de gratis checklist

Volgens de CEO van Google is het bedrijf van plan om meer dan 800 miljoen dollar toe te wijzen aan:

  • Kleine en middelgrote ondernemingen (zogenaamde MKB)

  • Gezondheids- en overheidsorganisaties

  • Medische hulpverleners

Waar gaat $ 800 miljoen naartoe?

Laten we beginnen met het onderwerp ondersteuning voor kleine en middelgrote bedrijven. Google is van plan 340 miljoen dollar toe te wijzen in de vorm van het aanvullen van Google Ads-accounts.

Dit betekent dat bedrijven virtuele fondsen op hun account zullen ontvangen. Dit mechanisme wordt bijvoorbeeld voor de start bij de promotie gebruikt bij het maken van een Google Ads-account.

Als we de gegevens bekijken, is het geen verrassing dat Google ondersteuning geeft voor fondsen voor advertentiecampagnes. Er wordt veel gezegd over de afname van marketingbudgetten in Google Ads (voorbeeld). 

Aan de ene kant begrijpt Google dat zijn advertentienetwerk een belangrijk onderdeel is van de klantenwerving voor het midden- en kleinbedrijf. Aan de andere kant wil het de online reclamemarkt stabiliseren.

De verlaging van de budgetten door klanten leidt tot een vertekening van indicatoren zoals costs per click (CPC), die ze op hun beurt slimmer gebruiken.

google-analytics

Google Ads zijn een belangrijke bron van conversie voor de meeste online winkels.

Naast de steun voor Google Ads reclamefondsen, zal Google Ads 800 miljoen dollar toewijzen voor doeleinden als:

250 miljoen dollar aan reclamefondsen voor organisaties zoals de World Health Organisation (WHO) en anderen die kritische informatie verschaffen over het voorkomen van de verspreiding van het coronavirus. Hierdoor kan betrouwbare informatie vaker worden weergegeven in de zoekresultaten van Google.

200 miljoen dollar in de vorm van een fonds ter ondersteuning van niet-gouvernementele organisaties (NGO's) en financiële organisaties, die zich richten op het ondersteunen van kleine bedrijven met ontwikkelingskapitaal.

20 miljoen dollar in de vorm van Google Cloud-fondsen. De assistentie zal gewijd zijn aan academische en wetenschappelijke centra, die zo toegang krijgen tot de rekenkracht van de Google-servers. Dit zal het werk aan de vaccins en het onderzoek naar het coronavirus versnellen.

contact_corona_NL_smallOok wij willen je tegemoet komen. Wil jij lid worden van Trusted Shops? Dan geven we jou alleen deze maand 3 maanden gratis! Ga naar onze contactpagina voor de voorwaarden.

Neem contact op

Hoe kan ik financiering van Google ontvangen?

De officiële bron zegt dat toegang tot financiering zal worden verleend aan kleine en middelgrote bedrijven die sinds ten minste begin 2019 met Google Ads adverteren. Daarom zullen geen nieuwe Google Ads-accounts de financiering ontvangen.

Om het eenvoudig te zeggen:

Om de subsidie te ontvangen, moet je account vóór 1 januari 2019 geactiveerd zijn en sindsdien actief zijn.

Tegelijkertijd maakt het niet uit of het account zelfstandig wordt beheerd of door een Google-partner, bijvoorbeeld een marketingbureau.

Als je aan deze criteria voldoet, ontvang je de komende maanden een melding in je Google Ads-account.

Google vraagt om geduld, omdat de werking van de financiering van zoveel Google Ads-accounts technisch ingewikkeld is.

Wat belangrijk is:

Je hoeft geen financiering aan te vragen, je ontvangt deze automatisch.

Hoe de middelen worden toegewezen is op dit moment niet bekend.We weten dus niet hoeveel financiering u kunt krijgen voor jouw Google Ads-account.

teaserNL-sbb-optimierung_google_ads-2-SWanneer je dit bedrag ontvangt om Google Ads mee te maken, wil je natuurlijk wel weten hoe je het meeste uit deze advertentie kan halen. Daarom hebben wij een whitepaper voor jou gemaakt zodat je de perfecte Google Ads kunt creëren. 

Bekijk gratis checklist

Google Ads-financiering - de moeite waard om te weten

Als je eenmaal het geld op je Google Ads-account hebt ontvangen, moet je één ding onthouden:

Dit geld van Google moet in 2020 worden gebruikt.

Anders gaat het verloren (dit verloopt op 31 december 2020).

Belangrijk is dat het bonusgeld beschikbaar is voor gebruik op alle Google-kanalen:

  • in zoekresultaten;

  • op YouTube;

  • in display-advertenties;

  • enzovoort.

Kritische stemmen over Google-ondersteuning

Hoewel de som van $ 800 miljoen die Google overweegt te besteden aan bedrijven en organisaties enorm is, zijn er al kritische stemmen opgekomen.

De belangrijkste beschuldigingen van Google hebben betrekking op belastingontduiking. De argumenten die het bedrijf bekritiseren zijn als volgt:

Als Google belasting zou betalen, zou de overheid echte steun kunnen betalen.

Anderen die de steun van Google bespreken, wijzen het bedrijf erop dat dit geen echt geld is. Als bedrijven en organisaties deze bonusfondsen niet zouden ontvangen, zou er niets veranderen voor Google. In de zin van:

Bonusfondsen zijn geen kosten voor Google, omdat dit geld sowieso niet op het platform zou worden uitgegeven.

Bovendien zou Google, door gratis geld te verdelen, de costs per click (CPC) in Google Ads willen herstellen. Momenteel zijn de kosten per klik gedaald als gevolg van de verlaging van de advertentiebudgetten voor bedrijven.

Houd er rekening mee dat ondersteuning in de vorm van virtuele fondsen alleen van toepassing is op kleine en middelgrote bedrijven. Grote ondernemingen komen niet in aanmerking voor financiering. Ze zullen hun reclamecampagnes dus met hun eigen geld moeten betalen, ook als de CPC-tarieven stijgen.

Tot slot wensen we dat jouw bedrijf deze moeilijke periode zonder grote onrust heeft doormaakt.

teaserNL-sbb-Social_media_budget-SAls je bezig bent met online marketing, wil je natuurlijk weten hoeveel geld je daarvoor opzij kunt zetten. Daarom hebben wij gratis checklist gemaakt met daarin waar je precies op moet letten als je jouw marketingbudget bepaalt.

Meer over de gratis checklist