Wat is 21 Buttons & hoe genereer je er omzet mee?

Sociale media zijn constant bezig met het vinden van nieuwe manieren om actief te zijn op de retailmarkt. Niet zo lang geleden kondigde Pinterest nog een nieuwe functie aan die shoppen via de app nog makkelijker maakt en ook Instagram is tegenwoordig volop aanwezig op de e-commerce markt. Nu is er een app: 21 Buttons.

Deze app is het antwoord op de opmerking: ‘Amazon is Google for products, but we have no Facebook for products’ (Benedict Evans).

21 Buttons een mix tussen een social media platform en een online marktplaats. Wat kunnen we van deze nieuwe app verwachten en waarom is het de moeite waard om ze in de gaten te houden? We bespreken het hier.

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Wat is 21 Buttons?

21 Buttons is een ‘Social Commerce’ app met een geïntegreerde koopfunctie. Gebruikers, of ‘Buttoners’ zoals de app hun gebruikers noemt, kunnen een foto plaatsen en de producten van hun outfit taggen met een link naar het product. De producten die gelinkt zijn kunnen direct in de app gekocht worden.

 

 

Op dit moment is de app beschikbaar in 5 talen en 6 landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten.

Inmiddels hebben ze al meer dan 10 miljoen gebruikers verdeeld over de bovenstaande landen en ze groeien erg hard. In juli 2018 heeft de nieuwe app €15 miljoen opgehaald dat ze gaan inzetten voor het aantrekken van nieuwe gebruikers en het optimaliseren van de app.

De app is dus nog niet beschikbaar in Nederland, maar in de nabije toekomst zal dit waarschijnlijk wel het geval zijn.

Waarom is 21 Buttons interessant?

Als ‘Buttoner’ kun je dus eigen foto’s plaatsen en de kledingstukken direct linken in de app. Instagram en Pinterest hebben vergelijkbare functies waarbij dit ook mogelijk is. Het verschil hierbij is echter dat de particulier die de producten linkt een commissie krijgt voor verkochte producten. Het is dus een interessante nieuwe manier van affiliate marketing.

Als je Instagram vergelijkt met 21 Buttons, zie je dat op Instagram vooral (grote) Influencers geld halen uit het promoten van producten in hun posts. Bij 21 Buttons kan iedereen een account aanmaken en direct beginnen met het taggen van producten en een aandeel ontvangen als iemand iets koopt via jouw post.

Naast het taggen van mode, waar de focus op ligt voor de opkomende app, kun je ook meubels en decoratie linken. Dus ook voor de interieurmarkt is het interessant om deze app te overwegen voor promotie.

21 Buttons heeft een heel nieuw businessmodel dat nog niet gebruikt wordt door andere Social Commerce netwerken. Het geeft de gebruikers namelijk de mogelijkheid om producten direct in de app te kopen op een heel erg gebruiksvriendelijke manier.

Je wordt niet gelimiteerd bij het posten van een foto, je kunt de verschillende merken taggen in dezelfde foto. Op Instagram laten ze dit bijvoorbeeld niet toe.

Het is op deze manier dus makkelijker dan ooit om de favoriete looks van influencers én ‘gewone’ mensen zonder grote aanhang, direct aan te schaffen.

 

Leestip: Verkoop je online en maak je gebruik van online advertenties?  Download onze gratis gids om je Google Ads te optimaliseren.

Hoe werkt 21 Buttons?

Als je een nieuw account aanmaakt kun je 3 kledingstijlen kiezen die bij jou passen (bijv. Fitness, Casual en chic). Zo kunnen ze natuurlijk de juiste ‘Buttoners’ aanraden die bij jou zouden kunnen passen.

Verder is het goed om te weten dat er een filteroptie is. Je kunt selecteren welke merken je wilt zien en wat voor soort kledingstuk je zoekt. Dit werkt dus net zoals grote online webshops.

Gebruikers kunnen hun favoriete influencers volgen en kunnen producten ook opslaan in hun eigen ‘kledingkast’. Dit zijn een soort verzamelingen te maken van producten voor speciale gelegenheden of topics (Bijv. Kerst, Verjaardag, Bruiloft, etc.) die je kunt opslaan.

Daarnaast is er ook een optie voor het maken van een verlanglijstje zodat je er later nog naar kunt kijken als je het nog niet op dat moment wilt kopen.

In onderstaande video wordt uitgelegd hoe de app precies werkt:

 

Hoe zet je 21 Buttons in als webshop?

Als webshop kun je net als bij influencer marketing contact zoeken met populaire ‘Buttoners’ die dezelfde doelgroep aanspreken als jij.

Daarnaast kun je ook zelf met een persoonlijk account (dus niet als bedrijf) foto’s plaatsen waarin je jouw producten promoot. Wees echter niet te opvallend en link ook kleding of producten van andere merken. Als je alleen maar van hetzelfde merk producten linkt dan valt dat natuurlijk op en daar prikken gebruikers zo doorheen.

Aangezien het platform nog niet in Nederland beschikbaar is, kun je het nog niet voor Nederlandse klanten inzetten. Als jouw shop echter ook actief is in een of meer van de landen waar de app wel beschikbaar is, dan kun je natuurlijk daar wel beginnen met het promoten van je producten.

In Frankrijk was het bijvoorbeeld de meest gedownloade app een aantal weken geleden, zelfs boven WhatsApp! Hier heeft de markt al door dat het een interessante app is.

Negatieve punten

Het is een redelijk nieuw platform met een nieuw businessmodel, hierdoor zitten er ook een aantal negatieve punten waar je aan moet denken voordat je begint met het gebruiken van de app.

Er is bijvoorbeeld geen screening proces. Dit betekent dat theoretisch gezien gebruikers foto’s kunnen gebruiken van bijvoorbeeld magazines en zo producten kunnen promoten. Zo verdienen ze geld via een affiliate link zonder dat ze zelf de foto’s hebben gemaakt.

Ook kan iedereen ‘zomaar’ een merk gaan vertegenwoordigen, zonder dat het merk daar toestemming voor heeft gegeven. Het zijn dan wel zelfgemaakt foto’s, maar het merk heeft misschien liever niet dat het op een andere manier gepromoot wordt dan zij willen.

Ook wordt de relatie tussen de influencers en de gebruikers op de proef gesteld. Op Instagram zorgen influencers ervoor dat ze een waardevolle partnership aangaan waar hun doelgroep wat aan heeft, zonder het te duidelijk te maken dat zij er geld aan verdienen.

Op 21 Buttons gaat het posten van foto’s puur om het verdienen van een commissie met de affiliate link. De vraag is of fans van de influencers dit zullen waarderen.

Kortom

Als we kijken naar het succes van het platform in Europa en de VS, lijkt 21 Buttons echt een upcoming platform te zijn waar we nog veel van terug zullen zien in de toekomst.

Wel moeten we natuurlijk in het achterhoofd houden dat platformen als Instagram en Pinterest ook aan het innoveren zijn. Deze platformen zijn al zo groot dat het moeilijk wordt voor 21 Buttons om daartussen op te vallen.

Wacht niet te lang met het implementeren van dit interessante platform in je marketing strategie. Als je actief bent in: de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland, Italië of Spanje met je webshop kun je het alvast uitproberen.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 27 maart 2019
Geüpdatet op: 19 januari 2023

19-01-2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen